What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Carlos Ian Bezerra de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Ana Cláudia Gouveia de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477
Resumo: The history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines.
id SBEM_MAT-1_0dde3e3749207fd24597bb960f8bec0f
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3477
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?¿Qué revelan los trabajos del I Encuentro Cearense de Educación Matemática sobre las tendencias de investigación en el ámbito de la SBEM-CE?O que revelam os trabalhos do I Encontro Cearense de Educação Matemática sobre tendências de pesquisa no âmbito da SBEM-CE?SBEM-CEEducación MatemáticaCearáInvestigaciónTendenciasSBEM-CEEducação MatemáticaCearáPesquisaTendênciasSBEM-CEMathematics EducationCearáResearchTendenciesThe history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines.La historia de la Sociedad Brasileña de Educación Matemática – Regional Ceará (SBEM-CE) está ligada al campo académico y a la realización de eventos científicos, desde su génesis en 2002. Investigar tales eventos es, en efecto, escudriñar las transformaciones de los intereses de investigación en la Educación Matemática en ese estado. Este trabajo tiene como objetivo, por lo tanto, discutir las tendencias investigativas expresadas en los trabajos presentados en el I Encuentro Cearense de Educación Matemática (I ECeEM), que tuvo lugar en 2021. Para ello, realizamos una breve incursión histórica en la tradición de eventos de la SBEM-CE en Ceará y un análisis más detallado de los 86 trabajos presentados en esta reunión estatal específica. Como resultado, se observó la preponderancia de tendencias investigativas como la formación docente, la enseñanza de las Matemáticas en las etapas de Educación Básica, la Historia de las Matemáticas y las Tecnologías Digitales. Creemos que esta adhesión está vinculada a grupos de investigación en Educación Matemática de Ceará, que consolidan sus líneas de investigación.A história da Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional do Ceará (SBEM-CE) está atrelada ao campo acadêmico e à realização de eventos científicos desde sua gênese, em 2002. Investigar tais eventos é, com efeito, examinar as transformações dos interesses de pesquisa em Educação Matemática nesse estado. Este trabalho tem por objetivo, assim, discutir as tendências investigativas expressas nos trabalhos apresentados no I Encontro Cearense de Educação Matemática (I ECeEM), ocorrido em 2021. Para tanto, realizamos uma breve incursão histórica na tradição de eventos da SBEM-CE no Ceará e uma análise mais detida aos 86 trabalhos apresentados nesse encontro estadual, em específico. Como resultados, observamos a preponderância de tendências de pesquisa como a formação docente, o ensino de Matemática nas etapas da Educação Básica, a História da Matemática e as Tecnologias Digitais. Consideramos que essa adesão está atrelada aos grupos de pesquisa cearenses em Educação Matemática, que consolidam suas linhas investigativas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/347710.37001/emr.v28i81.3477Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477/2492https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Carlos Ian Bezerra deSousa, Ana Cláudia Gouveia de2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3477Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
¿Qué revelan los trabajos del I Encuentro Cearense de Educación Matemática sobre las tendencias de investigación en el ámbito de la SBEM-CE?
O que revelam os trabalhos do I Encontro Cearense de Educação Matemática sobre tendências de pesquisa no âmbito da SBEM-CE?
title What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
spellingShingle What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
Melo, Carlos Ian Bezerra de
SBEM-CE
Educación Matemática
Ceará
Investigación
Tendencias
SBEM-CE
Educação Matemática
Ceará
Pesquisa
Tendências
SBEM-CE
Mathematics Education
Ceará
Research
Tendencies
title_short What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
title_full What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
title_fullStr What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
title_full_unstemmed What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
title_sort What the works of the 1st Ceará Meeting of Mathematics Education reveal about research trends within the scope of SBEM-CE?
author Melo, Carlos Ian Bezerra de
author_facet Melo, Carlos Ian Bezerra de
Sousa, Ana Cláudia Gouveia de
author_role author
author2 Sousa, Ana Cláudia Gouveia de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Carlos Ian Bezerra de
Sousa, Ana Cláudia Gouveia de
dc.subject.por.fl_str_mv SBEM-CE
Educación Matemática
Ceará
Investigación
Tendencias
SBEM-CE
Educação Matemática
Ceará
Pesquisa
Tendências
SBEM-CE
Mathematics Education
Ceará
Research
Tendencies
topic SBEM-CE
Educación Matemática
Ceará
Investigación
Tendencias
SBEM-CE
Educação Matemática
Ceará
Pesquisa
Tendências
SBEM-CE
Mathematics Education
Ceará
Research
Tendencies
description The history of the Brazilian Society of Mathematical Education – Ceará Regional (SBEM-CE, in Portuguese) is linked to the academic field and to the holding of scientific events, since its genesis in 2002. Investigating such events is, in effect, scrutinizing the transformations of research interests in Mathematics Education in that state. This work aims, therefore, to discuss the investigative trends expressed in the works presented at the I Ceará Meeting of Mathematics Education (I ECeEM, in Portuguese), which took place in 2021. To do so, we carry out a brief historical incursion into the tradition of SBEM-CE events in Ceará and a more detailed analysis of the 86 papers presented at this specific state meeting. As a result, we observed the preponderance of research trends such as teacher training, Mathematics teaching in the stages of Basic Education, the History of Mathematics and Digital Technologies. We believe that this adhesion is linked to research groups in Mathematics Education from Ceará, which consolidate their investigative lines.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477
10.37001/emr.v28i81.3477
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i81.3477
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3477/2492
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131642580992