Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937 |
Resumo: | In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text. |
id |
UNICAMP-21_cf57f31b593b659c2bf497f1222535df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646937 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de MudançasEducação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de MudançasEducação MatemáticaEducação AmbientalModelagem Matemática Qualidade de VidaNovas Concepções PedagógicasMathematical EducationEnvironmental EducationMathematical Modeling Life QualityNew Pedagogical ConceptsIn this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text.Neste trabalho, descrevemos um curso dado a professores de escolas municipais de Campinas, SP. Este curso de Educação Matemática e Ambiental teve como objetivo dar aos professores a oportunidade de fazer uso de instrumental matemático na quantificação e entendimento de problemas de qualidade de vida da comunidade. Além de experiências em modelagem, trabalho de campo, etnomatemática e registro de dados, o curso provocou mudanças em algumas concepções importantes. Isto é discutido e ilustrado no texto. Palavras-chave Educação Matemática – Educação Ambiental – Modelagem Matemática Qualidade de Vida – Novas Concepções Pedagógicas Abstract In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text. Keywords Mathematical Education – Environmental Education – Mathematical Modeling Life Quality – New Pedagogical Concepts Universidade Estadual de Campinas2001-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864693710.20396/zet.v9i15-16.8646937Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-1702176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937/13839Brazil; 2001Brasil; 2001Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaldeira, Ademir DonizeteMeyer, João Frederico da Costa Azevedo2023-10-26T11:55:37Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646937Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:55:37Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
title |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
spellingShingle |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças Caldeira, Ademir Donizete Educação Matemática Educação Ambiental Modelagem Matemática Qualidade de Vida Novas Concepções Pedagógicas Mathematical Education Environmental Education Mathematical Modeling Life Quality New Pedagogical Concepts |
title_short |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
title_full |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
title_fullStr |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
title_full_unstemmed |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
title_sort |
Educação Matemática e Ambiental: uma Proposta de Formação Continuada – e de Mudanças |
author |
Caldeira, Ademir Donizete |
author_facet |
Caldeira, Ademir Donizete Meyer, João Frederico da Costa Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Meyer, João Frederico da Costa Azevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldeira, Ademir Donizete Meyer, João Frederico da Costa Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Educação Ambiental Modelagem Matemática Qualidade de Vida Novas Concepções Pedagógicas Mathematical Education Environmental Education Mathematical Modeling Life Quality New Pedagogical Concepts |
topic |
Educação Matemática Educação Ambiental Modelagem Matemática Qualidade de Vida Novas Concepções Pedagógicas Mathematical Education Environmental Education Mathematical Modeling Life Quality New Pedagogical Concepts |
description |
In this paper we describe a short course given to mathematics schoolteachers in the city of Campinas, SP. This short course on Environmental and Mathematics Education was intended to give teachers a chance to use mathematical tools in quantifying and understanding communal problems related to the quality of life. Besides the training in modeling, fieldwork, ethnomathematics and data collection, the course brought about a modification in some important concepts. This is discussed and illustrated in the text. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937 10.20396/zet.v9i15-16.8646937 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v9i15-16.8646937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646937/13839 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2001 Brasil; 2001 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 9 No. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170 Zetetike; Vol. 9 Núm. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170 Zetetike; v. 9 n. 1-2 (2001): jan./dez. [15-16]; 155-170 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591575609344 |