What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477 |
Resumo: | The history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines. |
id |
SBEM_MAT-1_0dde3e3749207fd24597bb960f8bec0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3477 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?¿Qué revelan los trabajos del I Encuentro Cearense de Educación Matemática sobre las tendencias de investigación en el ámbito de la SBEM-CE?O que revelam os trabalhos do I Encontro Cearense de Educação Matemática sobre tendências de pesquisa no âmbito da SBEM-CE?SBEM-CEEducación MatemáticaCearáInvestigaciónTendenciasSBEM-CEEducação MatemáticaCearáPesquisaTendênciasSBEM-CEMathematics EducationCearáResearchTendenciesThe history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines.La historia de la Sociedad Brasileña de Educación Matemática – Regional Ceará (SBEM-CE) está ligada al campo académico y a la realización de eventos científicos, desde su génesis en 2002. Investigar tales eventos es, en efecto, escudriñar las transformaciones de los intereses de investigación en la Educación Matemática en ese estado. Este trabajo tiene como objetivo, por lo tanto, discutir las tendencias investigativas expresadas en los trabajos presentados en el I Encuentro Cearense de Educación Matemática (I ECeEM), que tuvo lugar en 2021. Para ello, realizamos una breve incursión histórica en la tradición de eventos de la SBEM-CE en Ceará y un análisis más detallado de los 86 trabajos presentados en esta reunión estatal específica. Como resultado, se observó la preponderancia de tendencias investigativas como la formación docente, la enseñanza de las Matemáticas en las etapas de Educación Básica, la Historia de las Matemáticas y las Tecnologías Digitales. Creemos que esta adhesión está vinculada a grupos de investigación en Educación Matemática de Ceará, que consolidan sus líneas de investigación.A história da Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional do Ceará (SBEM-CE) está atrelada ao campo acadêmico e à realização de eventos científicos desde sua gênese, em 2002. Investigar tais eventos é, com efeito, examinar as transformações dos interesses de pesquisa em Educação Matemática nesse estado. Este trabalho tem por objetivo, assim, discutir as tendências investigativas expressas nos trabalhos apresentados no I Encontro Cearense de Educação Matemática (I ECeEM), ocorrido em 2021. Para tanto, realizamos uma breve incursão histórica na tradição de eventos da SBEM-CE no Ceará e uma análise mais detida aos 86 trabalhos apresentados nesse encontro estadual, em específico. Como resultados, observamos a preponderância de tendências de pesquisa como a formação docente, o ensino de Matemática nas etapas da Educação Básica, a História da Matemática e as Tecnologias Digitais. Consideramos que essa adesão está atrelada aos grupos de pesquisa cearenses em Educação Matemática, que consolidam suas linhas investigativas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/347710.37001/emr.v28i81.3477Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477/2492https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Carlos Ian Bezerra deSousa, Ana Cláudia Gouveia de2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3477Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? ¿Qué revelan los trabajos del I Encuentro Cearense de Educación Matemática sobre las tendencias de investigación en el ámbito de la SBEM-CE? O que revelam os trabalhos do I Encontro Cearense de Educação Matemática sobre tendências de pesquisa no âmbito da SBEM-CE? |
title |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
spellingShingle |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? Melo, Carlos Ian Bezerra de SBEM-CE Educación Matemática Ceará Investigación Tendencias SBEM-CE Educação Matemática Ceará Pesquisa Tendências SBEM-CE Mathematics Education Ceará Research Tendencies |
title_short |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
title_full |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
title_fullStr |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
title_full_unstemmed |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
title_sort |
What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE? |
author |
Melo, Carlos Ian Bezerra de |
author_facet |
Melo, Carlos Ian Bezerra de Sousa, Ana Cláudia Gouveia de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Ana Cláudia Gouveia de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Carlos Ian Bezerra de Sousa, Ana Cláudia Gouveia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
SBEM-CE Educación Matemática Ceará Investigación Tendencias SBEM-CE Educação Matemática Ceará Pesquisa Tendências SBEM-CE Mathematics Education Ceará Research Tendencies |
topic |
SBEM-CE Educación Matemática Ceará Investigación Tendencias SBEM-CE Educação Matemática Ceará Pesquisa Tendências SBEM-CE Mathematics Education Ceará Research Tendencies |
description |
The history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477 10.37001/emr.v28i81.3477 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3477 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477/2492 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131642580992 |