To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316 |
Resumo: | In the research line of the Oral History and Mathematics Education Group that investigates school textbooks ofMathematics as symbolic forms, this article examines the approach of complex numbers in the “Matemática 2.ºciclo” Collection, as well as the transformations and adaptations in this approach throughout the five editionspublished between 1944 and 1956. Among the results discussed, it is emphasized that: the work was produced ata time when High school was almost exclusively aimed at the elites of the country; and its approach to complexnumbers is linked to a process of reconceptualization of the notion of number, from the study of the solutions ofequations of the third degree, occurred in Mathematics in the early nineteenth century. |
id |
UNICAMP-21_760a2ccadfdbea602ee9a67796395c23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654316 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo CollectionÀ elite, uma terceira natureza de números na Coleção Matemática 2º CicloHistory of mathematics educationComplex numbersTextbook Hermeneutics of depthHistória da educação matemáticaNúmeros complexosLivro didáticoHermenêutica de profundidadeIn the research line of the Oral History and Mathematics Education Group that investigates school textbooks ofMathematics as symbolic forms, this article examines the approach of complex numbers in the “Matemática 2.ºciclo” Collection, as well as the transformations and adaptations in this approach throughout the five editionspublished between 1944 and 1956. Among the results discussed, it is emphasized that: the work was produced ata time when High school was almost exclusively aimed at the elites of the country; and its approach to complexnumbers is linked to a process of reconceptualization of the notion of number, from the study of the solutions ofequations of the third degree, occurred in Mathematics in the early nineteenth century.Na linha de pesquisa do Grupo História Oral e Educação Matemática, que investiga livros didáticos escolares de Matemática como formas simbólicas, este artigo examina a abordagem dos números complexos na coleção “Matemática 2.º ciclo”, bem como as transformações e as adaptações nessa abordagem, ao longo de cinco edições publicadas entre 1944 e 1956. Dentre os resultados discutidos, destaca-se que a obra foi produzida em uma época em que o ensino secundário era um ramo do ensino quase exclusivamente voltado para as elites do País e sua abordagem aos números complexos está atrelada a um processo de reconceitualização da noção de número, a partir do estudo das soluções de equações do terceiro grau, ocorrida na Matemática no início do século XIX.Universidade Estadual de Campinas2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865431610.20396/zet.v27i0.8654316Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190172176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20755https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20783Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Heloisa daBernardino, Camila Libanori2024-01-10T15:40:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654316Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-10T15:40:32Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection À elite, uma terceira natureza de números na Coleção Matemática 2º Ciclo |
title |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
spellingShingle |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection Silva, Heloisa da History of mathematics education Complex numbers Textbook Hermeneutics of depth História da educação matemática Números complexos Livro didático Hermenêutica de profundidade |
title_short |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
title_full |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
title_fullStr |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
title_full_unstemmed |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
title_sort |
To the elite, a third nature of numbers in the Matemática 2o Ciclo Collection |
author |
Silva, Heloisa da |
author_facet |
Silva, Heloisa da Bernardino, Camila Libanori |
author_role |
author |
author2 |
Bernardino, Camila Libanori |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Heloisa da Bernardino, Camila Libanori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of mathematics education Complex numbers Textbook Hermeneutics of depth História da educação matemática Números complexos Livro didático Hermenêutica de profundidade |
topic |
History of mathematics education Complex numbers Textbook Hermeneutics of depth História da educação matemática Números complexos Livro didático Hermenêutica de profundidade |
description |
In the research line of the Oral History and Mathematics Education Group that investigates school textbooks ofMathematics as symbolic forms, this article examines the approach of complex numbers in the “Matemática 2.ºciclo” Collection, as well as the transformations and adaptations in this approach throughout the five editionspublished between 1944 and 1956. Among the results discussed, it is emphasized that: the work was produced ata time when High school was almost exclusively aimed at the elites of the country; and its approach to complexnumbers is linked to a process of reconceptualization of the notion of number, from the study of the solutions ofequations of the third degree, occurred in Mathematics in the early nineteenth century. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316 10.20396/zet.v27i0.8654316 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v27i0.8654316 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20755 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654316/20783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017 Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017 Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019017 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592848580609 |