Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863
Resumo: The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 .
id UNICAMP-33_584b093eb687850062455ce9e1d63899
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14863
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São PauloCultura maker como proposta curricular de tecnologias na política educacional da cidade de São PauloMaker attitudeCurriculumLearningFormationMaker education Atitude makerCurriculoAprendizagemFormaçãoEducação maker The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 .A dissertação investiga a presença de premissas da Cultura Maker em práticas publicadas por educadores da Rede Municipal de Educação de São Paulo e no documento norteador da inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) “Currículo da Cidade - Tecnologias para Aprendizagem” adotada como política educacional para uso de tecnologias (São Paulo, 2017). Trata-se de uma pesquisa de metodologia documental que utiliza como objetos de estudo os Banners apresentados no 1o Seminário e Mostra de Tecnologias “Ação promovendo a Reflexão” e o documento norteador da inserção das TDIC na proposta curricular. Para a análise documental foi realizado levantamento das premissas da Cultura Maker em literaturas que tratam deste conceito (GAVASSA, 2020). Resumo de Disseração de Mestrado apresentada ao Programa de Pós Graduação em Educação: Currículo, na linha de pesquisa de Novas Tecnologias da Pontifícia Universidade Católica – PUC/SP, São Paulo, 2020. O link para baixar a dissertação está disponível no repositório de teses e dissertações da PUC-SP, em https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486310.20396/tsc.v7i2.14863Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 1962318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863/10598Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGavassa, Regina Célia Fortuna Broti2021-07-14T18:53:02Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14863Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-07-14T18:53:02Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
Cultura maker como proposta curricular de tecnologias na política educacional da cidade de São Paulo
title Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
spellingShingle Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
Maker attitude
Curriculum
Learning
Formation
Maker education
Atitude maker
Curriculo
Aprendizagem
Formação
Educação maker
title_short Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
title_full Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
title_fullStr Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
title_full_unstemmed Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
title_sort Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
author Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
author_facet Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
dc.subject.por.fl_str_mv Maker attitude
Curriculum
Learning
Formation
Maker education
Atitude maker
Curriculo
Aprendizagem
Formação
Educação maker
topic Maker attitude
Curriculum
Learning
Formation
Maker education
Atitude maker
Curriculo
Aprendizagem
Formação
Educação maker
description The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 .
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Resumo não avaliado pelos pares
Resumo não avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863
10.20396/tsc.v7i2.14863
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863/10598
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167005491200