Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Fabiane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Manzano, Luciana Carmona Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658321
Resumo: We investigated the process of meaning of the word "innovation" and effects produced in reading / writing practices worked in a high school and elementary school, recognized by the MEC as an innovative school. We articulate the notions of interdiscourse, preconstructed and silencing, from the theoretical-epistemological point of view of Discourse Analysis developed in Brazil by Eni Orlandi from the works of Pêcheux and other researchers. Our corpus was obtained from the teaching experience of one of the authors of this article in the mentioned school. The results of the analyzes show that, in the pedagogic discourse that moves practices and theories in that school space, the produced effects determine a type of relation with the knowledge that passes away from the way of constitution of the subject of writing.
id UNICAMP-32_64de8514e7bddfc44de13f2f181abdca
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658321
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative schoolInnovación versus conservadurismo : un análisis discursivo de las prácticas de enseñanza del idioma portugués en una escuela innovadoraInovação X conservadorismo: uma análise discursiva de práticas de ensino de língua portuguesa em escola inovadoraAnálise de discursoEducaçãoEnsino de língua portuguesa.Discourse analysisEducationTeaching of portuguese language.Análisis del discursoEducaciónEnseñanza de idiomas portugués.We investigated the process of meaning of the word "innovation" and effects produced in reading / writing practices worked in a high school and elementary school, recognized by the MEC as an innovative school. We articulate the notions of interdiscourse, preconstructed and silencing, from the theoretical-epistemological point of view of Discourse Analysis developed in Brazil by Eni Orlandi from the works of Pêcheux and other researchers. Our corpus was obtained from the teaching experience of one of the authors of this article in the mentioned school. The results of the analyzes show that, in the pedagogic discourse that moves practices and theories in that school space, the produced effects determine a type of relation with the knowledge that passes away from the way of constitution of the subject of writing.Investigamos el proceso de significar la palabra "innovación" y los efectos producidos en las prácticas de lectura / escritura funcionaron en una escuela primaria y primaria de alta calidad, reconocida por el MEC como una escuela innovadora. Articulamos las nociones de interdiscurso, preconstruidas y silenciadoras, desde el punto de vista teórico y epistemológico del Análisis del Discurso desarrollado en Brasil por Eni Orlandi basado en el trabajo de Pêcheux y otros investigadores. Nuestro corpus se obtuvo de la experiencia docente de uno de los autores de este artículo en esa escuela. Los resultados de los análisis muestran que, en el discurso pedagógico que mueve prácticas y teorías en ese espacio escolar, los efectos producidos determinan un tipo de relación con el conocimiento que pasa de la forma de constituir el tema de la escritura.Investigamos o processo de significação da palavra “inovação” e os efeitos produzidos em práticas de leitura/escrita trabalhadas em uma escola de educação infantil e ensino fundamental de alto padrão, reconhecida pelo MEC como escola inovadora. Articulamos as noções de interdiscurso, pré-construído e silenciamento, do ponto de vista teóricoepistemológico da Análise de Discurso desenvolvida no Brasil por Eni Orlandi a partir de trabalhos de Pêcheux e outros pesquisadores. Nosso corpusfoi obtido a partir da experiência docente de uma das autoras deste artigo na referida escola. Os resultados das análises mostram que, no discurso pedagógico que movimenta práticas e teorias naquele espaço escolar, os efeitos produzidos determinam um tipo de relação com o conhecimento que passa longe do modo de constituição do sujeito da escrita.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865832110.20396/lil.v0i43.8658321Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 9-32Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 9-32Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 9-32Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 9-322674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658321/22050Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Fabiane Manzano, Luciana Carmona Garcia 2020-04-28T19:00:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658321Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T19:00:09Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
Innovación versus conservadurismo : un análisis discursivo de las prácticas de enseñanza del idioma portugués en una escuela innovadora
Inovação X conservadorismo: uma análise discursiva de práticas de ensino de língua portuguesa em escola inovadora
title Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
spellingShingle Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
Jesus, Fabiane
Análise de discurso
Educação
Ensino de língua portuguesa.
Discourse analysis
Education
Teaching of portuguese language.
Análisis del discurso
Educación
Enseñanza de idiomas portugués.
title_short Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
title_full Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
title_fullStr Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
title_full_unstemmed Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
title_sort Innovation vs. conservatism : a discursive analysis of Portuguese language teaching practices in an innovative school
author Jesus, Fabiane
author_facet Jesus, Fabiane
Manzano, Luciana Carmona Garcia
author_role author
author2 Manzano, Luciana Carmona Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Fabiane
Manzano, Luciana Carmona Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de discurso
Educação
Ensino de língua portuguesa.
Discourse analysis
Education
Teaching of portuguese language.
Análisis del discurso
Educación
Enseñanza de idiomas portugués.
topic Análise de discurso
Educação
Ensino de língua portuguesa.
Discourse analysis
Education
Teaching of portuguese language.
Análisis del discurso
Educación
Enseñanza de idiomas portugués.
description We investigated the process of meaning of the word "innovation" and effects produced in reading / writing practices worked in a high school and elementary school, recognized by the MEC as an innovative school. We articulate the notions of interdiscourse, preconstructed and silencing, from the theoretical-epistemological point of view of Discourse Analysis developed in Brazil by Eni Orlandi from the works of Pêcheux and other researchers. Our corpus was obtained from the teaching experience of one of the authors of this article in the mentioned school. The results of the analyzes show that, in the pedagogic discourse that moves practices and theories in that school space, the produced effects determine a type of relation with the knowledge that passes away from the way of constitution of the subject of writing.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658321
10.20396/lil.v0i43.8658321
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658321
identifier_str_mv 10.20396/lil.v0i43.8658321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658321/22050
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 9-32
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 9-32
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 9-32
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 9-32
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991748530176