Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Alessandra de Abreu
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rocha Filho, João Bernardes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037
Resumo: This article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn.
id UNICAMP-21_dc0e664c2065ae37316b5322b0a13a9c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657037
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical educationTranscendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística Educação estatísticaStatistics educationThis article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn.O presente artigo é parte integrante de um estudo de doutoramento realizado sobre as articulações existentes entre os elementos transdisciplinares e as práticas docentes relacionadas ao ensino de Estatística nos anos finais do ensino fundamental. Buscou-se descrever e analisar as possíveis aproximações entre a Educação Estatística e os estudos transdisciplinares, compreendendo suas potencialidades nas práticas mobilizadas pelos docentes. As análises emergiram das concepções docentes que foram evidenciadas, na entrevista episódica, respondida por duas participantes graduadas em Matemática da cidade de Canela/RS. A análise dos dados foi realizada com base na Análise Textual Discursiva, sendo uma abordagem qualitativa e compreensiva. As conclusões apontam que existem vínculos entre os indicadores de transdisciplinaridade e as práticas docentes que perpassam a dimensão profissional e alcançam uma atitude transdisciplinar que pode ocorrer por meio da transcendência e o aprender a aprender.O presente artigo é parte integrante de um estudo de doutoramento realizado sobre as articulações existentes entre os elementos transdisciplinares e as práticas docentes relacionadas ao ensino de Estatística nos anos finais do ensino fundamental. Buscou-se descrever e analisar as possíveis aproximações entre a Educação Estatística e os estudos transdisciplinares, compreendendo suas potencialidades nas práticas mobilizadas pelos docentes. As análises emergiram das concepções docentes que foram evidenciadas, na entrevista episódica, respondida por duas participantes graduadas em Matemática da cidade de Canela/RS. A análise dos dados foi realizada com base na Análise Textual Discursiva, sendo uma abordagem qualitativa e compreensiva. As conclusões apontam que existem vínculos entre os indicadores de transdisciplinaridade e as práticas docentes que perpassam a dimensão profissional e alcançam uma atitude transdisciplinar que pode ocorrer por meio da transcendência e o aprender a aprender.Universidade Estadual de Campinas2020-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865703710.20396/zet.v28i0.8657037Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200142176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22420https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22421Brazil; ContemporaryBrasil; Canela; Rio Grande do SulBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Alessandra de AbreuRocha Filho, João Bernardes da2024-01-11T15:56:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657037Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:56:59Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística
Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística
title Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
spellingShingle Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
Correa, Alessandra de Abreu
Educação estatística
Statistics education
title_short Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
title_full Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
title_fullStr Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
title_full_unstemmed Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
title_sort Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
author Correa, Alessandra de Abreu
author_facet Correa, Alessandra de Abreu
Rocha Filho, João Bernardes da
author_role author
author2 Rocha Filho, João Bernardes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Alessandra de Abreu
Rocha Filho, João Bernardes da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação estatística
Statistics education
topic Educação estatística
Statistics education
description This article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037
10.20396/zet.v28i0.8657037
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8657037
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22420
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22421
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Canela; Rio Grande do Sul
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592931418112