Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660 |
Resumo: | With the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media. |
id |
UNICAMP-21_97c1eeb351bfb3dc9e435e6bf1787446 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646660 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses Matemática e educação matemática: aproximações epistemológicas, cultura e discursos contemporâneosMathematical educationEpistemologyCultural studiesRepresentationsEducação matemáticaEpistemologiaEstudos culturaisRepresentaçõesEducação MatemáticaWith the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media.Com a crescente preocupação em relação às questões culturais e sociais envolvidas na construção do pensamento científico a partir da segunda metade do século XX, uma parcela de pesquisadores passou a repensar as suas ações, processo que gerou também questionamentos no campo da educação em relação às concepções pedagógicas que norteiam as práticas educativas. Com isso, as representações de ciência, de pesquisador, de professor e de estudante passaram a ser mediadas por diferentes discursos, produzindo identidades contemporâneas forjadas, tanto em decorrência do processo histórico de consolidação da matemática como disciplina, quanto em relação às novas configurações sociais da contemporaneidade. Diante dessas premissas, o objetivo do estudo está voltado para as contribuições de alguns pressupostos dos estudos culturais relativos ao discurso e à linguagem, bem como as suas contribuições para a produção científica atual, em meio a uma profusão de representações veiculadas na produção acadêmica e na mídia contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666010.20396/zet.v18i0.8646660Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-5442176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660/13562Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDal-Farra, Rossano André2023-11-16T11:58:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646660Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T11:58:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses Matemática e educação matemática: aproximações epistemológicas, cultura e discursos contemporâneos |
title |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
spellingShingle |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses Dal-Farra, Rossano André Mathematical education Epistemology Cultural studies Representations Educação matemática Epistemologia Estudos culturais Representações Educação Matemática |
title_short |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
title_full |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
title_fullStr |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
title_full_unstemmed |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
title_sort |
Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses |
author |
Dal-Farra, Rossano André |
author_facet |
Dal-Farra, Rossano André |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dal-Farra, Rossano André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical education Epistemology Cultural studies Representations Educação matemática Epistemologia Estudos culturais Representações Educação Matemática |
topic |
Mathematical education Epistemology Cultural studies Representations Educação matemática Epistemologia Estudos culturais Representações Educação Matemática |
description |
With the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660 10.20396/zet.v18i0.8646660 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660/13562 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590299492352 |