Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Webber, Carine G.
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mussoi, Miguel Angelo, Cattusso, Tiago André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933
Resumo: The use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity.
id UNICAMP-33_2afa254c6615fea297488ef7f494319a
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15933
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destinationExperiência computacional na educação infantil: unindo a robótica, a programação e a destinação de resíduosEducational roboticsProgramming TeachingEarly childhood education Waste managementRobótica EducacionalEnsino de programaçãoEducação InfantilGestão de resíduosThe use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity.A utilização da robótica educacional como ferramenta para o desenvolvimento de habilidades em crianças está em pleno processo de expansão e fortalecimento. Emergem em todo o mundo iniciativas em que ela atua como interlocutora do ensino em diversas áreas do conhecimento. Neste contexto, o presente artigo apresenta uma plataforma robótica para ensino da correta destinação de resíduos para crianças em idade pré-escolar. Elaborou-se um cenário experimental para teste e avaliação dos artefatos em uma escola de Educação Infantil. Como resultado, 21 crianças participaram das atividades, sendo que em média cada uma necessitou de duas tentativas para conclusão das tarefas de programação. A experiência computacional realizada evidenciou o potencial que as tecnologias têm quando permitem ao professor propor problemas e situações desafiadoras, onde as crianças podem agir com autonomia e criatividade.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1593310.20396/tsc.v8i2.15933Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-1032318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933/11297Caxis do Sul/RS; 2021Caxis do Sul/RS; 2021Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessWebber, Carine G.Mussoi, Miguel AngeloCattusso, Tiago André2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15933Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
Experiência computacional na educação infantil: unindo a robótica, a programação e a destinação de resíduos
title Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
spellingShingle Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
Webber, Carine G.
Educational robotics
Programming Teaching
Early childhood education
Waste management
Robótica Educacional
Ensino de programação
Educação Infantil
Gestão de resíduos
title_short Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
title_full Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
title_fullStr Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
title_full_unstemmed Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
title_sort Computational experience in early childhood education: combining robotics, programming and waste destination
author Webber, Carine G.
author_facet Webber, Carine G.
Mussoi, Miguel Angelo
Cattusso, Tiago André
author_role author
author2 Mussoi, Miguel Angelo
Cattusso, Tiago André
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Webber, Carine G.
Mussoi, Miguel Angelo
Cattusso, Tiago André
dc.subject.por.fl_str_mv Educational robotics
Programming Teaching
Early childhood education
Waste management
Robótica Educacional
Ensino de programação
Educação Infantil
Gestão de resíduos
topic Educational robotics
Programming Teaching
Early childhood education
Waste management
Robótica Educacional
Ensino de programação
Educação Infantil
Gestão de resíduos
description The use of educational robotics as a tool for developing skills in children is in the process of expansion and strengthening. Throughout the world, initiatives emerge in which it acts as a middle for teaching in various knowledge areas. In this context, this article presents a robotic platform for teaching the correct disposal of waste to pre-school children. An experimental scenario was developed for testing and evaluating the artifacts at a school of Early Childhood Education. As a main result, 21 children participated in the activities, demanding in average two trials to conclude the task. The computational experiment carried out highlighted the potential that technologies have when they allow the teacher to propose challenging problems and situations, where children can act with autonomy and creativity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933
10.20396/tsc.v8i2.15933
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v8i2.15933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15933/11297
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Caxis do Sul/RS; 2021
Caxis do Sul/RS; 2021
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 86-103
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 86-103
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167121883136