The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontana, Edmeire Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira Júnior, Ailton Paulo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898
Resumo: The research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document.
id UNICAMP-21_cc1e4752f3e1fc6aa229c4a1bf2a151d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656898
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary schoolO Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamentalO Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamentalResolução de problemasEstatísticaEnsinofundamentalSarespProblem solvingStatisticElementary schoolSarespThe research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document.A pesquisa tem por objetivo verificar se questões orientadas para o nono ano do Ensino Fundamental do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – Saresp, abordam conteúdos estatísticos utilizando a resolução de problemas segundo o documento americano “Diretrizes para Avaliação e Instrução em Educação Estatística – GAISE”. Para a seleção das questões, houve um recorte temporal definido, pois estão disponibilizadas online nos relatórios pedagógicos de 2008 a 2018. Para a apresentação e análise das questões: descrevemos o tipo do raciocínio utilizado; analisamos segundo a resolução de problemas e a variabilidade partindo do documento GAISE; e finalmente sugerimos novas questões. Os resultados indicam que apesar de ser expresso nos relatórios pedagógicos anuais do Saresp que há a utilização da resolução de problemas na elaboração das questões não foram elaboradas considerando os princípios teóricos do documento GAISE.A pesquisa tem por objetivo verificar se questões orientadas para o nono ano do Ensino Fundamental do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – Saresp, abordam conteúdos estatísticos utilizando a resolução de problemas segundo o documento americano “Diretrizes para Avaliação e Instrução em Educação Estatística – GAISE”. Para a seleção das questões, houve um recorte temporal definido, pois estão disponibilizadas online nos relatórios pedagógicos de 2008 a 2018. Para a apresentação e análise das questões: descrevemos o tipo do raciocínio utilizado; analisamos segundo a resolução de problemas e a variabilidade partindo do documento GAISE; e finalmente sugerimos novas questões. Os resultados indicam que apesar de ser expresso nos relatórios pedagógicos anuais do Saresp que há a utilização da resolução de problemas na elaboração das questões não foram elaboradas considerando os princípios teóricos do documento GAISE.Universidade Estadual de Campinas2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865689810.20396/zet.v28i0.8656898Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200202176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22446https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22447Brazil; 2008 a 2019Brasil; 2008 a 2019Brasil; 2008 a 2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontana, Edmeire AparecidaOliveira Júnior, Ailton Paulo de2024-01-11T13:56:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656898Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T13:56:38Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
O Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamental
O Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamental
title The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
spellingShingle The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
Fontana, Edmeire Aparecida
Resolução de problemas
Estatística
Ensinofundamental
Saresp
Problem solving
Statistic
Elementary school
Saresp
title_short The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
title_full The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
title_fullStr The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
title_full_unstemmed The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
title_sort The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
author Fontana, Edmeire Aparecida
author_facet Fontana, Edmeire Aparecida
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de
author_role author
author2 Oliveira Júnior, Ailton Paulo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontana, Edmeire Aparecida
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de problemas
Estatística
Ensinofundamental
Saresp
Problem solving
Statistic
Elementary school
Saresp
topic Resolução de problemas
Estatística
Ensinofundamental
Saresp
Problem solving
Statistic
Elementary school
Saresp
description The research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898
10.20396/zet.v28i0.8656898
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22446
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22447
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2008 a 2019
Brasil; 2008 a 2019
Brasil; 2008 a 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592913592320