Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758 |
Resumo: | The authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher? |
id |
UNICAMP-21_e58e40b4de4dc95c5ee73971ebaf20fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646758 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciandoDa prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciandoEducação MatemáticaFormação de ProfessoresLicenciatura em MatemáticaFormação Matemática do LicenciandoMathematics EducationTeacher TrainingProspective Mathematics TeacherMathematics for Prospective TeacherThe authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher?Na visão dos autores, a formação especifica nos cursos de Licenciatura em matemática è realizada, de modo geral, com seu referencial centrado na pratica do matemático profissional e não na prática do professor de ensino fundamental e médio. Neste artigo, procura-se analisar os efeitos dessa distorção sobre a qualidade da formação oferecida aos licenciados e também sobre a estrutura dos cursos de Licenciatura em Matemática. Propõe-se uma mudança de referencial, de modo que a formação matemática do futuro professor se dê de forma intrinsecamente integrada á prática docente na escola básica. Tal mudança de referencial projeta uma alteração na própria natureza do conhecimento meterrático a ser priorizado nas disciplinas especificas do curso. Desta forma, coloca-se á pesquisa em Educação Matemática. Na área de formação de professores, a seguinte questão: que matemática (articulada organicamente a uma abordagem conveniente) é relevante para a formação do licenciando?Universidade Estadual de Campinas1997-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864675810.20396/zet.v5i7.8646758Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-362176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758/13660Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Eliana Farias eFerreira, Maria Cristina CostaMoreira, Plínio Cavalcanti2023-10-26T11:49:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646758Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
title |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
spellingShingle |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando Soares, Eliana Farias e Educação Matemática Formação de Professores Licenciatura em Matemática Formação Matemática do Licenciando Mathematics Education Teacher Training Prospective Mathematics Teacher Mathematics for Prospective Teacher |
title_short |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
title_full |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
title_fullStr |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
title_full_unstemmed |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
title_sort |
Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação matemática do licenciando |
author |
Soares, Eliana Farias e |
author_facet |
Soares, Eliana Farias e Ferreira, Maria Cristina Costa Moreira, Plínio Cavalcanti |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Maria Cristina Costa Moreira, Plínio Cavalcanti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Eliana Farias e Ferreira, Maria Cristina Costa Moreira, Plínio Cavalcanti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Formação de Professores Licenciatura em Matemática Formação Matemática do Licenciando Mathematics Education Teacher Training Prospective Mathematics Teacher Mathematics for Prospective Teacher |
topic |
Educação Matemática Formação de Professores Licenciatura em Matemática Formação Matemática do Licenciando Mathematics Education Teacher Training Prospective Mathematics Teacher Mathematics for Prospective Teacher |
description |
The authors believe that the mathematical part of the curriculum of undergraduate courses in Teaching Mathematics in Brazil almost always reflect the perspective of the professional mathematician and not that of the Mathematics teacher at elementary and high-school levels. In this article they analyse the effects of such a distortion over the general organization of courses for prospective teachers and over the quality of the mathematical education offered to them. They suggest that the mathematical basis of the prospective teacher be developed so as to fully integrate with his future practice at school level, Such a change in view requires rethinking the contents to be emphasised in mathematical knowledge, which should be, moreover, organically interwoven with an approach that will best suit the interests of a Mathematics teacher. The following question, thus, poses itself upon research in Mathematics Education: what is the relevant Mathematics to form a Mathematics teacher? |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758 10.20396/zet.v5i7.8646758 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v5i7.8646758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646758/13660 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1997 Brasil; 1997 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36 Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36 Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 25-36 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590442098688 |