Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894
Resumo: This text has as its aim, in the first moment, to develop areflection about the use of mathematics textbooks as data sources forresearch. It intends to answers the following question: How to usetextbooks to investigate the historical trajectory of mathematicseducation? In the second part, the text focuses on Companhia EditoraNacional, an editorial house founded in 1926, which transformed intoone of the largest editors of mathematics textbooks written by Brazilianauthors. Directing the research approach is the question: What role didthe Nacional have in the history of mathematics education in Brazil inthe 20th Century. The work also presents the companies archive and seeks to show how valuable the contributions that this archive can bringto investigations in the history of mathematics education in the country.To this end, the text mentions international researches about textbooksand the tendencies that have been developing in the last 20 years.
id UNICAMP-21_8659b769f4ce8eda8d25043560fb7294
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646894
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Textbooks and Mathematics Education: a history inseparableLivro didático e educação matemática: uma história inseparávelHistória da educação matemáticaLivro didático de matemáticaCompanhia Editora NacionalHistory of mathematics educationMathematics textbooksCompanhia Editora NacionalThis text has as its aim, in the first moment, to develop areflection about the use of mathematics textbooks as data sources forresearch. It intends to answers the following question: How to usetextbooks to investigate the historical trajectory of mathematicseducation? In the second part, the text focuses on Companhia EditoraNacional, an editorial house founded in 1926, which transformed intoone of the largest editors of mathematics textbooks written by Brazilianauthors. Directing the research approach is the question: What role didthe Nacional have in the history of mathematics education in Brazil inthe 20th Century. The work also presents the companies archive and seeks to show how valuable the contributions that this archive can bringto investigations in the history of mathematics education in the country.To this end, the text mentions international researches about textbooksand the tendencies that have been developing in the last 20 years.Este texto tem como objetivo, num primeiro momento, desenvolver uma reflexão sobre o uso de livros didáticos de matemática como fontes para a pesquisa, visando responder à seguinte questão: Como utilizar livros didáticos para investigar o trajeto histórico da educação matemática? Numa etapa seguinte, o texto focaliza a Companhia Editora Nacional, casa editorial fundada em 1926, que se transformou numa das maiores editoras de livros didáticos de matemática escritos por autores brasileiros. Norteia essa abordagem, a pergunta: que papel teve a Nacional na história da educação matemática brasileira durante o século XX? O trabalho apresenta, também, o Arquivo da Cia. Editora Nacional, e busca demonstrar o quão valiosas são contribuições que ele pode dar às investigações da história da educação matemática no Brasil. Por fim, o texto menciona pesquisas internacionais sobre o livro didático e as tendências que vêm sendo seguidas nos últimos vinte anos. Universidade Estadual de Campinas2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864689410.20396/zet.v16i30.8646894Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-162Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-162Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-1622176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894/13796Brazil; 2008Brasil; 2008Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2023-11-06T11:35:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646894Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-06T11:35:13Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
Livro didático e educação matemática: uma história inseparável
title Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
spellingShingle Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
Valente, Wagner Rodrigues
História da educação matemática
Livro didático de matemática
Companhia Editora Nacional
History of mathematics education
Mathematics textbooks
Companhia Editora Nacional
title_short Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
title_full Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
title_fullStr Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
title_full_unstemmed Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
title_sort Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação matemática
Livro didático de matemática
Companhia Editora Nacional
History of mathematics education
Mathematics textbooks
Companhia Editora Nacional
topic História da educação matemática
Livro didático de matemática
Companhia Editora Nacional
History of mathematics education
Mathematics textbooks
Companhia Editora Nacional
description This text has as its aim, in the first moment, to develop areflection about the use of mathematics textbooks as data sources forresearch. It intends to answers the following question: How to usetextbooks to investigate the historical trajectory of mathematicseducation? In the second part, the text focuses on Companhia EditoraNacional, an editorial house founded in 1926, which transformed intoone of the largest editors of mathematics textbooks written by Brazilianauthors. Directing the research approach is the question: What role didthe Nacional have in the history of mathematics education in Brazil inthe 20th Century. The work also presents the companies archive and seeks to show how valuable the contributions that this archive can bringto investigations in the history of mathematics education in the country.To this end, the text mentions international researches about textbooksand the tendencies that have been developing in the last 20 years.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894
10.20396/zet.v16i30.8646894
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894
identifier_str_mv 10.20396/zet.v16i30.8646894
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894/13796
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2008
Brasil; 2008
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 16 No. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-162
Zetetike; Vol. 16 Núm. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-162
Zetetike; v. 16 n. 2 (2008): jul./dez. [30]; 139-162
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591148838912