From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486 |
Resumo: | The expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions. |
id |
UNICAMP-33_15fceda915971cdc329130bc11f64db8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14486 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schoolsDo logo ao pensamento computacional: o que se pode aprender com os resultados do uso da linguagem logo nas escolas brasileirasLogo languageComputational thinkingSystematic literature reviewRevisão sistemática da literaturaLinguagem LogoPensamento computacionalThe expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions. O termo Pensamento Computacional se popularizou e tem sido apontado como uma nova abordagem para o uso de tecnologia nas escolas. A promessa é de que ela poderá melhorar a capacidade dos estudantes de resolverem problemas usando conhecimentos de Computação, em especial a programação. Mas a ideia não é nova; na década de 1980 um amplo empreendimento de uso da linguagem de programação Logo nas escolas foi realizado no Brasil em diferentes estados. Este artigo busca resgatar alguns dos principais resultados da utilização do Logo à época, a fim de promover reflexões sobre o momento atual em que o Pensamento Computacional bate à porta das instituições educacionais. Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1448610.20396/tsc.v4i1.14486Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 82-106Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 82-1062318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486/9498Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Marli Fátima VickSantana, André Luiz MacielRaabe, André Luís Alice2022-02-03T09:04:15Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14486Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:04:15Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools Do logo ao pensamento computacional: o que se pode aprender com os resultados do uso da linguagem logo nas escolas brasileiras |
title |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
spellingShingle |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools Vieira, Marli Fátima Vick Logo language Computational thinking Systematic literature review Revisão sistemática da literatura Linguagem Logo Pensamento computacional |
title_short |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
title_full |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
title_fullStr |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
title_full_unstemmed |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
title_sort |
From logo to computational thinking: what we can learn from the results of the use of logo language in brazilian schools |
author |
Vieira, Marli Fátima Vick |
author_facet |
Vieira, Marli Fátima Vick Santana, André Luiz Maciel Raabe, André Luís Alice |
author_role |
author |
author2 |
Santana, André Luiz Maciel Raabe, André Luís Alice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Marli Fátima Vick Santana, André Luiz Maciel Raabe, André Luís Alice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Logo language Computational thinking Systematic literature review Revisão sistemática da literatura Linguagem Logo Pensamento computacional |
topic |
Logo language Computational thinking Systematic literature review Revisão sistemática da literatura Linguagem Logo Pensamento computacional |
description |
The expression Computational Thinking has become popular and has been thought as a new approach to the use of technology in schools. It comes with the promise to improve students' ability to solve problems using computational skills, especially programming. But this is not a new idea. In the 1980 decade a large enterprise used Logo programming language in Brazilian schools in many different states of the country. This article seeks to recover some of the main results of those Logo projects to promote reflections about the current moment in which Computational Thinking knocks at the door of educational institutions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486 10.20396/tsc.v4i1.14486 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v4i1.14486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14486/9498 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 82-106 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 82-106 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 82-106 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 82-106 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166900633600 |