Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gomes, Maria Laura Magalhães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121
Resumo: This article focuses on the use of textbooks and other written materials in the practices of Mathematics teachersof Colégio Técnico, Universidade Federal de Minas Gerais, from 1969 to 1997. It presents results from aresearch based on 16 interviews with former teachers and students according to Oral History methodology.Teachers' statements minimized the role of books in their practices, emphasizing their own production of writtenmaterials, with emphasis on guided studies and progammed instruction for classrooms. Student testimonialsreferred to the lack of lectures by Mathematics teachers due to the use of these materials and did not generallyemphasize the use of books. However, the analysis of the narratives revealed that the textbooks were present inthe practices developed in the school, because they were essential to the preparation and the accomplishment ofthe directed studies.
id UNICAMP-21_51a22ac3271859fe392b72f8997d9b4a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654121
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)Livros didáticos e outros materiais escritos no Colégio Técnico da UFMG (1969-1997)Mathematics textbooksDirected study and programmed instructionColégio técnico- UFMG Oral historyLivros didáticos de matemáticaEstudo dirigido e instrução programadaHistória oralColégio técnico- UFMGThis article focuses on the use of textbooks and other written materials in the practices of Mathematics teachersof Colégio Técnico, Universidade Federal de Minas Gerais, from 1969 to 1997. It presents results from aresearch based on 16 interviews with former teachers and students according to Oral History methodology.Teachers' statements minimized the role of books in their practices, emphasizing their own production of writtenmaterials, with emphasis on guided studies and progammed instruction for classrooms. Student testimonialsreferred to the lack of lectures by Mathematics teachers due to the use of these materials and did not generallyemphasize the use of books. However, the analysis of the narratives revealed that the textbooks were present inthe practices developed in the school, because they were essential to the preparation and the accomplishment ofthe directed studies.Este artigo aborda o uso de livros didáticos e outros materiais escritos nas práticas dos professores de Matemática do Colégio Técnico da Universidade Federal de Minas Gerais no período 1969-1997. O trabalho resulta de uma pesquisa fundamentada na metodologia da História Oral, com a realização de 16 entrevistas com antigos professores e alunos da escola. Os depoimentos dos professores minimizaram o papel dos livros em suas práticas, acentuando a sua própria produção de materiais escritos, com destaque para estudos dirigidos e instruções programadas para as aulas. Os testemunhos dos alunos se referiram à pouca frequência de aulas expositivas decorrente do uso desses materiais e em geral não enfatizaram o uso de livros. Entretanto, a análise das narrativas revelou que os livros didáticos estiveram muito presentes nas práticas desenvolvidas na escola, por serem essenciais à preparação e à realização dos estudos dirigidos.Universidade Estadual de Campinas2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865412110.20396/zet.v27i0.8654121Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019003Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019003Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190032176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/19282https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20736https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20762https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20763Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.Gomes, Maria Laura Magalhães2024-01-09T12:31:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654121Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-09T12:31:07Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
Livros didáticos e outros materiais escritos no Colégio Técnico da UFMG (1969-1997)
title Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
spellingShingle Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
Melillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.
Mathematics textbooks
Directed study and programmed instruction
Colégio técnico- UFMG
Oral history
Livros didáticos de matemática
Estudo dirigido e instrução programada
História oral
Colégio técnico- UFMG
title_short Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
title_full Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
title_fullStr Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
title_full_unstemmed Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
title_sort Textbooks and other written materials in Colégio Técnico-UFMG (1969-1997)
author Melillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.
author_facet Melillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.
Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
author2 Gomes, Maria Laura Magalhães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melillo, Kelly Maria de C. Fornero A. L.
Gomes, Maria Laura Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics textbooks
Directed study and programmed instruction
Colégio técnico- UFMG
Oral history
Livros didáticos de matemática
Estudo dirigido e instrução programada
História oral
Colégio técnico- UFMG
topic Mathematics textbooks
Directed study and programmed instruction
Colégio técnico- UFMG
Oral history
Livros didáticos de matemática
Estudo dirigido e instrução programada
História oral
Colégio técnico- UFMG
description This article focuses on the use of textbooks and other written materials in the practices of Mathematics teachersof Colégio Técnico, Universidade Federal de Minas Gerais, from 1969 to 1997. It presents results from aresearch based on 16 interviews with former teachers and students according to Oral History methodology.Teachers' statements minimized the role of books in their practices, emphasizing their own production of writtenmaterials, with emphasis on guided studies and progammed instruction for classrooms. Student testimonialsreferred to the lack of lectures by Mathematics teachers due to the use of these materials and did not generallyemphasize the use of books. However, the analysis of the narratives revealed that the textbooks were present inthe practices developed in the school, because they were essential to the preparation and the accomplishment ofthe directed studies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121
10.20396/zet.v27i0.8654121
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8654121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/19282
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20736
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20762
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654121/20763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/msword
application/msword
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019003
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019003
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019003
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592815026176