Expanded virtual being together: movements in / for distance education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Frederico Fonseca
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Scherer, Suely
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699
Resumo: The purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses.
id UNICAMP-33_4a68996a1f1b7d334d210988a756672e
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14699
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Expanded virtual being together: movements in / for distance educationEstar junto virtual ampliado: movimentos na/para educação a distânciaDigital information and communication technologiesAttitudes Styles of use of the virtualVirtual spaceVirtual learning environmentTecnologias digitais de informação e comunicaçãoAtitudes Estilos de uso do virtualEspaço virtualAmbiente virtual de aprendizagemThe purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses.O objetivo deste artigo é discutir pesquisas sobre uma abordagem para a Educação a Distância (EaD), denominada “Estar Junto Virtual Ampliado” (EJVA). Essa abordagem foi proposta inicialmente em uma pesquisa de mestrado, para análise de interações em cursos de Licenciatura em Matemática, e estudos foram ampliados em uma pesquisa de doutorado, ao se propor e analisar essa abordagem em uma disciplina, em um curso de Licenciatura em Matemática a distância. Na EJVA, se considera as interações entre indivíduos e desses com o objeto do conhecimento e com as tecnologias digitais determinantes dos movimentos de aprendizagem em ambientes virtuais. Essas interações são afetadas pela atitude de habitante e pela relação entre atividades propostas e estilos de usos do virtual dos aprendizes.Universidade Estadual de Campinas2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1469910.20396/tsc.v7i1.14699Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 10-28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 10-282318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699/9688Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Schererhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Frederico FonsecaScherer, Suely2022-02-03T08:17:07Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14699Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:17:07Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Expanded virtual being together: movements in / for distance education
Estar junto virtual ampliado: movimentos na/para educação a distância
title Expanded virtual being together: movements in / for distance education
spellingShingle Expanded virtual being together: movements in / for distance education
Fernandes, Frederico Fonseca
Digital information and communication technologies
Attitudes
Styles of use of the virtual
Virtual space
Virtual learning environment
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Atitudes
Estilos de uso do virtual
Espaço virtual
Ambiente virtual de aprendizagem
title_short Expanded virtual being together: movements in / for distance education
title_full Expanded virtual being together: movements in / for distance education
title_fullStr Expanded virtual being together: movements in / for distance education
title_full_unstemmed Expanded virtual being together: movements in / for distance education
title_sort Expanded virtual being together: movements in / for distance education
author Fernandes, Frederico Fonseca
author_facet Fernandes, Frederico Fonseca
Scherer, Suely
author_role author
author2 Scherer, Suely
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Frederico Fonseca
Scherer, Suely
dc.subject.por.fl_str_mv Digital information and communication technologies
Attitudes
Styles of use of the virtual
Virtual space
Virtual learning environment
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Atitudes
Estilos de uso do virtual
Espaço virtual
Ambiente virtual de aprendizagem
topic Digital information and communication technologies
Attitudes
Styles of use of the virtual
Virtual space
Virtual learning environment
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Atitudes
Estilos de uso do virtual
Espaço virtual
Ambiente virtual de aprendizagem
description The purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699
10.20396/tsc.v7i1.14699
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i1.14699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699/9688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Scherer
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Scherer
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 10-28
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 10-28
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 10-28
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 10-28
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166960402432