Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Márcia Regina F. de
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646812
Resumo: This paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis (p<.050). The results showed consistent relations between itens (alfa=.9494 e r = .080). The Kaiser-Meyer-Olkin measure present a value = 0.97200 and also was applies the Principal-components Analysis (PCA) and two non-related and independent facors were been extracted. The ANOVA was also used and the mean obtained was M=52,514. Students that obtained a value superior were considered hose with positive attitudes. The results lead us to conclude that AIKEN’ scale is adequate to measure student’s attitudes toward Mathematics.
id UNICAMP-21_57783c19ef4a69bf2c99ece71a12098e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646812
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemáticaAdaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemáticaAtitudes em relação à Matemática/Escala/Educação matemáticaAttitudes toward Math/scales/math educationThis paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis (p<.050). The results showed consistent relations between itens (alfa=.9494 e r = .080). The Kaiser-Meyer-Olkin measure present a value = 0.97200 and also was applies the Principal-components Analysis (PCA) and two non-related and independent facors were been extracted. The ANOVA was also used and the mean obtained was M=52,514. Students that obtained a value superior were considered hose with positive attitudes. The results lead us to conclude that AIKEN’ scale is adequate to measure student’s attitudes toward Mathematics.O presente artigo refere-se à adaptação, aplicação e validação da escala de atitudes em relação à Matemática de AIKEN (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). Os sujeitos foram 2007 alunos (incluindo estudantes da 3ª do primeiro grau até a terceira série do segundo grau) de quatro escolas públicas urbanas. Além da escala de atitudes, foi construído um questionário para atender os propósitos do estudo das atitudes (BRITO, 1996). As variáveis consideradas para análise foram os vinte itens da escala e o método estatístico usado foi a análise fatorial (p<.050). Os resultados mostraram que os itens da escala estão fortemente relacionados (alfa=.9494 e r = .080). Na medida de adequação da amostra de Kaiser-Meyer-Olkin, foi obtido o valor 0,97200. Na extração de fatores, foi feita a análise dos componentes principais e, como resultado, foram extraídos dois fatores independentes e não correlacionados. Usando ANOVA, foi elaborado o cálculo da média e foi obtido o valor M=52.514. Pode-se afirmar que os estudantes desse grupo, com resultados acima desse valor, seriam aqueles com atitudes positivas. Os resultados da análise estatística permitem afirmar que a escala é adequada para aferir as atitudes dos estudantes em relação à Matemática. Universidade Estadual de Campinas1998-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864681210.20396/zet.v6i9.8646812Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-162Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-162Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-1622176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646812/13714Brazil; 1998Brasil; 1998Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Márcia Regina F. de2023-10-26T11:51:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646812Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:51:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
title Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
spellingShingle Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
Brito, Márcia Regina F. de
Atitudes em relação à Matemática/Escala/Educação matemática
Attitudes toward Math/scales/math education
title_short Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
title_full Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
title_fullStr Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
title_full_unstemmed Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
title_sort Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
author Brito, Márcia Regina F. de
author_facet Brito, Márcia Regina F. de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Márcia Regina F. de
dc.subject.por.fl_str_mv Atitudes em relação à Matemática/Escala/Educação matemática
Attitudes toward Math/scales/math education
topic Atitudes em relação à Matemática/Escala/Educação matemática
Attitudes toward Math/scales/math education
description This paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis (p<.050). The results showed consistent relations between itens (alfa=.9494 e r = .080). The Kaiser-Meyer-Olkin measure present a value = 0.97200 and also was applies the Principal-components Analysis (PCA) and two non-related and independent facors were been extracted. The ANOVA was also used and the mean obtained was M=52,514. Students that obtained a value superior were considered hose with positive attitudes. The results lead us to conclude that AIKEN’ scale is adequate to measure student’s attitudes toward Mathematics.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646812
10.20396/zet.v6i9.8646812
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646812
identifier_str_mv 10.20396/zet.v6i9.8646812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646812/13714
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1998
Brasil; 1998
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-162
Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-162
Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 146-162
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591069147136