The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brim, Juliana de Fatima Holm
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Sani de Carvalho Rutz da, Shimazaki , Elsa Midori
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522
Resumo: This article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments.
id UNICAMP-21_64aef935d208c5e98d8a53ccb6977941
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652522
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired studentO ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva:: o caso de uma aluna com deficiência visualO ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva: o caso de uma aluna com deficiência visualInclusãoFunção polinomial do 2º GrauEnsino de matemáticaDeficiência visualInclusionPolynomial functions of degree 2Mathematics teachingVisually impairmentThis article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments.Este trabalho tem como objetivo apresentar contribuições para o ensino de funções polinomiais do 2º grau na perspectiva inclusiva para alunos com deficiência visual. O estudo desenvolvido e ora apresentado deu-se por meio de uma pesquisa qualitativa com a abordagem estudo de caso. Após pesquisas e observações, realizou-se uma intervenção pedagógica em uma turma do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública de ensino no Estado do Paraná, que contava com uma aluna com deficiência visual. A intervenção pedagógica planejada e desenvolvida fundamentou-se na visão histórico-cultural acerca das pessoas com deficiência visual.  Foi efetuada uma avaliação antes e após a intervenção para a análise das possíveis melhoras na percepção conceitual apresentadas pelos alunos. Os resultados mostram que o uso de diferentes recursos metodológicos para o ensino da matemática contribui na apropriação dos conteúdos, comprovando que o ensino da matemática inclusiva é possível desde que haja adaptações adequadas.Este trabalho tem como objetivo apresentar contribuições para o ensino de funções polinomiais do 2º grau na perspectiva inclusiva para alunos com deficiência visual. O estudo desenvolvido e ora apresentado deu-se por meio de uma pesquisa qualitativa com a abordagem estudo de caso. Após pesquisas e observações, realizou-se uma intervenção pedagógica em uma turma do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública de ensino no Estado do Paraná, que contava com uma aluna com deficiência visual. A intervenção pedagógica planejada e desenvolvida fundamentou-se na visão histórico-cultural acerca das pessoas com deficiência visual.  Foi efetuada uma avaliação antes e após a intervenção para a análise das possíveis melhoras na percepção conceitual apresentadas pelos alunos. Os resultados mostram que o uso de diferentes recursos metodológicos para o ensino da matemática contribui na apropriação dos conteúdos, comprovando que o ensino da matemática inclusiva é possível desde que haja adaptações adequadas.Universidade Estadual de Campinas2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865252210.20396/zet.v27i0.8652522Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190232176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522/21679Brazil; ContemporaryBrasilBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrim, Juliana de Fatima HolmSilva, Sani de Carvalho Rutz daShimazaki , Elsa Midori2024-01-08T14:48:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652522Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T14:48:16Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
O ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva:: o caso de uma aluna com deficiência visual
O ensino de funções polinomiais do 2º grau em uma perspectiva inclusiva: o caso de uma aluna com deficiência visual
title The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
spellingShingle The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
Brim, Juliana de Fatima Holm
Inclusão
Função polinomial do 2º Grau
Ensino de matemática
Deficiência visual
Inclusion
Polynomial functions of degree 2
Mathematics teaching
Visually impairment
title_short The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
title_full The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
title_fullStr The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
title_full_unstemmed The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
title_sort The teaching of polynomial functions of degree 2 in an inclusive perspective: : the case of a visually impaired student
author Brim, Juliana de Fatima Holm
author_facet Brim, Juliana de Fatima Holm
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Shimazaki , Elsa Midori
author_role author
author2 Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Shimazaki , Elsa Midori
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brim, Juliana de Fatima Holm
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Shimazaki , Elsa Midori
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Função polinomial do 2º Grau
Ensino de matemática
Deficiência visual
Inclusion
Polynomial functions of degree 2
Mathematics teaching
Visually impairment
topic Inclusão
Função polinomial do 2º Grau
Ensino de matemática
Deficiência visual
Inclusion
Polynomial functions of degree 2
Mathematics teaching
Visually impairment
description This article aims to present contributions to the teaching of polynomial functions of degree 2 from an inclusive perspective for visually impaired students. The study developed and presented in this paper was carried out by means of a qualitative research with the case study approach. After researches and observations, pedagogical intervention was carried out in a class of the first year of high school, in the public education network of the Paraná state, which contained a student whit visual impairment. The pedagogical intervention, planned and developed, was based on the historical-cultural view of the visually impaired people. An evaluation was carried out before and after intervention for the analysis of the possible improvements in conceptual perception presented by the pupils. The results show that the use of different methodological resources for the teaching of mathematics contributes to the appropriation of the contents, proving that the teaching of inclusive mathematics is possible as long as there are appropriate adjustments.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522
10.20396/zet.v27i0.8652522
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8652522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8652522/21679
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019023
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592373575680