Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646810 |
Resumo: | This paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis. |
id |
UNICAMP-21_992eb7d99affabba5a44aa85141b5bea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646810 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemáticaAdaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemáticaAttitudes toward mathScalesMathe educationEscalaEducação matemáticaAtitudes em relação à matemáticaThis paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis.O presente artigo refere-se à adaptação, aplicação e validação da escala de atitudes em relação à Matemática de AIKEN (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). Os sujeitos foram 2007 alunos (incluindo estudantes da 3ª do primeiro grau até a terceira série do segundo grau) de quatro escolas públicas urbanas. Além da escala de atitudes, foi construído um questionário para atender os propósitos do estudo das atitudes (BRITO, 1996). As variáveis consideradas para análise foram os vinte itens da escala e o método estatístico usado foi a análise fatorial.Universidade Estadual de Campinas1998-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864681010.20396/zet.v6i9.8646810Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-125Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-125Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-1252176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646810/13712Brazil; 1998Brasil; 1998Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Márcia Regina F. de2023-10-26T11:51:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646810Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:51:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
title |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
spellingShingle |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática Brito, Márcia Regina F. de Attitudes toward math Scales Mathe education Escala Educação matemática Atitudes em relação à matemática |
title_short |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
title_full |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
title_fullStr |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
title_full_unstemmed |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
title_sort |
Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática |
author |
Brito, Márcia Regina F. de |
author_facet |
Brito, Márcia Regina F. de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Márcia Regina F. de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Attitudes toward math Scales Mathe education Escala Educação matemática Atitudes em relação à matemática |
topic |
Attitudes toward math Scales Mathe education Escala Educação matemática Atitudes em relação à matemática |
description |
This paper deals with the process of adaptation, application and validation of the AIKEN’s attitudes toward Mathematics scale (AIKEN, 1961; 1963, AIKEN e DREGER, 1961). The subjects were 2007 students (grades 3 to 8 and second grade) attending four public urban schools. A questionnaire, developed to attend the objectives of the wider research about attitudes (BRITO, 1996) was also developed. The scale present 20 itens and those were considered the variables submitted to statiscal analysis. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646810 10.20396/zet.v6i9.8646810 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646810 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v6i9.8646810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646810/13712 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1998 Brasil; 1998 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 6 No. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-125 Zetetike; Vol. 6 Núm. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-125 Zetetike; v. 6 n. 1 (1998): jan./jun. [9]; 109-125 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591066001408 |