Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreiro, Alex
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santiago, Flávio, Araújo, Nathanael, Silva, Tiago Vaz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temáticas (Campinas. Online)
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122
Resumo: The purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of ​​educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of ​​spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum).
id UNICAMP-25_5468d131c40c1c9f2bc5fa175ba21165
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11122
network_acronym_str UNICAMP-25
network_name_str Temáticas (Campinas. Online)
repository_id_str
spelling Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence¿Ideología de género? : notas para un debate de políticas y violencia institucionalIdeologia de gênero? : notas para um debate de políticas e violências institucionaisEducaciónGéneroSexualidadesPoderPolíticaMoralidadesEducationGenreSexualitiesPowerPolicyMoralitiesEducaçãoGêneroSexualidadesPoderPolíticaMoralidadesThe purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of ​​educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of ​​spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum).El propósito de este artículo es reflexionar sobre la lucha contra las políticas de lograr la equidad de derechos y luchar para acabar con la violencia contra grupos como la población LGBTT (Lesbianas, Gays, Bisexuales, Travestis y Transgénero y Hombres Trans) y mujeres en el ámbito educativo. La centralidad adquirida en la coyuntura nacional de estos temas ha sido señalada por un ala conservadora de la sociedad que, en los últimos años, ha catalogado tales políticas como cartas en un juego marcado por discursos vacíos e intenciones oscuras. A partir de los aportes teóricos de las Ciencias Sociales, la educación y los estudios de género y sexualidad, exploramos documentos en el ámbito de las políticas educativas, con el fin de presentar a los lectores las bases legales que sustentan, orientan y resaltan la importancia de las propuestas pedagógicas para la formación. de estudiantes y docentes en temas de género y sexualidad humana. Nuestro argumento central es que la lucha contra estos supuestos, envuelta en la idea de difundir una “ideología de género”, se da a través de la supresión de las condiciones oficiales (leyes que permiten recursos) y la vigilancia de las prácticas cotidianas (vía currículum oculto).O objetivo deste artigo é refletir a respeito do combate às políticas para a conquista da equidade de direitos e luta pelo fim da violência a grupos como a população LGBTT (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transgêneros e Homens Trans) e as mulheres no campo da educação. A centralidade adquirida na conjuntura nacional destes temas vem sendo assinalada por parte de uma ala conservadora da sociedade que, nos últimos anos, tem elencado tais políticas como cartas em um jogo marcado por discursos vazios e intuitos obscuros. A partir das contribuições teóricas das Ciências Sociais, da educação e dos estudos de gênero e sexualidade, exploramos documentos da área das políticas educacionais, a fim de apresentarmos aos leitores as bases legais que fundamentam, orientam e destacam a importância de propostas pedagógicas para a formação de alunos e docentes quanto às questões relativas ao gênero e à sexualidade humana. Nosso argumento central é o de que o combate a esses pressupostos, envoltos na ideia de propagação de uma “ideologia de gênero”, se dá pela supressão de condicionantes oficiais (leis que possibilitem recursos) e vigilância das práticas cotidianas (via currículo oculto).Universidade Estadual de Campinas2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1112210.20396/tematicas.v24i47/48.11122Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 223-246Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 223-246Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 223-2462595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122/6407Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreiro, AlexSantiago, FlávioAraújo, NathanaelSilva, Tiago Vaz2021-04-23T15:15:07Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11122Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-23T15:15:07Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
¿Ideología de género? : notas para un debate de políticas y violencia institucional
Ideologia de gênero? : notas para um debate de políticas e violências institucionais
title Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
spellingShingle Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
Barreiro, Alex
Educación
Género
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
Education
Genre
Sexualities
Power
Policy
Moralities
Educação
Gênero
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
title_short Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
title_full Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
title_fullStr Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
title_full_unstemmed Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
title_sort Gender ideology? : notes for a policy debate and institutional violence
author Barreiro, Alex
author_facet Barreiro, Alex
Santiago, Flávio
Araújo, Nathanael
Silva, Tiago Vaz
author_role author
author2 Santiago, Flávio
Araújo, Nathanael
Silva, Tiago Vaz
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreiro, Alex
Santiago, Flávio
Araújo, Nathanael
Silva, Tiago Vaz
dc.subject.por.fl_str_mv Educación
Género
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
Education
Genre
Sexualities
Power
Policy
Moralities
Educação
Gênero
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
topic Educación
Género
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
Education
Genre
Sexualities
Power
Policy
Moralities
Educação
Gênero
Sexualidades
Poder
Política
Moralidades
description The purpose of this article is to reflect on the fight against policies for the achieving equity of rights and fighting to end violence against groups such as the LGBTT population (Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transgenders and Trans Men) and women in the field of education. The centrality acquired in the national conjuncture of these themes has been pointed out by a conservative wing of society that, in recent years, has listed such policies as cards in a game marked by empty speeches and obscure intentions. Based on the theoretical contributions of Social Sciences, education and gender and sexuality studies, we explore documents in the area of ​​educational policies, in order to present readers with the legal bases that support, guide and highlight the importance of pedagogical proposals for training of students and teachers on gender and human sexuality issues. Our central argument is that the fight against these assumptions, wrapped in the idea of ​​spreading a “gender ideology”, occurs through the suppression of official conditions (laws that allow resources) and surveillance of daily practices (via hidden curriculum).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122
10.20396/tematicas.v24i47/48.11122
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122
identifier_str_mv 10.20396/tematicas.v24i47/48.11122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11122/6407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Alex Barreiro, Flávio Santiago, Nathanael Araújo, Tiago Vaz Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tematicas; v. 24 n. 47 (2016): Entre greves, ocupações e golpes: o Brasil de 2016; 223-246
Tematicas; Vol. 24 No. 47 (2016): Between strikes, occupations and coups: Brazil 2016; 223-246
Tematicas; Vol. 24 Núm. 47 (2016): Entre huelgas, ocupaciones y golpes de Estado: Brasil 2016; 223-246
2595-315X
reponame:Temáticas (Campinas. Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Temáticas (Campinas. Online)
collection Temáticas (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tmaticas@unicamp.br||
_version_ 1797067880822472704