Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Marta Élid
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pietropaolo, Ruy Cesar, Silva, Angelica da Fontoura Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002
Resumo: The goal of this article is to present an analysis of the knowledge of future Mathematics teachers about teaching probability, in particular, about randomness. This investigation involved a formative process in which the issue of event independence was discussed from the results pointed out by Bryant & Nunes. This process was attended by 11 students in the Mathematics Teaching Degree program on a campus at a public university in Sergipe. To analyze the data on the teachers’ knowledge, we considered categories discussed by Shulman. This research was based on studies by Gal e Batanero, Contreras & Diaz, regarding teaching probability. On the reflective practice of teachers, Zeichner was used. The analysis revealed that the future teachers broadened their knowledge base for teaching probability, especially regarding the recognition of the need to overcome positive and negative recency in order to understand the independence of events. In addition, they reconsidered a view contrary to what they had initially believed, with respect to teaching in the initial years. Hence, we highlight the importance of training activities in order to provide participants with a reflective experience in learning situations that involve concepts of probability, through experiments and reflections.
id UNICAMP-21_cdd227d5a7eff22cbddbb93c75f6754f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657002
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probabilityFormação do professor de Matemática: uma discussão sobre o ensino de probabilidadeFormação do professor de Matemática: uma discussão sobre o ensino de probabilidadeTeaching probabilityInitial teacher trainingReflective teacherEnsino de probabilidadeFormação inicial de professoresProfessor reflexivoThe goal of this article is to present an analysis of the knowledge of future Mathematics teachers about teaching probability, in particular, about randomness. This investigation involved a formative process in which the issue of event independence was discussed from the results pointed out by Bryant & Nunes. This process was attended by 11 students in the Mathematics Teaching Degree program on a campus at a public university in Sergipe. To analyze the data on the teachers’ knowledge, we considered categories discussed by Shulman. This research was based on studies by Gal e Batanero, Contreras & Diaz, regarding teaching probability. On the reflective practice of teachers, Zeichner was used. The analysis revealed that the future teachers broadened their knowledge base for teaching probability, especially regarding the recognition of the need to overcome positive and negative recency in order to understand the independence of events. In addition, they reconsidered a view contrary to what they had initially believed, with respect to teaching in the initial years. Hence, we highlight the importance of training activities in order to provide participants with a reflective experience in learning situations that involve concepts of probability, through experiments and reflections.Este artigo tem o propósito de apresentar uma análise de conhecimentos de futuros professores de Matemática sobre o ensino da probabilidade, em particular sobre a aleatoriedade. Esta investigação envolveu um processo formativo no qual foi discutida a questão da independência de eventos a partir dos resultados apontados por Bryant & Nunes. Este processo contou com participação de 11 estudantes de Licenciatura em Matemática de um campus de uma universidade pública de Sergipe. Para a análise dos dados, relativamente aos conhecimentos do professor, foram consideradas categorias discutidas por Shulman. Quanto ao ensino da probabilidade, esta investigação baseou-se nos estudos de Gal e Batanero, Contrera & Diaz. Sobre a prática reflexiva de professores utilizou-se Zeichner. A análise mostrou que os futuros professores ampliaram a base de conhecimentos para a docência de probabilidade, sobretudo em relação ao reconhecimento da necessidade de superação da recência positiva e negativa para a compreensão da independência de eventos. Além disso, reconsideraram a posição contrária, demonstrada inicialmente, ao seu ensino a partir dos anos iniciais. Destaca-se, assim, a importância de ações formativas para propiciar aos participantes a vivência de situações de aprendizagem que envolva conceitos de probabilidade, por meio de experimentações e reflexões.Este artigo tem o propósito de apresentar uma análise de conhecimentos de futuros professores de Matemática sobre o ensino da probabilidade, em particular sobre a aleatoriedade. Esta investigação envolveu um processo formativo no qual foi discutida a questão da independência de eventos a partir dos resultados apontados por Bryant & Nunes. Este processo contou com participação de 11 estudantes de Licenciatura em Matemática de um campus de uma universidade pública de Sergipe. Para a análise dos dados, relativamente aos conhecimentos do professor, foram consideradas categorias discutidas por Shulman. Quanto ao ensino da probabilidade, esta investigação baseou-se nos estudos de Gal e Batanero, Contrera & Diaz. Sobre a prática reflexiva de professores utilizou-se Zeichner. A análise mostrou que os futuros professores ampliaram a base de conhecimentos para a docência de probabilidade, sobretudo em relação ao reconhecimento da necessidade de superação da recência positiva e negativa para a compreensão da independência de eventos. Além disso, reconsideraram a posição contrária, demonstrada inicialmente, ao seu ensino a partir dos anos iniciais. Destaca-se, assim, a importância de ações formativas para propiciar aos participantes a vivência de situações de aprendizagem que envolva conceitos de probabilidade, por meio de experimentações e reflexões.Universidade Estadual de Campinas2020-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865700210.20396/zet.v28i0.8657002Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020010Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020010Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200102176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002/22242https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002/22243Itabaiana, Sergipe; 2016-2018Itabaiana, Sergipe; 2016-2018Itabaiana, Sergipe; 2016-2018Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Marta ÉlidPietropaolo, Ruy CesarSilva, Angelica da Fontoura Garcia2024-01-11T16:29:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657002Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T16:29:06Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
Formação do professor de Matemática: uma discussão sobre o ensino de probabilidade
Formação do professor de Matemática: uma discussão sobre o ensino de probabilidade
title Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
spellingShingle Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
Amorim, Marta Élid
Teaching probability
Initial teacher training
Reflective teacher
Ensino de probabilidade
Formação inicial de professores
Professor reflexivo
title_short Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
title_full Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
title_fullStr Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
title_full_unstemmed Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
title_sort Teacher training in Mathematics: a discussion on teaching probability
author Amorim, Marta Élid
author_facet Amorim, Marta Élid
Pietropaolo, Ruy Cesar
Silva, Angelica da Fontoura Garcia
author_role author
author2 Pietropaolo, Ruy Cesar
Silva, Angelica da Fontoura Garcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Marta Élid
Pietropaolo, Ruy Cesar
Silva, Angelica da Fontoura Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching probability
Initial teacher training
Reflective teacher
Ensino de probabilidade
Formação inicial de professores
Professor reflexivo
topic Teaching probability
Initial teacher training
Reflective teacher
Ensino de probabilidade
Formação inicial de professores
Professor reflexivo
description The goal of this article is to present an analysis of the knowledge of future Mathematics teachers about teaching probability, in particular, about randomness. This investigation involved a formative process in which the issue of event independence was discussed from the results pointed out by Bryant & Nunes. This process was attended by 11 students in the Mathematics Teaching Degree program on a campus at a public university in Sergipe. To analyze the data on the teachers’ knowledge, we considered categories discussed by Shulman. This research was based on studies by Gal e Batanero, Contreras & Diaz, regarding teaching probability. On the reflective practice of teachers, Zeichner was used. The analysis revealed that the future teachers broadened their knowledge base for teaching probability, especially regarding the recognition of the need to overcome positive and negative recency in order to understand the independence of events. In addition, they reconsidered a view contrary to what they had initially believed, with respect to teaching in the initial years. Hence, we highlight the importance of training activities in order to provide participants with a reflective experience in learning situations that involve concepts of probability, through experiments and reflections.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002
10.20396/zet.v28i0.8657002
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8657002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002/22242
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657002/22243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Itabaiana, Sergipe; 2016-2018
Itabaiana, Sergipe; 2016-2018
Itabaiana, Sergipe; 2016-2018
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020010
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020010
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020010
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592923029504