Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Nara Vilma Lima
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519
Resumo: This article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education.
id UNICAMP-21_dbe59fbc8ce37caf67d64a6e578c9640
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646519
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa BrancaTestes aritméticos no cotidiano da Escola Normal de Casa BrancaExperimental pedagogyPedagogical testsArithmetic Primary schoolPedagogia experimentalTestes pedagógicosAritméticaEscola primáriaThis article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education.Esse artigo analisa as tentativas da Escola Normal de Casa Branca de dar base científica a organização escolar em tempos da pedagogia experimental. Trata-se de um tempo que os discursos científicos orientavam a transformação das escolas em verdadeiros laboratórios para diagnosticar os problemas educacionais e dar-lhes a cura por meio de métodos de ensino adequados. Fundamentada nos estudos advindos da História Cultural buscou-se analisar o estabelecimento dos testes na cultura escolar para subsidiar mudanças na prática pedagógica do ensino de aritmética. Tem-se como questão norteadora saber: que usos e interpretações da pedagogia experimental fez a Escola Normal de Casa Branca para o ensino de aritmética, tendo-se como obra referência Introdução ao Estudo da Escola Nova? O estudo evidenciou que ainda não está em foco questões relativas à aprendizagem aritmética, o que se tem é uma preocupação com o desenvolvimento psicológico da criança de modo a se ter um maior rendimento do ensino. Universidade Estadual de Campinas2016-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864651910.20396/zet.v24i2.8646519Zetetike; Vol. 24 No. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236Zetetike; Vol. 24 Núm. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236Zetetike; v. 24 n. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-2362176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/13419https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/19860Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Nara Vilma Lima2023-12-12T13:35:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646519Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-12T13:35:36Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
Testes aritméticos no cotidiano da Escola Normal de Casa Branca
title Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
spellingShingle Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
Pinheiro, Nara Vilma Lima
Experimental pedagogy
Pedagogical tests
Arithmetic
Primary school
Pedagogia experimental
Testes pedagógicos
Aritmética
Escola primária
title_short Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
title_full Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
title_fullStr Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
title_full_unstemmed Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
title_sort Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
author Pinheiro, Nara Vilma Lima
author_facet Pinheiro, Nara Vilma Lima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Nara Vilma Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Experimental pedagogy
Pedagogical tests
Arithmetic
Primary school
Pedagogia experimental
Testes pedagógicos
Aritmética
Escola primária
topic Experimental pedagogy
Pedagogical tests
Arithmetic
Primary school
Pedagogia experimental
Testes pedagógicos
Aritmética
Escola primária
description This article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519
10.20396/zet.v24i2.8646519
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519
identifier_str_mv 10.20396/zet.v24i2.8646519
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/13419
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/19860
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 24 No. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236
Zetetike; Vol. 24 Núm. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236
Zetetike; v. 24 n. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589760524288