The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898 |
Resumo: | The research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document. |
id |
UNICAMP-21_cc1e4752f3e1fc6aa229c4a1bf2a151d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656898 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary schoolO Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamentalO Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamentalResolução de problemasEstatísticaEnsinofundamentalSarespProblem solvingStatisticElementary schoolSarespThe research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document.A pesquisa tem por objetivo verificar se questões orientadas para o nono ano do Ensino Fundamental do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – Saresp, abordam conteúdos estatísticos utilizando a resolução de problemas segundo o documento americano “Diretrizes para Avaliação e Instrução em Educação Estatística – GAISE”. Para a seleção das questões, houve um recorte temporal definido, pois estão disponibilizadas online nos relatórios pedagógicos de 2008 a 2018. Para a apresentação e análise das questões: descrevemos o tipo do raciocínio utilizado; analisamos segundo a resolução de problemas e a variabilidade partindo do documento GAISE; e finalmente sugerimos novas questões. Os resultados indicam que apesar de ser expresso nos relatórios pedagógicos anuais do Saresp que há a utilização da resolução de problemas na elaboração das questões não foram elaboradas considerando os princípios teóricos do documento GAISE.A pesquisa tem por objetivo verificar se questões orientadas para o nono ano do Ensino Fundamental do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo – Saresp, abordam conteúdos estatísticos utilizando a resolução de problemas segundo o documento americano “Diretrizes para Avaliação e Instrução em Educação Estatística – GAISE”. Para a seleção das questões, houve um recorte temporal definido, pois estão disponibilizadas online nos relatórios pedagógicos de 2008 a 2018. Para a apresentação e análise das questões: descrevemos o tipo do raciocínio utilizado; analisamos segundo a resolução de problemas e a variabilidade partindo do documento GAISE; e finalmente sugerimos novas questões. Os resultados indicam que apesar de ser expresso nos relatórios pedagógicos anuais do Saresp que há a utilização da resolução de problemas na elaboração das questões não foram elaboradas considerando os princípios teóricos do documento GAISE.Universidade Estadual de Campinas2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865689810.20396/zet.v28i0.8656898Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200202176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22446https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22447Brazil; 2008 a 2019Brasil; 2008 a 2019Brasil; 2008 a 2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontana, Edmeire AparecidaOliveira Júnior, Ailton Paulo de2024-01-11T13:56:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656898Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T13:56:38Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school O Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamental O Saresp e questões de estatística para o nono ano do ensino fundamental |
title |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
spellingShingle |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school Fontana, Edmeire Aparecida Resolução de problemas Estatística Ensinofundamental Saresp Problem solving Statistic Elementary school Saresp |
title_short |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
title_full |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
title_fullStr |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
title_full_unstemmed |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
title_sort |
The Saresp and statistics questions for the ninth grade of elementary school |
author |
Fontana, Edmeire Aparecida |
author_facet |
Fontana, Edmeire Aparecida Oliveira Júnior, Ailton Paulo de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Júnior, Ailton Paulo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontana, Edmeire Aparecida Oliveira Júnior, Ailton Paulo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas Estatística Ensinofundamental Saresp Problem solving Statistic Elementary school Saresp |
topic |
Resolução de problemas Estatística Ensinofundamental Saresp Problem solving Statistic Elementary school Saresp |
description |
The research aims to verify if questions oriented to the ninth grade of the Elementary School of the São Paulo State School Performance Assessment System - Saresp, address statistical content using problem solving according to the American document “Guidelines for Assessment and Instruction in Statistical Education - GAISE”. For the selection of the questions, there was a definite time frame, as they are available online in the pedagogical reports from 2008 to 2018. For the presentation and analysis of the questions: we describe the type of reasoning used; we analyze by problem solving and variability from the GAISE document; and finally, we suggest new questions. The results indicate that despite being expressed in Saresp's annual pedagogical reports that problem solving is used in the elaboration of the questions, they were not elaborated considering the theoretical principles of the GAISE document. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898 10.20396/zet.v28i0.8656898 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22446 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656898/22447 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2008 a 2019 Brasil; 2008 a 2019 Brasil; 2008 a 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020020 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592913592320 |