Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037 |
Resumo: | This article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn. |
id |
UNICAMP-21_dc0e664c2065ae37316b5322b0a13a9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657037 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical educationTranscendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística Educação estatísticaStatistics educationThis article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn.O presente artigo é parte integrante de um estudo de doutoramento realizado sobre as articulações existentes entre os elementos transdisciplinares e as práticas docentes relacionadas ao ensino de Estatística nos anos finais do ensino fundamental. Buscou-se descrever e analisar as possíveis aproximações entre a Educação Estatística e os estudos transdisciplinares, compreendendo suas potencialidades nas práticas mobilizadas pelos docentes. As análises emergiram das concepções docentes que foram evidenciadas, na entrevista episódica, respondida por duas participantes graduadas em Matemática da cidade de Canela/RS. A análise dos dados foi realizada com base na Análise Textual Discursiva, sendo uma abordagem qualitativa e compreensiva. As conclusões apontam que existem vínculos entre os indicadores de transdisciplinaridade e as práticas docentes que perpassam a dimensão profissional e alcançam uma atitude transdisciplinar que pode ocorrer por meio da transcendência e o aprender a aprender.O presente artigo é parte integrante de um estudo de doutoramento realizado sobre as articulações existentes entre os elementos transdisciplinares e as práticas docentes relacionadas ao ensino de Estatística nos anos finais do ensino fundamental. Buscou-se descrever e analisar as possíveis aproximações entre a Educação Estatística e os estudos transdisciplinares, compreendendo suas potencialidades nas práticas mobilizadas pelos docentes. As análises emergiram das concepções docentes que foram evidenciadas, na entrevista episódica, respondida por duas participantes graduadas em Matemática da cidade de Canela/RS. A análise dos dados foi realizada com base na Análise Textual Discursiva, sendo uma abordagem qualitativa e compreensiva. As conclusões apontam que existem vínculos entre os indicadores de transdisciplinaridade e as práticas docentes que perpassam a dimensão profissional e alcançam uma atitude transdisciplinar que pode ocorrer por meio da transcendência e o aprender a aprender.Universidade Estadual de Campinas2020-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865703710.20396/zet.v28i0.8657037Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200142176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22420https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22421Brazil; ContemporaryBrasil; Canela; Rio Grande do SulBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Alessandra de AbreuRocha Filho, João Bernardes da2024-01-11T15:56:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657037Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:56:59Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística Transcendência e o aprender a aprender: indicadores transdisciplinares voltados a educação estatística |
title |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
spellingShingle |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education Correa, Alessandra de Abreu Educação estatística Statistics education |
title_short |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
title_full |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
title_fullStr |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
title_full_unstemmed |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
title_sort |
Transcendence and learning to learn: transdisciplinary indicators aimed at statistical education |
author |
Correa, Alessandra de Abreu |
author_facet |
Correa, Alessandra de Abreu Rocha Filho, João Bernardes da |
author_role |
author |
author2 |
Rocha Filho, João Bernardes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correa, Alessandra de Abreu Rocha Filho, João Bernardes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação estatística Statistics education |
topic |
Educação estatística Statistics education |
description |
This article is an integral part of a doctoral study conducted on the articulations between transdisciplinary elements and teaching practices related to teaching statistics in the final years of elementary school. We sought to describe and analyze the possible approximations between Statistical Education and transdisciplinary studies, understanding their potentialities in the practices mobilized by teachers. Emerged analyzes from the teaching conceptions that were evidenced in the episodic interview, answered by two graduated participants in Mathematics from the city of Canela / RS. We apply the data analysis method called Discursive Textual Analysis (ATD), being a qualitative and comprehensive approach. The conclusions indicate that there are links between transdisciplinary indicators and teaching practices that permeate the professional dimension and achieve a transdisciplinary attitude that can occur through transcendence and learning to learn. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037 10.20396/zet.v28i0.8657037 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8657037 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22420 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657037/22421 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Canela; Rio Grande do Sul Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020014 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592931418112 |