To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Heloisa da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bernardino, Camila Libanori
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316
Resumo: In the research line of the Oral History and Mathematics Education Group that investigates school textbooks ofMathematics as symbolic forms, this article examines the approach of complex numbers in the “Matemática 2.ºciclo” Collection, as well as the transformations and adaptations in this approach throughout the five editionspublished between 1944 and 1956. Among the results discussed, it is emphasized that: the work was produced ata time when High school was almost exclusively aimed at the elites of the country; and its approach to complexnumbers is linked to a process of reconceptualization of the notion of number, from the study of the solutions ofequations of the third degree, occurred in Mathematics in the early nineteenth century.
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spelling To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo CollectionÀ elite, uma terceira natureza de números na Coleção Matemática 2º CicloHistory of mathematics educationComplex numbersTextbook Hermeneutics of depthHistória da educação matemáticaNúmeros complexosLivro didáticoHermenêutica de profundidadeIn the research line of the Oral History and Mathematics Education Group that investigates school textbooks ofMathematics as symbolic forms, this article examines the approach of complex numbers in the “Matemática 2.ºciclo” Collection, as well as the transformations and adaptations in this approach throughout the five editionspublished between 1944 and 1956. Among the results discussed, it is emphasized that: the work was produced ata time when High school was almost exclusively aimed at the elites of the country; and its approach to complexnumbers is linked to a process of reconceptualization of the notion of number, from the study of the solutions ofequations of the third degree, occurred in Mathematics in the early nineteenth century.Na linha de pesquisa do Grupo História Oral e Educação Matemática, que investiga livros didáticos escolares de Matemática como formas simbólicas, este artigo examina a abordagem dos números complexos na coleção “Matemática 2.º ciclo”, bem como as transformações e as adaptações nessa abordagem, ao longo de cinco edições publicadas entre 1944 e 1956. Dentre os resultados discutidos, destaca-se que a obra foi produzida em uma época em que o ensino secundário era um ramo do ensino quase exclusivamente voltado para as elites do País e sua abordagem aos números complexos está atrelada a um processo de reconceitualização da noção de número, a partir do estudo das soluções de equações do terceiro grau, ocorrida na Matemática no início do século XIX.Universidade Estadual de Campinas2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865431610.20396/zet.v27i0.8654316Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190172176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20755https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20783Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Heloisa daBernardino, Camila Libanori2024-01-10T15:40:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654316Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-10T15:40:32Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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