Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kilpatrick, Jeremy
Data de Publicação: 1996
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646867
Resumo: The field of mathematics education has both scholarly and professional aspects. On the scholarly side, question of what counts as research is still being debated. An examination of two proposed sets of criteria for evaluating the quality of research in mathematics education reveals that, interpreted appropriately, criteria borrowed from the natural and social sciences are relevant to a field that is attempting to be scientific. On the professional side, mathematics education must inevitably be concerned with the application of specialized knowledge to assist the students and teachers who are its clients. Teacher education remains a major function of mathematics education, parallel to the search for reliable knowledge to be applied. University mathematics educators need to work closely with mathematicians and with classroom teachers in developing both theory and practice. Mathematics education has flourished in countries in which institutional structure have supported it is as an identifiable academic field.
id UNICAMP-21_80c7b4acd2b207d2e8a80424db260cd8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646867
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científicoFicando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científicoPesquisa em Educação MatemáticaAvaliação de pesquisasHistória da pesquisaTendências em educação matemáticaResearch in mathematics educationEvaluation of researchHistory of researchTrends in mathematics educationThe field of mathematics education has both scholarly and professional aspects. On the scholarly side, question of what counts as research is still being debated. An examination of two proposed sets of criteria for evaluating the quality of research in mathematics education reveals that, interpreted appropriately, criteria borrowed from the natural and social sciences are relevant to a field that is attempting to be scientific. On the professional side, mathematics education must inevitably be concerned with the application of specialized knowledge to assist the students and teachers who are its clients. Teacher education remains a major function of mathematics education, parallel to the search for reliable knowledge to be applied. University mathematics educators need to work closely with mathematicians and with classroom teachers in developing both theory and practice. Mathematics education has flourished in countries in which institutional structure have supported it is as an identifiable academic field.O campo da Educação Matemática tem aspectos profissionais e acadêmicos. Do lado acadêmico, a questão do que é considerado pesquisa está ainda sendo debatida. Um exame de dois conjuntos de critérios propostos para avaliar a qualidade da pesquisa em Educação Matemática revela que, apropriadamente interpretados, os critérios emprestados das ciências naturais e sociais são relevantes para um campo que está tentando ser científico. Do lado profissional, a Educação Matemática deve inevitavelmente preocupar-se com a aplicação do conhecimento especializado para auxiliar os estudantes e os professores que são seus clientes. A formação de professores continua sendo a função maior da Educação Matemática, paralelamente à busca do conhecimento sólido para ser aplicado. Os educadores matemáticos universitários precisam trabalhar junto com matemáticos e professores em sala de aula no desenvolvimento da teoria e da prática. A Educação Matemática tem se desenvolvido bem em países nos quais as estruturas institucionais a apóiam como um campo acadêmico identificável. Universidade Estadual de Campinas1996-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864686710.20396/zet.v4i5.8646867Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-120Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-120Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-1202176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646867/13768Brasil; 1996Brasil; 1996Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKilpatrick, Jeremy2023-10-26T11:47:55Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646867Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:47:55Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
title Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
spellingShingle Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
Kilpatrick, Jeremy
Pesquisa em Educação Matemática
Avaliação de pesquisas
História da pesquisa
Tendências em educação matemática
Research in mathematics education
Evaluation of research
History of research
Trends in mathematics education
title_short Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
title_full Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
title_fullStr Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
title_full_unstemmed Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
title_sort Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico
author Kilpatrick, Jeremy
author_facet Kilpatrick, Jeremy
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kilpatrick, Jeremy
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa em Educação Matemática
Avaliação de pesquisas
História da pesquisa
Tendências em educação matemática
Research in mathematics education
Evaluation of research
History of research
Trends in mathematics education
topic Pesquisa em Educação Matemática
Avaliação de pesquisas
História da pesquisa
Tendências em educação matemática
Research in mathematics education
Evaluation of research
History of research
Trends in mathematics education
description The field of mathematics education has both scholarly and professional aspects. On the scholarly side, question of what counts as research is still being debated. An examination of two proposed sets of criteria for evaluating the quality of research in mathematics education reveals that, interpreted appropriately, criteria borrowed from the natural and social sciences are relevant to a field that is attempting to be scientific. On the professional side, mathematics education must inevitably be concerned with the application of specialized knowledge to assist the students and teachers who are its clients. Teacher education remains a major function of mathematics education, parallel to the search for reliable knowledge to be applied. University mathematics educators need to work closely with mathematicians and with classroom teachers in developing both theory and practice. Mathematics education has flourished in countries in which institutional structure have supported it is as an identifiable academic field.
publishDate 1996
dc.date.none.fl_str_mv 1996-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646867
10.20396/zet.v4i5.8646867
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646867
identifier_str_mv 10.20396/zet.v4i5.8646867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646867/13768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; 1996
Brasil; 1996
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 4 No. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-120
Zetetike; Vol. 4 Núm. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-120
Zetetike; v. 4 n. 1 (1996): jan./jun. [5]; 99-120
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591118430208