Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933 |
Resumo: | The use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity. |
id |
UNICAMP-33_2afa254c6615fea297488ef7f494319a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15933 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destinationExperiência computacional na educação infantil: unindo a robótica, a programação e a destinação de resíduosEducational roboticsProgramming TeachingEarly childhood education Waste managementRobótica EducacionalEnsino de programaçãoEducação InfantilGestão de resíduosThe use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity.A utilização da robótica educacional como ferramenta para o desenvolvimento de habilidades em crianças está em pleno processo de expansão e fortalecimento. Emergem em todo o mundo iniciativas em que ela atua como interlocutora do ensino em diversas áreas do conhecimento. Neste contexto, o presente artigo apresenta uma plataforma robótica para ensino da correta destinação de resíduos para crianças em idade pré-escolar. Elaborou-se um cenário experimental para teste e avaliação dos artefatos em uma escola de Educação Infantil. Como resultado, 21 crianças participaram das atividades, sendo que em média cada uma necessitou de duas tentativas para conclusão das tarefas de programação. A experiência computacional realizada evidenciou o potencial que as tecnologias têm quando permitem ao professor propor problemas e situações desafiadoras, onde as crianças podem agir com autonomia e criatividade.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1593310.20396/tsc.v8i2.15933Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-1032318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933/11297Caxis do Sul/RS; 2021Caxis do Sul/RS; 2021Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessWebber, Carine G.Mussoi, Miguel AngeloCattusso, Tiago André2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15933Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination Experiência computacional na educação infantil: unindo a robótica, a programação e a destinação de resíduos |
title |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
spellingShingle |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination Webber, Carine G. Educational robotics Programming Teaching Early childhood education Waste management Robótica Educacional Ensino de programação Educação Infantil Gestão de resíduos |
title_short |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
title_full |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
title_fullStr |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
title_full_unstemmed |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
title_sort |
Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination |
author |
Webber, Carine G. |
author_facet |
Webber, Carine G. Mussoi, Miguel Angelo Cattusso, Tiago André |
author_role |
author |
author2 |
Mussoi, Miguel Angelo Cattusso, Tiago André |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Webber, Carine G. Mussoi, Miguel Angelo Cattusso, Tiago André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational robotics Programming Teaching Early childhood education Waste management Robótica Educacional Ensino de programação Educação Infantil Gestão de resíduos |
topic |
Educational robotics Programming Teaching Early childhood education Waste management Robótica Educacional Ensino de programação Educação Infantil Gestão de resíduos |
description |
The use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933 10.20396/tsc.v8i2.15933 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v8i2.15933 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933/11297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Caxis do Sul/RS; 2021 Caxis do Sul/RS; 2021 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 86-103 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167121883136 |