Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 |
Resumo: | This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge. |
id |
UNICAMP-21_75544cc03da6847ce9a8467a78576a7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subjectEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaMathematics teachingStatisticsMeaningful learningPotentially meaningful materialEstatísticaAprendizagem significativaMaterial potencialmente significativoEnsino de matemáticaThis study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Universidade Estadual de Campinas2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865623710.20396/zet.v28i0.8656237Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200092176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuedi, Rejane PadilhaDarroz, Luiz MarceloRosa, Cleci Teresinha Werner da2024-01-11T15:16:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:16:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área |
title |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
spellingShingle |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Quedi, Rejane Padilha Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
title_short |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_full |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_fullStr |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_full_unstemmed |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_sort |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
author |
Quedi, Rejane Padilha |
author_facet |
Quedi, Rejane Padilha Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author_role |
author |
author2 |
Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quedi, Rejane Padilha Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
topic |
Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
description |
This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 10.20396/zet.v28i0.8656237 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592886329344 |