Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519 |
Resumo: | This article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education. |
id |
UNICAMP-21_dbe59fbc8ce37caf67d64a6e578c9640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646519 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa BrancaTestes aritméticos no cotidiano da Escola Normal de Casa BrancaExperimental pedagogyPedagogical testsArithmetic Primary schoolPedagogia experimentalTestes pedagógicosAritméticaEscola primáriaThis article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education.Esse artigo analisa as tentativas da Escola Normal de Casa Branca de dar base científica a organização escolar em tempos da pedagogia experimental. Trata-se de um tempo que os discursos científicos orientavam a transformação das escolas em verdadeiros laboratórios para diagnosticar os problemas educacionais e dar-lhes a cura por meio de métodos de ensino adequados. Fundamentada nos estudos advindos da História Cultural buscou-se analisar o estabelecimento dos testes na cultura escolar para subsidiar mudanças na prática pedagógica do ensino de aritmética. Tem-se como questão norteadora saber: que usos e interpretações da pedagogia experimental fez a Escola Normal de Casa Branca para o ensino de aritmética, tendo-se como obra referência Introdução ao Estudo da Escola Nova? O estudo evidenciou que ainda não está em foco questões relativas à aprendizagem aritmética, o que se tem é uma preocupação com o desenvolvimento psicológico da criança de modo a se ter um maior rendimento do ensino. Universidade Estadual de Campinas2016-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864651910.20396/zet.v24i2.8646519Zetetike; Vol. 24 No. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236Zetetike; Vol. 24 Núm. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236Zetetike; v. 24 n. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-2362176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/13419https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/19860Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Nara Vilma Lima2023-12-12T13:35:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646519Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-12T13:35:36Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca Testes aritméticos no cotidiano da Escola Normal de Casa Branca |
title |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
spellingShingle |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca Pinheiro, Nara Vilma Lima Experimental pedagogy Pedagogical tests Arithmetic Primary school Pedagogia experimental Testes pedagógicos Aritmética Escola primária |
title_short |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
title_full |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
title_fullStr |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
title_full_unstemmed |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
title_sort |
Arithmetic tests in everyday Escola Normal Casa Branca |
author |
Pinheiro, Nara Vilma Lima |
author_facet |
Pinheiro, Nara Vilma Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Nara Vilma Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimental pedagogy Pedagogical tests Arithmetic Primary school Pedagogia experimental Testes pedagógicos Aritmética Escola primária |
topic |
Experimental pedagogy Pedagogical tests Arithmetic Primary school Pedagogia experimental Testes pedagógicos Aritmética Escola primária |
description |
This article analyzes the attempts of the Escola Normal of the Casa Branca to give science-based schoolorganization in times of experimental pedagogy. It is a time that scientific discourse guided the transformationof schools into real laboratories to diagnose educational problems and give them the cure through appropriateteaching methods. Using as theoretical framework the studies arising from cultural history, this article proposesto examine the establishment of the tests in school culture to support changes in the pedagogical practice ofteaching arithmetic. It has been guiding question as follows: what uses and interpretations of experimentalpedagogy made the Escola Normal de Casa Branca for numeracy, having as main reference the work Introduçãoao Estudo da Escola Nova? The study showed that is not yet in focus issues related to learning arithmetic, whatyou have is a concern for the child's psychological development in order to have a higher yield of education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519 10.20396/zet.v24i2.8646519 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v24i2.8646519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/13419 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646519/19860 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 24 No. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236 Zetetike; Vol. 24 Núm. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236 Zetetike; v. 24 n. 2 (2016): maio/ago. [46]; 225-236 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589760524288 |