Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Vera Clotilde Garcia
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646715
Resumo: Changes in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul (UFRGS),considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education.
id UNICAMP-21_fa6af0e77b17fc82101db54377228934
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646715
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de casoMudanças na formação de professores de matemática : um estudo de casoTeacher educationMathematics teacherMathematics educationEducação de professorProfessor de matemáticaEducação matemáticaChanges in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul (UFRGS),considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education.Este artigo relata um estudo de caso do curso de Licenciatura em Matemática da UFRGS, visto como representativo de um momento de mudanças na figuras do docente de Matemática e da sua formação, no cenário nacional. Tendo como referencial a teoria do pensador francês Michel Foucault, são trabalhados, em especial as noções de ruptura, saber, verdade, poder, subjetivação,ética e culdado-de-si, como análise de discurso arqueo/genealógica de m corpus variado que abrange deste dados quantitativos e documentos formais até pequenas historias e pequenos casos orais.Os afeitos da ruptura se evidenciam na mudanças de status da Licenciatura e do licenciando, no interior da instituição.Na origem,estão novas formas de ver e fazer pesquisa a Universidade, momento em que atividades de ensino e formação de professores tornam-se objeto de estudo dos docentes da área especifica, identificados com a Educação Matemática. Universidade Estadual de Campinas2000-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864671510.20396/zet.v8i13-14.8646715Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-1162176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646715/13617Brazil; 200-0Brasil; 2000Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Vera Clotilde Garcia2023-10-26T11:53:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646715Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:53:24Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
Mudanças na formação de professores de matemática : um estudo de caso
title Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
spellingShingle Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
Carneiro, Vera Clotilde Garcia
Teacher education
Mathematics teacher
Mathematics education
Educação de professor
Professor de matemática
Educação matemática
title_short Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
title_full Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
title_fullStr Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
title_full_unstemmed Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
title_sort Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
author Carneiro, Vera Clotilde Garcia
author_facet Carneiro, Vera Clotilde Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Vera Clotilde Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Mathematics teacher
Mathematics education
Educação de professor
Professor de matemática
Educação matemática
topic Teacher education
Mathematics teacher
Mathematics education
Educação de professor
Professor de matemática
Educação matemática
description Changes in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul (UFRGS),considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646715
10.20396/zet.v8i13-14.8646715
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646715
identifier_str_mv 10.20396/zet.v8i13-14.8646715
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646715/13617
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 200-0
Brasil; 2000
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116
Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116
Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590394912768