Elementary school teachers trying out mathematical modeling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Joice Caroline Sander Pierobon
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Karina Alessandra Pessoa da, Dalto, Jader Otavio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651829
Resumo: In this paper we present and analyze a premier Elementary School teachers’ experience with Mathematical Modeling. The experience related to the problem situation “orange juice” occurred at one meeting of a teachers’ collaborative group, composed by elementary school teachers, undergraduate students of chemistry and mathematics and teacher trainers. The teachers written productions were analyzed, as well as the transcriptions of the audio and video recordings of the meeting. The analysis, based on the development phases of a modeling activity revealed, among other things, that the problems created by a group of teachers, as well as the resolutions, come very close to the classroom routine problems. However, the problems created by teachers from other two groups are closer to expected problems from the perspective of mathematical modeling. Anyway, what we can conjecture is that the activity of mathematical modeling presented a dynamic character, as well as made possible a resignification of the mathematization phase that presented itself in a transversal way in all the orientation made by the teachers.
id UNICAMP-21_fd934d64cedb4090e9585580cb207ad5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651829
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Elementary school teachers trying out mathematical modelingProfessoras dos anos iniciais em uma experiência com Modelagem MatemáticaProfessoras dos anos iniciais em uma experiência com modelagem matemáticaModelagem matemáticaAnos iniciaisAnálise da produção escritaMathematical modellingElementary schoolTeacher trainingIn this paper we present and analyze a premier Elementary School teachers’ experience with Mathematical Modeling. The experience related to the problem situation “orange juice” occurred at one meeting of a teachers’ collaborative group, composed by elementary school teachers, undergraduate students of chemistry and mathematics and teacher trainers. The teachers written productions were analyzed, as well as the transcriptions of the audio and video recordings of the meeting. The analysis, based on the development phases of a modeling activity revealed, among other things, that the problems created by a group of teachers, as well as the resolutions, come very close to the classroom routine problems. However, the problems created by teachers from other two groups are closer to expected problems from the perspective of mathematical modeling. Anyway, what we can conjecture is that the activity of mathematical modeling presented a dynamic character, as well as made possible a resignification of the mathematization phase that presented itself in a transversal way in all the orientation made by the teachers.Neste artigo apresentamos a analisamos o relato de uma primeira experiência de professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental com Modelagem Matemática. A experiência com a situação-problema “suco de laranja” ocorreu em um dos encontros de um grupo colaborativo formado por professoras atuantes nos anos iniciais do ensino fundamental, alunos de graduação em licenciatura em química, em licenciatura em matemática e professoras formadoras. Foram analisadas as produções escritas das professoras, bem como as transcrições das gravações de áudio e vídeo do encontro, a partir das fases de desenvolvimento de uma atividade de modelagem. A análise revelou, entre outras coisas, que os problemas elaborados por um grupo de professoras, bem como as resoluções aproximam-se muito dos problemas de rotina da sala de aula. Entretanto, os problemas elaborados pelas professoras de outros dois grupos aproximam-se mais de problemas esperados na perspectiva da modelagem matemática. De todo modo, o que podemos conjecturar é que a atividade de modelagem matemática apresentou um caráter dinâmico, bem como possibilitou uma ressignificação da fase matematização que se apresentou de maneira transversal em todo o encaminhamento realizado pelas professoras.Neste artigo apresentamos a analisamos o relato de uma primeira experiência de professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental com Modelagem Matemática. A experiência com a situação-problema “suco de laranja” ocorreu em um dos encontros de um grupo colaborativo formado por professoras atuantes nos anos iniciais do ensino fundamental, alunos de graduação em licenciatura em química, em licenciatura em matemática e professoras formadoras. Foram analisadas as produções escritas das professoras, bem como as transcrições das gravações de áudio e vídeo do encontro, a partir das fases de desenvolvimento de uma atividade de modelagem. A análise revelou, entre outras coisas, que os problemas elaborados por um grupo de professoras, bem como as resoluções aproximam-se muito dos problemas de rotina da sala de aula. Entretanto, os problemas elaborados pelas professoras de outros dois grupos aproximam-se mais de problemas esperados na perspectiva da modelagem matemática. De todo modo, o que podemos conjecturar é que a atividade de modelagem matemática apresentou um caráter dinâmico, bem como possibilitou uma ressignificação da fase matematização que se apresentou de maneira transversal em todo o encaminhamento realizado pelas professoras.Universidade Estadual de Campinas2020-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865182910.20396/zet.v27i0.8651829Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019029Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019029Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190292176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651829/21954Paraná; ContemporanyParaná; ContemporáneoParaná; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Joice Caroline Sander PierobonSilva, Karina Alessandra Pessoa daDalto, Jader Otavio2024-01-08T15:37:11Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651829Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T15:37:11Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Elementary school teachers trying out mathematical modeling
Professoras dos anos iniciais em uma experiência com Modelagem Matemática
Professoras dos anos iniciais em uma experiência com modelagem matemática
title Elementary school teachers trying out mathematical modeling
spellingShingle Elementary school teachers trying out mathematical modeling
Gomes, Joice Caroline Sander Pierobon
Modelagem matemática
Anos iniciais
Análise da produção escrita
Mathematical modelling
Elementary school
Teacher training
title_short Elementary school teachers trying out mathematical modeling
title_full Elementary school teachers trying out mathematical modeling
title_fullStr Elementary school teachers trying out mathematical modeling
title_full_unstemmed Elementary school teachers trying out mathematical modeling
title_sort Elementary school teachers trying out mathematical modeling
author Gomes, Joice Caroline Sander Pierobon
author_facet Gomes, Joice Caroline Sander Pierobon
Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Dalto, Jader Otavio
author_role author
author2 Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Dalto, Jader Otavio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Joice Caroline Sander Pierobon
Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Dalto, Jader Otavio
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem matemática
Anos iniciais
Análise da produção escrita
Mathematical modelling
Elementary school
Teacher training
topic Modelagem matemática
Anos iniciais
Análise da produção escrita
Mathematical modelling
Elementary school
Teacher training
description In this paper we present and analyze a premier Elementary School teachers’ experience with Mathematical Modeling. The experience related to the problem situation “orange juice” occurred at one meeting of a teachers’ collaborative group, composed by elementary school teachers, undergraduate students of chemistry and mathematics and teacher trainers. The teachers written productions were analyzed, as well as the transcriptions of the audio and video recordings of the meeting. The analysis, based on the development phases of a modeling activity revealed, among other things, that the problems created by a group of teachers, as well as the resolutions, come very close to the classroom routine problems. However, the problems created by teachers from other two groups are closer to expected problems from the perspective of mathematical modeling. Anyway, what we can conjecture is that the activity of mathematical modeling presented a dynamic character, as well as made possible a resignification of the mathematization phase that presented itself in a transversal way in all the orientation made by the teachers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651829
10.20396/zet.v27i0.8651829
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651829
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8651829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8651829/21954
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Paraná; Contemporany
Paraná; Contemporáneo
Paraná; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019029
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019029
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019029
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592364138496