Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Vera Clotilde Garcia
Data de Publicação: 1995
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646913
Resumo: This paper reports to na experience on teachig the basic pré-calculus concepts to future mathematics teacher on the beginning of their course. The intention was to (re)construct these concepts in a justified manner. In order to do that we propose application problems, called “teaching shootigs”, that could be solved by the own students based on their previous knowledge and were used to introduce new themes. Simultaneously we relate the usage of parallel didactics recourses to favor the student’s interest and participation, such as visits to other science laboratories an libraries, enterviews with other areas professionals, use of computational softwares, concrete materials ad games, oral and visual public expositions etc. Here we explain how the experience was built and grew up inside the classroom as consequence of the diary observations ad from the answers ad mistakes analysis. It had a good result not only because the amount of subjects learned but also because the contribution given to this future teacher apprendiceship, which can help him to be dynamic, creative and interdisciplinarian mathematics teacher.
id UNICAMP-21_497f38548f8d58ef0b1f1bcefd46d494
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646913
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funçõesReconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funçõesEducação matemáticaFunçõesEducação matemáticaFunçõesThis paper reports to na experience on teachig the basic pré-calculus concepts to future mathematics teacher on the beginning of their course. The intention was to (re)construct these concepts in a justified manner. In order to do that we propose application problems, called “teaching shootigs”, that could be solved by the own students based on their previous knowledge and were used to introduce new themes. Simultaneously we relate the usage of parallel didactics recourses to favor the student’s interest and participation, such as visits to other science laboratories an libraries, enterviews with other areas professionals, use of computational softwares, concrete materials ad games, oral and visual public expositions etc. Here we explain how the experience was built and grew up inside the classroom as consequence of the diary observations ad from the answers ad mistakes analysis. It had a good result not only because the amount of subjects learned but also because the contribution given to this future teacher apprendiceship, which can help him to be dynamic, creative and interdisciplinarian mathematics teacher.Este texto apresenta um relato de experiência no ensino dos conceitos básicos do pré-cálculo para alunos de 1º semestre do curso de Licenciatura em Matemática. O objetivo foi reconstruir tais conceitos, de forma justificada. Para isso, foram propostos problemas de aplicação, chamados de “disparadores do ensino”, que poderiam ser resolvidos pelos alunos com conhecimento já possuído e que serviram para introduzir temas. Paralelamente, relatamos o uso de outros recursos didáticos para favorecer o interesse e a participação dos estudantes, tais como visitas a laboratório e bibliotecas das outras ciências, entrevistas com profissionais de outras áreas, exposições orais e em posters de trabalhos de pesquisa, uso de softwares, materiais concretos e jogos etc. A experiência foi construída e cresceu em sala de aula à medida que ocorriam as observações diárias e se faziam a análise das respostas e dos erros dos sujeitos. O resultado foi proveitoso não só pelos conteúdos aprendidos mas também pela contribuição dada à formação de um futuro professor de Matemática mais dinâmico, criativo e interdisciplinar.Universidade Estadual de Campinas1995-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864691310.20396/zet.v3i3.8646913Zetetike; Vol. 3 No. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-113Zetetike; Vol. 3 Núm. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-113Zetetike; v. 3 n. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-1132176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646913/13815Brasil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Vera Clotilde Garcia2023-10-26T11:46:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646913Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:46:39Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
title Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
spellingShingle Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
Carneiro, Vera Clotilde Garcia
Educação matemática
Funções
Educação matemática
Funções
title_short Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
title_full Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
title_fullStr Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
title_full_unstemmed Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
title_sort Reconstrução de conceitos: uso de disparadores no estudo de funções
author Carneiro, Vera Clotilde Garcia
author_facet Carneiro, Vera Clotilde Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Vera Clotilde Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Funções
Educação matemática
Funções
topic Educação matemática
Funções
Educação matemática
Funções
description This paper reports to na experience on teachig the basic pré-calculus concepts to future mathematics teacher on the beginning of their course. The intention was to (re)construct these concepts in a justified manner. In order to do that we propose application problems, called “teaching shootigs”, that could be solved by the own students based on their previous knowledge and were used to introduce new themes. Simultaneously we relate the usage of parallel didactics recourses to favor the student’s interest and participation, such as visits to other science laboratories an libraries, enterviews with other areas professionals, use of computational softwares, concrete materials ad games, oral and visual public expositions etc. Here we explain how the experience was built and grew up inside the classroom as consequence of the diary observations ad from the answers ad mistakes analysis. It had a good result not only because the amount of subjects learned but also because the contribution given to this future teacher apprendiceship, which can help him to be dynamic, creative and interdisciplinarian mathematics teacher.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646913
10.20396/zet.v3i3.8646913
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646913
identifier_str_mv 10.20396/zet.v3i3.8646913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646913/13815
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; 1995
Brasil; 1995
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 3 No. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-113
Zetetike; Vol. 3 Núm. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-113
Zetetike; v. 3 n. 2 (1995): jul./dez. [4]; 105-113
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591550443520