Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122 |
Resumo: | The purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum). |
id |
UNICAMP-25_5468d131c40c1c9f2bc5fa175ba21165 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11122 |
network_acronym_str |
UNICAMP-25 |
network_name_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence¿Ideología de género? : notas para un debate de políticas y violencia institucionalIdeologia de gênero? : notas para um debate de políticas e violências institucionaisEducaciónGéneroSexualidadesPoderPolíticaMoralidadesEducationGenreSexualitiesPowerPolicyMoralitiesEducaçãoGêneroSexualidadesPoderPolíticaMoralidadesThe purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum).El propósito de este artículo es reflexionar sobre la lucha contra las políticas de lograr la equidad de derechos y luchar para acabar con la violencia contra grupos como la población LGBTT (Lesbianas, Gays, Bisexuales, Travestis y Transgénero y Hombres Trans) y mujeres en el ámbito educativo. La centralidad adquirida en la coyuntura nacional de estos temas ha sido señalada por un ala conservadora de la sociedad que, en los últimos años, ha catalogado tales políticas como cartas en un juego marcado por discursos vacíos e intenciones oscuras. A partir de los aportes teóricos de las Ciencias Sociales, la educación y los estudios de género y sexualidad, exploramos documentos en el ámbito de las políticas educativas, con el fin de presentar a los lectores las bases legales que sustentan, orientan y resaltan la importancia de las propuestas pedagógicas para la formación. de estudiantes y docentes en temas de género y sexualidad humana. Nuestro argumento central es que la lucha contra estos supuestos, envuelta en la idea de difundir una “ideología de género”, se da a través de la supresión de las condiciones oficiales (leyes que permiten recursos) y la vigilancia de las prácticas cotidianas (vía currículum oculto).O objetivo deste artigo é refletir a respeito do combate às políticas para a conquista da equidade de direitos e luta pelo fim da violência a grupos como a população LGBTT (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transgêneros e Homens Trans) e as mulheres no campo da educação. A centralidade adquirida na conjuntura nacional destes temas vem sendo assinalada por parte de uma ala conservadora da sociedade que, nos últimos anos, tem elencado tais políticas como cartas em um jogo marcado por discursos vazios e intuitos obscuros. A partir das contribuições teóricas das Ciências Sociais, da educação e dos estudos de gênero e sexualidade, exploramos documentos da área das políticas educacionais, a fim de apresentarmos aos leitores as bases legais que fundamentam, orientam e destacam a importância de propostas pedagógicas para a formação de alunos e docentes quanto às questões relativas ao gênero e à sexualidade humana. Nosso argumento central é o de que o combate a esses pressupostos, envoltos na ideia de propagação de uma “ideologia de gênero”, se dá pela supressão de condicionantes oficiais (leis que possibilitem recursos) e vigilância das práticas cotidianas (via currículo oculto).Universidade Estadual de Campinas2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1112210.20396/tematicas.v24i47/48.11122Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 223-246Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 223-246Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 223-2462595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122/6407Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreiro, AlexSantiago, FlávioAraújo, NathanaelSilva, Tiago Vaz2021-04-23T15:15:07Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11122Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-23T15:15:07Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence ¿Ideología de género? : notas para un debate de políticas y violencia institucional Ideologia de gênero? : notas para um debate de políticas e violências institucionais |
title |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
spellingShingle |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence Barreiro, Alex Educación Género Sexualidades Poder Política Moralidades Education Genre Sexualities Power Policy Moralities Educação Gênero Sexualidades Poder Política Moralidades |
title_short |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
title_full |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
title_fullStr |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
title_full_unstemmed |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
title_sort |
Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence |
author |
Barreiro, Alex |
author_facet |
Barreiro, Alex Santiago, Flávio Araújo, Nathanael Silva, Tiago Vaz |
author_role |
author |
author2 |
Santiago, Flávio Araújo, Nathanael Silva, Tiago Vaz |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barreiro, Alex Santiago, Flávio Araújo, Nathanael Silva, Tiago Vaz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Género Sexualidades Poder Política Moralidades Education Genre Sexualities Power Policy Moralities Educação Gênero Sexualidades Poder Política Moralidades |
topic |
Educación Género Sexualidades Poder Política Moralidades Education Genre Sexualities Power Policy Moralities Educação Gênero Sexualidades Poder Política Moralidades |
description |
The purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122 10.20396/tematicas.v24i47/48.11122 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122 |
identifier_str_mv |
10.20396/tematicas.v24i47/48.11122 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122/6407 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 223-246 Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 223-246 Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 223-246 2595-315X reponame:Temáticas (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
collection |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tmaticas@unicamp.br|| |
_version_ |
1797067880822472704 |