Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630 |
Resumo: | This paper aims to expose the process of theoretical-methodological articulation between the History of Linguistic Ideas (HLI) and the Materialistic Discourse Analysis (AD), which has been conducted by us in research related to the language policies of Indigenous School Education in Brazil. It is about, therefore, demonstrating the research procedures used and, this way, bringing examples based on the above-mentioned object. Besides that, we intend to discuss the notion of language policy from a materialist perspective, conceiving it as a socio-political and dialectical practice related to ideological processes and differing it from a sociologist conception. |
id |
UNICAMP-32_bd5864f3154a7ee6af13b19a7a1fd644 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661630 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in BrazilContribución de la historia de las ideas lingüísticas y el análisis del discurso al estudio de la educación escolar indígena en BrasilContribuição da História das Ideias Linguísticas e da Análise de Discurso para o estudo sobre educação escolar indígena no Brasil História das ideias linguísticasAnálise de discursoPolítica linguísticaHistory of linguistic ideasDiscourse analysisLanguage policyHistoria de las ideas lingüísticasAnálisis del discursoPolítica lingüísticaThis paper aims to expose the process of theoretical-methodological articulation between the History of Linguistic Ideas (HLI) and the Materialistic Discourse Analysis (AD), which has been conducted by us in research related to the language policies of Indigenous School Education in Brazil. It is about, therefore, demonstrating the research procedures used and, this way, bringing examples based on the above-mentioned object. Besides that, we intend to discuss the notion of language policy from a materialist perspective, conceiving it as a socio-political and dialectical practice related to ideological processes and differing it from a sociologist conception.Este artículo tiene como objetivo exponer el proceso de articulación teórico-metodológica entre la Historia de las Ideas Lingüísticas (HIL) y el Análisis del Discurso Materialista (DA), que ha sido realizado por nosotros en una investigación relacionada con las políticas lingüísticas de la Educación Escolar Indígena en Brasil. . Se trata, por tanto, de demostrar los procedimientos de investigación utilizados y, en este camino, traer ejemplos basados en el objeto mencionado. Además, nos proponemos discutir la noción de política lingüística desde una perspectiva materialista, concibiéndola como una práctica sociopolítica y dialéctica relacionada con los procesos ideológicos y diferenciándola de una concepción socióloga.Este artigo tem por objetivo expor o processo de articulação teórico-metodológica entre a História das Ideias Linguísticas (HIL) e a Análise de Discurso Materialista (AD), que tem sido realizado por nós em pesquisas relacionadas às políticas linguísticas da Educação Escolar Indígena no Brasil. Trata-se, pois, de demonstrar os procedimentos de pesquisa utilizados e, nesse percurso, trazer exemplificações com base no objeto supra referido. Além disso, pretendemos discutir sobre a noção de política linguística a partir de uma perspectiva materialista, concebendo-a enquanto prática sócio-política e dialética relacionada com os processos ideológicos e diferindo-a de uma concepção sociologista.Universidade Estadual de Campinas2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866163010.20396/lil.v23i46.8661630Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 No. 46 (2020): Jul./dec.; 31-50Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 Núm. 46 (2020): Jul./dic.; 31-50Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 23 No 46 (2020): Jul./dez.; 31-50Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 23 n. 46 (2020): Jul./dez.; 31-502674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630/23277Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Abraão Janderson dos SantosLopes, Maraisa2022-07-07T12:29:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8661630Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2022-07-07T12:29:29Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil Contribución de la historia de las ideas lingüísticas y el análisis del discurso al estudio de la educación escolar indígena en Brasil Contribuição da História das Ideias Linguísticas e da Análise de Discurso para o estudo sobre educação escolar indígena no Brasil |
title |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
spellingShingle |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil Amaral, Abraão Janderson dos Santos História das ideias linguísticas Análise de discurso Política linguística History of linguistic ideas Discourse analysis Language policy Historia de las ideas lingüísticas Análisis del discurso Política lingüística |
title_short |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
title_full |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
title_fullStr |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
title_sort |
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil |
author |
Amaral, Abraão Janderson dos Santos |
author_facet |
Amaral, Abraão Janderson dos Santos Lopes, Maraisa |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Maraisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Abraão Janderson dos Santos Lopes, Maraisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História das ideias linguísticas Análise de discurso Política linguística History of linguistic ideas Discourse analysis Language policy Historia de las ideas lingüísticas Análisis del discurso Política lingüística |
topic |
História das ideias linguísticas Análise de discurso Política linguística History of linguistic ideas Discourse analysis Language policy Historia de las ideas lingüísticas Análisis del discurso Política lingüística |
description |
This paper aims to expose the process of theoretical-methodological articulation between the History of Linguistic Ideas (HLI) and the Materialistic Discourse Analysis (AD), which has been conducted by us in research related to the language policies of Indigenous School Education in Brazil. It is about, therefore, demonstrating the research procedures used and, this way, bringing examples based on the above-mentioned object. Besides that, we intend to discuss the notion of language policy from a materialist perspective, conceiving it as a socio-political and dialectical practice related to ideological processes and differing it from a sociologist conception. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630 10.20396/lil.v23i46.8661630 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v23i46.8661630 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630/23277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 No. 46 (2020): Jul./dec.; 31-50 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 Núm. 46 (2020): Jul./dic.; 31-50 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 23 No 46 (2020): Jul./dez.; 31-50 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 23 n. 46 (2020): Jul./dez.; 31-50 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992265478144 |