Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogues, Camila Peres
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dorneles, Beatriz Vargas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474
Resumo: While evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning.
id UNICAMP-21_c490bda892e343d75fbca2cc09352f89
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655474
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievementEstimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemáticoEstimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemáticoNumber line estimationWorkink memoryQuantitative reasoningEstimativa numéricaMemória de trabalhoRaciocínio quantitativoWhile evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning.Há evidências de que tanto a estimativa numérica quanto a memória de trabalho são habilidades importantes para o desempenho em matemática, porém pouco se sabe sobre a relação entre estimativa numérica e memória de trabalho. Assim, pretendeu-se neste estudo verificar as relações entre as capacidades de: estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo. Para isso, 143 crianças de 3.º e 4.º anos do Ensino Fundamental de duas escolas municipais de Porto Alegre/RS foram avaliadas. Verificaram-se relações significativas entre as três medidas, sendo que os maiores níveis de correlação foram entre raciocínio quantitativo e estimativa numérica e entre os componentes executivo central e buffer episódico da memória de trabalho com o raciocínio aditivo. Os resultados indicam associação direta entre as medidas avaliadas.Há evidências de que tanto a estimativa numérica quanto a memória de trabalho são habilidades importantes para o desempenho em matemática, porém pouco se sabe sobre a relação entre estimativa numérica e memória de trabalho. Assim, pretendeu-se neste estudo verificar as relações entre as capacidades de: estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo. Para isso, 143 crianças de 3.º e 4.º anos do Ensino Fundamental de duas escolas municipais de Porto Alegre/RS foram avaliadas. Verificaram-se relações significativas entre as três medidas, sendo que os maiores níveis de correlação foram entre raciocínio quantitativo e estimativa numérica e entre os componentes executivo central e buffer episódico da memória de trabalho com o raciocínio aditivo. Os resultados indicam associação direta entre as medidas avaliadas.Universidade Estadual de Campinas2020-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865547410.20396/zet.v28i0.8655474Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200222176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25829https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25830Brazil; ContemporaryPorto Alegre; Brasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogues, Camila PeresDorneles, Beatriz Vargas2024-01-10T16:55:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655474Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-10T16:55:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
Estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemático
Estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemático
title Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
spellingShingle Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
Nogues, Camila Peres
Number line estimation
Workink memory
Quantitative reasoning
Estimativa numérica
Memória de trabalho
Raciocínio quantitativo
title_short Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
title_full Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
title_fullStr Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
title_full_unstemmed Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
title_sort Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
author Nogues, Camila Peres
author_facet Nogues, Camila Peres
Dorneles, Beatriz Vargas
author_role author
author2 Dorneles, Beatriz Vargas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogues, Camila Peres
Dorneles, Beatriz Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Number line estimation
Workink memory
Quantitative reasoning
Estimativa numérica
Memória de trabalho
Raciocínio quantitativo
topic Number line estimation
Workink memory
Quantitative reasoning
Estimativa numérica
Memória de trabalho
Raciocínio quantitativo
description While evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474
10.20396/zet.v28i0.8655474
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8655474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25829
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Porto Alegre; Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592876892160