Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658 |
Resumo: | The objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. |
id |
UNICAMP-21_81d256b5a78337b3d886d8c66119b1c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646658 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médioMathematics educationMathematics textbookHistory of mathematicsSymbolical formsDepth hermeneuticsEducação matemáticaLivro didático de matemáticaHistória da matemática Formas simbólicasHermenêutica de profundidadeThe objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. Este trabalho tem como objeto de estudo as práticas culturais de mobilização, ou seja, práticas de apropriação e transposição da história da matemática, realizada por autores de livros didáticos de matemática para o Ensino Médio. Essas práticas de mobilização são aqui concebidas como formas simbólicas, e o estudo dessas foi realizado com base em uma análise de cunho hermenêutico. Realizamos o cruzamento entre três tipos de fontes documentais: coleções de livros didáticos do Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLEM) 2005; entrevistas realizadas com alguns autores dessas coleções e pareceres constantes no catálogo do PNLEM relativos a essas obras. Essa análise remeteu-nos a empreender uma interpretação personalizada dos padrões semióticos pelos quais se teriam pautado alguns autores de livros textos, quando procuraram estabelecer um diálogo com a história da matemática a fim de fazerem-na participar de seus textos didáticos destinados à educação matemática escolar.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665810.20396/zet.v18i0.8646658Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação MatemáticaZetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação MatemáticaZetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658/13560Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Marcos Luis2023-11-14T16:57:51Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646658Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:57:51Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao ensino médio |
title |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
spellingShingle |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks Gomes, Marcos Luis Mathematics education Mathematics textbook History of mathematics Symbolical forms Depth hermeneutics Educação matemática Livro didático de matemática História da matemática Formas simbólicas Hermenêutica de profundidade |
title_short |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
title_full |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
title_fullStr |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
title_full_unstemmed |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
title_sort |
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks |
author |
Gomes, Marcos Luis |
author_facet |
Gomes, Marcos Luis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Marcos Luis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics education Mathematics textbook History of mathematics Symbolical forms Depth hermeneutics Educação matemática Livro didático de matemática História da matemática Formas simbólicas Hermenêutica de profundidade |
topic |
Mathematics education Mathematics textbook History of mathematics Symbolical forms Depth hermeneutics Educação matemática Livro didático de matemática História da matemática Formas simbólicas Hermenêutica de profundidade |
description |
The objective of this work is to study cultural practices of mobilizationof Mathematics History. Those practices are accomplished by authors ofmathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneuticsanalysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collectionsof textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEMcatalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysisbrought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used bysome authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialoguewith mathematics history. Doing so, the mathematics history would integratethe contents of the mathematics textbooks for High School. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658 10.20396/zet.v18i0.8646658 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646658 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658/13560 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590295298048 |