Thomas Piketty's capital and ideology: inequality is not economic or technological, is ideological and political
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbest/article/view/13777 |
Resumo: | Thomas Piketty's new book is essentially about inequality, the biggest structural evil on our planet. This global polarization is becoming explosive, as some social groups are appropriating radically disproportionate results of what society produces, even outside any relationship of merit. These are economic mechanisms of appropriation, but also political power, a monopoly on the exercise of violence, control of laws and, in particular, ideological constructions that generate an appearance of legitimacy. Hence the title of the work, Capital and ideology, that is, the wealth of societies on the one hand, and the justifications for their unbalanced appropriation on the other. |
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Thomas Piketty's capital and ideology: inequality is not economic or technological, is ideological and politicalCapital e ideología de Thomas Piketty: la desigualdad no es económica ni tecnológica, es ideológico y político Le capital et l'idéologie de Thomas Piketty: l'inégalité n'est ni économique ni technologique, est idéologique et politiqueCapital e ideologia de Thomas Piketty: a desigualdade não é econômica ou tecnológica, é ideológica e políticaInequalityIdeologyPolicyInégalitéIdéologiePolitiqueDesigualdadeIdeologiaPolíticaDesigualdadIdeologíaPolíticaThomas Piketty's new book is essentially about inequality, the biggest structural evil on our planet. This global polarization is becoming explosive, as some social groups are appropriating radically disproportionate results of what society produces, even outside any relationship of merit. These are economic mechanisms of appropriation, but also political power, a monopoly on the exercise of violence, control of laws and, in particular, ideological constructions that generate an appearance of legitimacy. Hence the title of the work, Capital and ideology, that is, the wealth of societies on the one hand, and the justifications for their unbalanced appropriation on the other.El nuevo libro de Thomas Piketty trata esencialmente de la desigualdad, el mayor mal estructural de nuestro planeta. Esta polarización global se está volviendo explosiva, ya que algunos grupos sociales se están apropiando de resultados radicalmente desproporcionados de lo que produce la sociedad, incluso fuera de cualquier relación de mérito. Son mecanismos económicos de apropiación, pero también poder político, monopolio del ejercicio de la violencia, control de las leyes y, en particular, construcciones ideológicas que generan una apariencia de legitimidad. De ahí el título de la obra Capital e ideología, es decir, la riqueza de las sociedades por un lado, y las justificaciones de su apropiación desequilibrada por otro.Le nouveau livre de Thomas Piketty porte essentiellement sur l'inégalité, le plus grand mal structurel de notre planète. Cette polarisation mondiale devient explosive, car certains groupes sociaux s'approprient des résultats radicalement disproportionnés de ce que la société produit, même en dehors de toute relation de mérite. Ce sont des mécanismes économiques d'appropriation, mais aussi un pouvoir politique, un monopole sur l'exercice de la violence, le contrôle des lois et, en particulier, des constructions idéologiques qui génèrent une apparence de légitimité. D'où le titre de l'ouvrage, Capital et idéologie, c'est-à-dire la richesse des sociétés d'une part, et les justifications de leur appropriation déséquilibrée d'autre part.O novo livro de Thomas Piketty é essencialmente sobre desigualdade, o mal estrutural maior do nosso planeta. Essa polarização mundial está se tornando explosiva, na medida em que alguns grupos sociais se apropriam de maneira radicalmente desproporcional dos resultados do que a sociedade produz, inclusive fora de qualquer relação de merecimento. Trata-se de mecanismos econômicos de apropriação, mas também de poder político, de monopólio do exercício da violência, do controle das leis e,em particular,de construções ideológicas que geram uma aparência de legitimidade. Daí o título da obra, Capital e ideologia, ou seja, a riqueza das sociedades por um lado, e as justificativas de sua apropriação desequilibrada por outro.Universidade Estadual de Campinas2020-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoTexteinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbest/article/view/1377710.20396/rbest.v2i.13777RBEST Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho; v. 2 (2020): Dossiê: Desigualdade no capitalismo contemporâneo; e020003Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho; Vol. 2 (2020): Dossier: Desigualdad en el capitalismo contemporáneo; e020003RBEST: Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho; Vol. 2 (2020): Dossier: Inequality in contemporary capitalism; e020003RBEST: Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho; Vol. 2 (2020): Dossier: Inégalités dans le capitalisme contemporain; e0200032674-9564reponame:Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalhoinstname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbest/article/view/13777/9775World; ContemporaryMundo; ContemporáneoMondiale; ContemporainMundial; ContemporâneoCopyright (c) 2020 RBEST: Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDowbor, Ladislau2023-04-18T14:56:40Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/13777Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbest/indexPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbest/oairbest@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-95642674-9564opendoar:2023-04-18T14:56:40Revista Brasileira de Economia Social e do Trabalho - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
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