Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Ademir Donizete
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Meyer, João Frederico da Costa Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937
Resumo: In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text.
id UNICAMP-21_cf57f31b593b659c2bf497f1222535df
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646937
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de MudançasEducação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de MudançasEducação MatemáticaEducação AmbientalModelagem Matemática Qualidade de VidaNovas Concepções PedagógicasMathematical EducationEnvironmental EducationMathematical Modeling Life QualityNew Pedagogical ConceptsIn this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text.Neste trabalho, descrevemos um curso dado a professores de escolas municipais de Campinas, SP. Este curso de Educação Matemática e Ambiental teve como objetivo dar aos professores a oportunidade de fazer uso de instrumental matemático na quantificação e entendimento de problemas de qualidade de vida da comunidade. Além de experiências em modelagem, trabalho de campo, etnomatemática e registro de dados, o curso provocou mudanças em algumas concepções importantes. Isto é discutido e ilustrado no texto. Palavras-chave Educação Matemática – Educação Ambiental – Modelagem Matemática Qualidade de Vida – Novas Concepções Pedagógicas Abstract In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text. Keywords Mathematical Education – Environmental Education – Mathematical Modeling Life Quality – New Pedagogical Concepts Universidade Estadual de Campinas2001-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864693710.20396/zet.v9i15-16.8646937Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-1702176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937/13839Brazil; 2001Brasil; 2001Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaldeira, Ademir DonizeteMeyer, João Frederico da Costa Azevedo2023-10-26T11:55:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646937Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:55:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
title Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
spellingShingle Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
Caldeira, Ademir Donizete
Educação Matemática
Educação Ambiental
Modelagem Matemática Qualidade de Vida
Novas Concepções Pedagógicas
Mathematical Education
Environmental Education
Mathematical Modeling Life Quality
New Pedagogical Concepts
title_short Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
title_full Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
title_fullStr Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
title_full_unstemmed Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
title_sort Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
author Caldeira, Ademir Donizete
author_facet Caldeira, Ademir Donizete
Meyer, João Frederico da Costa Azevedo
author_role author
author2 Meyer, João Frederico da Costa Azevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Ademir Donizete
Meyer, João Frederico da Costa Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Educação Ambiental
Modelagem Matemática Qualidade de Vida
Novas Concepções Pedagógicas
Mathematical Education
Environmental Education
Mathematical Modeling Life Quality
New Pedagogical Concepts
topic Educação Matemática
Educação Ambiental
Modelagem Matemática Qualidade de Vida
Novas Concepções Pedagógicas
Mathematical Education
Environmental Education
Mathematical Modeling Life Quality
New Pedagogical Concepts
description In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937
10.20396/zet.v9i15-16.8646937
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937
identifier_str_mv 10.20396/zet.v9i15-16.8646937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937/13839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2001
Brasil; 2001
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170
Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170
Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591575609344