Expanded virtual being together: movements in / for distance education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699 |
Resumo: | The purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses. |
id |
UNICAMP-33_4a68996a1f1b7d334d210988a756672e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14699 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Expanded virtual being together: movements in / for distance educationEstar junto virtual ampliado: movimentos na/para educação a distânciaDigital information and communication technologiesAttitudes Styles of use of the virtualVirtual spaceVirtual learning environmentTecnologias digitais de informação e comunicaçãoAtitudes Estilos de uso do virtualEspaço virtualAmbiente virtual de aprendizagemThe purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses.O objetivo deste artigo é discutir pesquisas sobre uma abordagem para a Educação a Distância (EaD), denominada “Estar Junto Virtual Ampliado” (EJVA). Essa abordagem foi proposta inicialmente em uma pesquisa de mestrado, para análise de interações em cursos de Licenciatura em Matemática, e estudos foram ampliados em uma pesquisa de doutorado, ao se propor e analisar essa abordagem em uma disciplina, em um curso de Licenciatura em Matemática a distância. Na EJVA, se considera as interações entre indivíduos e desses com o objeto do conhecimento e com as tecnologias digitais determinantes dos movimentos de aprendizagem em ambientes virtuais. Essas interações são afetadas pela atitude de habitante e pela relação entre atividades propostas e estilos de usos do virtual dos aprendizes.Universidade Estadual de Campinas2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1469910.20396/tsc.v7i1.14699Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 10-282318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699/9688Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Schererhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Frederico FonsecaScherer, Suely2022-02-03T08:17:07Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14699Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:17:07Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education Estar junto virtual ampliado: movimentos na/para educação a distância |
title |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
spellingShingle |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education Fernandes, Frederico Fonseca Digital information and communication technologies Attitudes Styles of use of the virtual Virtual space Virtual learning environment Tecnologias digitais de informação e comunicação Atitudes Estilos de uso do virtual Espaço virtual Ambiente virtual de aprendizagem |
title_short |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
title_full |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
title_fullStr |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
title_full_unstemmed |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
title_sort |
Expanded virtual being together: movements in / for distance education |
author |
Fernandes, Frederico Fonseca |
author_facet |
Fernandes, Frederico Fonseca Scherer, Suely |
author_role |
author |
author2 |
Scherer, Suely |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Frederico Fonseca Scherer, Suely |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital information and communication technologies Attitudes Styles of use of the virtual Virtual space Virtual learning environment Tecnologias digitais de informação e comunicação Atitudes Estilos de uso do virtual Espaço virtual Ambiente virtual de aprendizagem |
topic |
Digital information and communication technologies Attitudes Styles of use of the virtual Virtual space Virtual learning environment Tecnologias digitais de informação e comunicação Atitudes Estilos de uso do virtual Espaço virtual Ambiente virtual de aprendizagem |
description |
The purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699 10.20396/tsc.v7i1.14699 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i1.14699 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699/9688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Scherer http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Scherer http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 10-28 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 10-28 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 10-28 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 10-28 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166960402432 |