These abominable and wonderful math teachers
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646656 |
Resumo: | This paper is aimed at relating mathematical representations whichemerge from some young interviewees’ speeches, to their subject constitution, inorder to reflect on the interference of these representations in their subjectivityand in their way of conceiving mathematics. Based on a discourse perspective,related to some Foucaultian language studies and psychoanalytic concepts, wesearch for the articulation among those representations, practices and thesubjectivity. Analyzing the interviewees’ utterances, we can notice thatmathematics is generally conceived as an academic subject, associated with itsteaching and learning process at school and also with the teachers that are responsible for this subject in regular education. Mathematics representationscan be related to a utilitarian conception of learning and to a subject’s desire forknowledge as well. |
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These abominable and wonderful math teachersEsses abomináveis e maravilhosos professores de matemáticaSubjetividadeRepresentações de matemáticaProfessores de matemáticaSubjectivityMathematics representationsMathematics teachersThis paper is aimed at relating mathematical representations whichemerge from some young interviewees’ speeches, to their subject constitution, inorder to reflect on the interference of these representations in their subjectivityand in their way of conceiving mathematics. Based on a discourse perspective,related to some Foucaultian language studies and psychoanalytic concepts, wesearch for the articulation among those representations, practices and thesubjectivity. Analyzing the interviewees’ utterances, we can notice thatmathematics is generally conceived as an academic subject, associated with itsteaching and learning process at school and also with the teachers that are responsible for this subject in regular education. Mathematics representationscan be related to a utilitarian conception of learning and to a subject’s desire forknowledge as well.A proposta desse artigo é relacionar as representações de matemática, que surgem no dizer dos enunciadores entrevistados, com a constituição desses sujeitos, de modo a refletir como essas representações interferem em sua subjetividade e na forma de pensar a matemática. Esse trabalho traz como pressupostos teóricos a abordagem discursiva, os estudos foucautianos da linguagem e alguns conceitos da psicanálise, buscando nas representações da matemática a articulação entre subjetividade e práticas discursivas. Pela análise dos recortes discursivos, é possível perceber que a matemática é concebida, geralmente, como um conhecimento disciplinarizado, associado ao processo de ensino-aprendizagem e aos professores que ministraram a disciplina no ensino regular, ora assumindo um caráter utilitarista, ora relacionando-se ao desejo do sujeito pelo conhecimento.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665610.20396/zet.v18i0.8646656Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 325-344Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 325-344Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 325-3442176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646656/13558Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Eliane Righi de2023-11-14T16:44:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646656Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:44:38Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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