Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dal-Farra, Rossano André
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660
Resumo: With the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media.
id UNICAMP-21_97c1eeb351bfb3dc9e435e6bf1787446
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646660
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses Matemática e educação matemática: aproximações epistemológicas, cultura e discursos contemporâneosMathematical educationEpistemologyCultural studiesRepresentationsEducação matemáticaEpistemologiaEstudos culturaisRepresentaçõesEducação MatemáticaWith the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media.Com a crescente preocupação em relação às questões culturais e sociais envolvidas na construção do pensamento científico a partir da segunda metade do século XX, uma parcela de pesquisadores passou a repensar as suas ações, processo que gerou também questionamentos no campo da educação em relação às concepções pedagógicas que norteiam as práticas educativas. Com isso, as representações de ciência, de pesquisador, de professor e de estudante passaram a ser mediadas por diferentes discursos, produzindo identidades contemporâneas forjadas, tanto em decorrência do processo histórico de consolidação da matemática como disciplina, quanto em relação às novas configurações sociais da contemporaneidade. Diante dessas premissas, o objetivo do estudo está voltado para as contribuições de alguns pressupostos dos estudos culturais relativos ao discurso e à linguagem, bem como as suas contribuições para a produção científica atual, em meio a uma profusão de representações veiculadas na produção acadêmica e na mídia contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666010.20396/zet.v18i0.8646660Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-5442176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660/13562Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDal-Farra, Rossano André2023-11-16T11:58:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646660Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T11:58:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
Matemática e educação matemática: aproximações epistemológicas, cultura e discursos contemporâneos
title Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
spellingShingle Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
Dal-Farra, Rossano André
Mathematical education
Epistemology
Cultural studies
Representations
Educação matemática
Epistemologia
Estudos culturais
Representações
Educação Matemática
title_short Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
title_full Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
title_fullStr Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
title_full_unstemmed Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
title_sort Mathematics and mathematical education: epistemological approaches, culture and contemporary discourses
author Dal-Farra, Rossano André
author_facet Dal-Farra, Rossano André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dal-Farra, Rossano André
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical education
Epistemology
Cultural studies
Representations
Educação matemática
Epistemologia
Estudos culturais
Representações
Educação Matemática
topic Mathematical education
Epistemology
Cultural studies
Representations
Educação matemática
Epistemologia
Estudos culturais
Representações
Educação Matemática
description With the increasing concern with cultural and social issues involved in the construction of scientific thought, which started in the second half of the 20th century, some researchers began to think over their own actions, in a process that also raised questionings in the field of education related to the pedagogical conceptions that direct educational practices. In this process, the representations of science, of the researcher, of the teacher and of the pupil began to be mediated by different discourses which produced forged contemporary identities, both due to the historical process of consolidation of mathematics as a discipline and to the new social configurations of contemporaneity. In this scenario, this study is focused on the contributions of some presuppositions of cultural studies related to discourse and language, as well as their contributions to the current scientific production amidst a profusion of representations observed in academic production and modern media.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660
10.20396/zet.v18i0.8646660
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646660/13562
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 505-544
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590299492352