When new youths enters in the scene: modernist social learning in the correspondence between Mário de Andrade and the Verde group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, João Camargo de Albuquerque
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temáticas (Campinas. Online)
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/17417
Resumo: This paper seeks to comprehend the relation between Mário de Andrade and the Verde group of Cataguases, understanding the modernism as a cultural movement. It is identified in the correspondence between them one form of modernist social learning directed at those youth, produced by Mário de Andrade from an ideal of modernist self. Taking the firsts letters from that correspondence, this paper looks forward to observe how this youth interacts with that form and the values that circulated in that exchange. Considering the letter as an erratic self-writing, the hypothesis is that by those letters it can be observed a routinization of modernism, which is being made by a social learning founded on an open and uncompleted modernist self.
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spelling When new youths enters in the scene: modernist social learning in the correspondence between Mário de Andrade and the Verde groupQuando nuevas juventudes entran en cena: aprendizaje social modernista a partir de la correspondencia de Mário de Andrade e el Grupo VerdeQuando novas juventudes entram em cena: aprendizado social modernista a partir das correspondências de Mário de Andrade e Grupo VerdeModernismCultural MovementsMário de AndradeVerde GroupCorrespondenceModernismoMovimientos culturalesMário de AndradeGrupo VerdeCorrespondenciaModernismoMovimento culturalMário de AndradeGrupo VerdeCorrespondênciasThis paper seeks to comprehend the relation between Mário de Andrade and the Verde group of Cataguases, understanding the modernism as a cultural movement. It is identified in the correspondence between them one form of modernist social learning directed at those youth, produced by Mário de Andrade from an ideal of modernist self. Taking the firsts letters from that correspondence, this paper looks forward to observe how this youth interacts with that form and the values that circulated in that exchange. Considering the letter as an erratic self-writing, the hypothesis is that by those letters it can be observed a routinization of modernism, which is being made by a social learning founded on an open and uncompleted modernist self.El presente trabajo busca comprender la relación entre Mário de Andrade y el grupo Verde de Cataguases, entendiendo el modernismo como movimiento cultural. A partir de eso, se identifica en la correspondencia intercambiada entre ellos una forma de aprendizaje modernista dirigido a la juventud, producida por Mário de Andrade a partir de un ideal de self modernista. Trabajando con las cartas iniciales de esta correspondencia, se pretende observar cómo esos jóvenes interactúan con los valores que circulaban em este intercambio epistolar. Tomando la carta como una autoescritura errática, la hipótesis es que las cartas muestran una rutinización del modernismo, ocurriendo través de un aprendizaje social formulado desde un self modernista abierto e inacabado.O presente trabalho busca compreender a relação entre Mário de Andrade e o grupo Verde de Cataguases, tomando o modernismo como movimento cultural. A partir disso, identifica-se nas cartas trocadas entre eles uma forma de aprendizado estético modernista direcionado àquela juventude, produzida por Mário de Andrade a partir de um ideal de self modernista. Trabalhando as cartas iniciais dessa correspondência, pretende-se observar de que forma aqueles jovens interagem com os valores que circulavam naquela troca epistolar. Tomando a carta enquanto uma escrita de si errática, nossa hipótese é a de que, a partir delas, observa-se uma rotinização do modernismo, se fazendo por meio de um aprendizado social formulado a partir de um self modernista aberto e inacabado.Universidade Estadual de Campinas2023-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1741710.20396/tematicas.v30i60.17417Tematicas; v. 30 n. 60 (2022): Estudos sociais da ciência e tecnologia: uma introdução; 180-209Tematicas; Vol. 30 No. 60 (2022): Social studies of science and technology: an introduction; 180-209Tematicas; Vol. 30 Núm. 60 (2022): Estudios sociales de la ciencia y la tecnología: una introducción; 180-2092595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/17417/12901Brazil; 20th Century Brasil; Siglo XXBrasil; Século XXCopyright (c) 2023 João Camargo de Albuquerque Mellohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMello, João Camargo de Albuquerque2023-08-02T18:00:13Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17417Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2023-08-02T18:00:13Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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