The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522 |
Resumo: | This article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments. |
id |
UNICAMP-21_64aef935d208c5e98d8a53ccb6977941 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652522 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired studentO ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva:: o caso de uma aluna com deficiência visualO ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva: o caso de uma aluna com deficiência visualInclusãoFunção polinomial do 2º GrauEnsino de matemáticaDeficiência visualInclusionPolynomial functions of degree 2Mathematics teachingVisually impairmentThis article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments.Este trabalho tem como objetivo apresentar contribuições para o ensino de funções polinomiais do 2º grau na perspectiva inclusiva para alunos com deficiência visual. O estudo desenvolvido e ora apresentado deu-se por meio de uma pesquisa qualitativa com a abordagem estudo de caso. Após pesquisas e observações, realizou-se uma intervenção pedagógica em uma turma do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública de ensino no Estado do Paraná, que contava com uma aluna com deficiência visual. A intervenção pedagógica planejada e desenvolvida fundamentou-se na visão histórico-cultural acerca das pessoas com deficiência visual. Foi efetuada uma avaliação antes e após a intervenção para a análise das possíveis melhoras na percepção conceitual apresentadas pelos alunos. Os resultados mostram que o uso de diferentes recursos metodológicos para o ensino da matemática contribui na apropriação dos conteúdos, comprovando que o ensino da matemática inclusiva é possível desde que haja adaptações adequadas.Este trabalho tem como objetivo apresentar contribuições para o ensino de funções polinomiais do 2º grau na perspectiva inclusiva para alunos com deficiência visual. O estudo desenvolvido e ora apresentado deu-se por meio de uma pesquisa qualitativa com a abordagem estudo de caso. Após pesquisas e observações, realizou-se uma intervenção pedagógica em uma turma do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública de ensino no Estado do Paraná, que contava com uma aluna com deficiência visual. A intervenção pedagógica planejada e desenvolvida fundamentou-se na visão histórico-cultural acerca das pessoas com deficiência visual. Foi efetuada uma avaliação antes e após a intervenção para a análise das possíveis melhoras na percepção conceitual apresentadas pelos alunos. Os resultados mostram que o uso de diferentes recursos metodológicos para o ensino da matemática contribui na apropriação dos conteúdos, comprovando que o ensino da matemática inclusiva é possível desde que haja adaptações adequadas.Universidade Estadual de Campinas2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865252210.20396/zet.v27i0.8652522Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190232176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522/21679Brazil; ContemporaryBrasilBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrim, Juliana de Fatima HolmSilva, Sani de Carvalho Rutz daShimazaki , Elsa Midori2024-01-08T14:48:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652522Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T14:48:16Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student O ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva:: o caso de uma aluna com deficiência visual O ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva: o caso de uma aluna com deficiência visual |
title |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
spellingShingle |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student Brim, Juliana de Fatima Holm Inclusão Função polinomial do 2º Grau Ensino de matemática Deficiência visual Inclusion Polynomial functions of degree 2 Mathematics teaching Visually impairment |
title_short |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
title_full |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
title_fullStr |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
title_full_unstemmed |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
title_sort |
The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student |
author |
Brim, Juliana de Fatima Holm |
author_facet |
Brim, Juliana de Fatima Holm Silva, Sani de Carvalho Rutz da Shimazaki , Elsa Midori |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Sani de Carvalho Rutz da Shimazaki , Elsa Midori |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brim, Juliana de Fatima Holm Silva, Sani de Carvalho Rutz da Shimazaki , Elsa Midori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Função polinomial do 2º Grau Ensino de matemática Deficiência visual Inclusion Polynomial functions of degree 2 Mathematics teaching Visually impairment |
topic |
Inclusão Função polinomial do 2º Grau Ensino de matemática Deficiência visual Inclusion Polynomial functions of degree 2 Mathematics teaching Visually impairment |
description |
This article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522 10.20396/zet.v27i0.8652522 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v27i0.8652522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522/21679 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023 Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023 Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592373575680 |