Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quedi, Rejane Padilha
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Darroz, Luiz Marcelo, Rosa, Cleci Teresinha Werner da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237
Resumo: This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.
id UNICAMP-21_75544cc03da6847ce9a8467a78576a7b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subjectEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaMathematics teachingStatisticsMeaningful learningPotentially meaningful materialEstatísticaAprendizagem significativaMaterial potencialmente significativoEnsino de matemáticaThis study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Universidade Estadual de Campinas2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865623710.20396/zet.v28i0.8656237Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200092176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuedi, Rejane PadilhaDarroz, Luiz MarceloRosa, Cleci Teresinha Werner da2024-01-11T15:16:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:16:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área
Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área
title Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
spellingShingle Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
Quedi, Rejane Padilha
Mathematics teaching
Statistics
Meaningful learning
Potentially meaningful material
Estatística
Aprendizagem significativa
Material potencialmente significativo
Ensino de matemática
title_short Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
title_full Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
title_fullStr Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
title_full_unstemmed Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
title_sort Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
author Quedi, Rejane Padilha
author_facet Quedi, Rejane Padilha
Darroz, Luiz Marcelo
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
author_role author
author2 Darroz, Luiz Marcelo
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quedi, Rejane Padilha
Darroz, Luiz Marcelo
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teaching
Statistics
Meaningful learning
Potentially meaningful material
Estatística
Aprendizagem significativa
Material potencialmente significativo
Ensino de matemática
topic Mathematics teaching
Statistics
Meaningful learning
Potentially meaningful material
Estatística
Aprendizagem significativa
Material potencialmente significativo
Ensino de matemática
description This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237
10.20396/zet.v28i0.8656237
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592886329344