Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Eliana Farias e
Data de Publicação: 1997
Outros Autores: Ferreira, Maria Cristina Costa, Moreira, Plínio Cavalcanti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758
Resumo: The authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher?
id UNICAMP-21_e58e40b4de4dc95c5ee73971ebaf20fd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646758
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciandoDa prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciandoEducação MatemáticaFormação de ProfessoresLicenciatura em MatemáticaFormação Matemática do LicenciandoMathematics EducationTeacher TrainingProspective Mathematics TeacherMathematics for Prospective TeacherThe authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher?Na visão dos autores, a formação especifica nos cursos de Licenciatura em matemática è realizada, de modo geral, com seu referencial centrado na pratica do matemático profissional e não na prática do professor de ensino fundamental e médio. Neste artigo, procura-se analisar os efeitos dessa distorção sobre a qualidade da formação oferecida aos licenciados e também sobre a estrutura dos cursos de Licenciatura em Matemática. Propõe-se uma mudança de referencial, de modo que a formação matemática do futuro professor se dê de forma intrinsecamente integrada á prática docente na escola básica. Tal mudança de referencial projeta uma alteração na própria natureza do conhecimento meterrático a ser priorizado nas disciplinas especificas do curso. Desta forma, coloca-se á pesquisa em Educação Matemática. Na área de formação de professores, a seguinte questão: que matemática (articulada organicamente a uma abordagem conveniente) é relevante para a formação do licenciando?Universidade Estadual de Campinas1997-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864675810.20396/zet.v5i7.8646758Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-362176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758/13660Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Eliana Farias eFerreira, Maria Cristina CostaMoreira, Plínio Cavalcanti2023-10-26T11:49:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646758Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
title Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
spellingShingle Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
Soares, Eliana Farias e
Educação Matemática
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Formação Matemática do Licenciando
Mathematics Education
Teacher Training
Prospective Mathematics Teacher
Mathematics for Prospective Teacher
title_short Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
title_full Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
title_fullStr Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
title_full_unstemmed Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
title_sort Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
author Soares, Eliana Farias e
author_facet Soares, Eliana Farias e
Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
author_role author
author2 Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Eliana Farias e
Ferreira, Maria Cristina Costa
Moreira, Plínio Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Formação Matemática do Licenciando
Mathematics Education
Teacher Training
Prospective Mathematics Teacher
Mathematics for Prospective Teacher
topic Educação Matemática
Formação de Professores
Licenciatura em Matemática
Formação Matemática do Licenciando
Mathematics Education
Teacher Training
Prospective Mathematics Teacher
Mathematics for Prospective Teacher
description The authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher?
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758
10.20396/zet.v5i7.8646758
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758
identifier_str_mv 10.20396/zet.v5i7.8646758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758/13660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1997
Brasil; 1997
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36
Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36
Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590442098688