Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474 |
Resumo: | While evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning. |
id |
UNICAMP-21_c490bda892e343d75fbca2cc09352f89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655474 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievementEstimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemáticoEstimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemáticoNumber line estimationWorkink memoryQuantitative reasoningEstimativa numéricaMemória de trabalhoRaciocínio quantitativoWhile evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning.Há evidências de que tanto a estimativa numérica quanto a memória de trabalho são habilidades importantes para o desempenho em matemática, porém pouco se sabe sobre a relação entre estimativa numérica e memória de trabalho. Assim, pretendeu-se neste estudo verificar as relações entre as capacidades de: estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo. Para isso, 143 crianças de 3.º e 4.º anos do Ensino Fundamental de duas escolas municipais de Porto Alegre/RS foram avaliadas. Verificaram-se relações significativas entre as três medidas, sendo que os maiores níveis de correlação foram entre raciocínio quantitativo e estimativa numérica e entre os componentes executivo central e buffer episódico da memória de trabalho com o raciocínio aditivo. Os resultados indicam associação direta entre as medidas avaliadas.Há evidências de que tanto a estimativa numérica quanto a memória de trabalho são habilidades importantes para o desempenho em matemática, porém pouco se sabe sobre a relação entre estimativa numérica e memória de trabalho. Assim, pretendeu-se neste estudo verificar as relações entre as capacidades de: estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo. Para isso, 143 crianças de 3.º e 4.º anos do Ensino Fundamental de duas escolas municipais de Porto Alegre/RS foram avaliadas. Verificaram-se relações significativas entre as três medidas, sendo que os maiores níveis de correlação foram entre raciocínio quantitativo e estimativa numérica e entre os componentes executivo central e buffer episódico da memória de trabalho com o raciocínio aditivo. Os resultados indicam associação direta entre as medidas avaliadas.Universidade Estadual de Campinas2020-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865547410.20396/zet.v28i0.8655474Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200222176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25829https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25830Brazil; ContemporaryPorto Alegre; Brasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogues, Camila PeresDorneles, Beatriz Vargas2024-01-10T16:55:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655474Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-10T16:55:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement Estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemático Estimativa numérica, memória de trabalho e raciocínio quantitativo: relações no desempenho matemático |
title |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
spellingShingle |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement Nogues, Camila Peres Number line estimation Workink memory Quantitative reasoning Estimativa numérica Memória de trabalho Raciocínio quantitativo |
title_short |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
title_full |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
title_fullStr |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
title_full_unstemmed |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
title_sort |
Number line estimation, working memory and quantitative reasoning: relations in math achievement |
author |
Nogues, Camila Peres |
author_facet |
Nogues, Camila Peres Dorneles, Beatriz Vargas |
author_role |
author |
author2 |
Dorneles, Beatriz Vargas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogues, Camila Peres Dorneles, Beatriz Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Number line estimation Workink memory Quantitative reasoning Estimativa numérica Memória de trabalho Raciocínio quantitativo |
topic |
Number line estimation Workink memory Quantitative reasoning Estimativa numérica Memória de trabalho Raciocínio quantitativo |
description |
While evidence shows number estimation and working memory are important factors in math achievement, little is known about the relationship between number estimation and working memory. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationships between number estimation, working memory and quantitative reasoning. To do so, 143 3rd and 4th graders from two public schools in Porto Alegre/RS were assessed. The results reveal significant relationships between the three measures, with the highest levels of correlation being between quantitative reasoning and number line estimation and between the central executive and episodic buffer, which are components of the working memory, and additive reasoning. The results suggest a direct association between ability in number line estimation, working memory and math skills in quantitative reasoning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474 10.20396/zet.v28i0.8655474 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8655474 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25829 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8655474/25830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Porto Alegre; Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020022 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592876892160 |