Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Marcos Luis
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658
Resumo: The objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. 
id UNICAMP-21_81d256b5a78337b3d886d8c66119b1c2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646658
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médioMathematics educationMathematics textbookHistory of mathematicsSymbolical formsDepth hermeneuticsEducação matemáticaLivro didático de matemáticaHistória da matemática Formas simbólicasHermenêutica de profundidadeThe objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. Este trabalho tem como objeto de estudo as práticas culturais de mobilização, ou seja, práticas de apropriação e transposição da história da matemática, realizada por autores de livros didáticos de matemática para o Ensino Médio. Essas práticas de mobilização são aqui concebidas como formas simbólicas, e o estudo dessas foi realizado com base em uma análise de cunho hermenêutico. Realizamos o cruzamento entre três tipos de fontes documentais: coleções de livros didáticos do Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLEM) 2005; entrevistas realizadas com alguns autores dessas coleções e pareceres constantes no catálogo do PNLEM relativos a essas obras. Essa análise remeteu-nos a empreender uma interpretação personalizada dos padrões semióticos pelos quais se teriam pautado alguns autores de livros textos, quando procuraram estabelecer um diálogo com a história da matemática a fim de fazerem-na participar de seus textos didáticos destinados à educação matemática escolar.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665810.20396/zet.v18i0.8646658Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação MatemáticaZetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação MatemáticaZetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658/13560Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Marcos Luis2023-11-14T16:57:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646658Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:57:51Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médio
title Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
spellingShingle Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
Gomes, Marcos Luis
Mathematics education
Mathematics textbook
History of mathematics
Symbolical forms
Depth hermeneutics
Educação matemática
Livro didático de matemática
História da matemática
Formas simbólicas
Hermenêutica de profundidade
title_short Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
title_full Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
title_fullStr Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
title_full_unstemmed Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
title_sort Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
author Gomes, Marcos Luis
author_facet Gomes, Marcos Luis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Marcos Luis
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Mathematics textbook
History of mathematics
Symbolical forms
Depth hermeneutics
Educação matemática
Livro didático de matemática
História da matemática
Formas simbólicas
Hermenêutica de profundidade
topic Mathematics education
Mathematics textbook
History of mathematics
Symbolical forms
Depth hermeneutics
Educação matemática
Livro didático de matemática
História da matemática
Formas simbólicas
Hermenêutica de profundidade
description The objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658
10.20396/zet.v18i0.8646658
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646658
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658/13560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590295298048