Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863 |
Resumo: | The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 . |
id |
UNICAMP-33_584b093eb687850062455ce9e1d63899 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14863 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São PauloCultura maker como proposta curricular de tecnologias na política educacional da cidade de São PauloMaker attitudeCurriculumLearningFormationMaker education Atitude makerCurriculoAprendizagemFormaçãoEducação maker The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 .A dissertação investiga a presença de premissas da Cultura Maker em práticas publicadas por educadores da Rede Municipal de Educação de São Paulo e no documento norteador da inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) “Currículo da Cidade - Tecnologias para Aprendizagem” adotada como política educacional para uso de tecnologias (São Paulo, 2017). Trata-se de uma pesquisa de metodologia documental que utiliza como objetos de estudo os Banners apresentados no 1o Seminário e Mostra de Tecnologias “Ação promovendo a Reflexão” e o documento norteador da inserção das TDIC na proposta curricular. Para a análise documental foi realizado levantamento das premissas da Cultura Maker em literaturas que tratam deste conceito (GAVASSA, 2020). Resumo de Disseração de Mestrado apresentada ao Programa de Pós Graduação em Educação: Currículo, na linha de pesquisa de Novas Tecnologias da Pontifícia Universidade Católica – PUC/SP, São Paulo, 2020. O link para baixar a dissertação está disponível no repositório de teses e dissertações da PUC-SP, em https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486310.20396/tsc.v7i2.14863Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 1962318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863/10598Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGavassa, Regina Célia Fortuna Broti2021-07-14T18:53:02Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14863Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-07-14T18:53:02Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo Cultura maker como proposta curricular de tecnologias na política educacional da cidade de São Paulo |
title |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
spellingShingle |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti Maker attitude Curriculum Learning Formation Maker education Atitude maker Curriculo Aprendizagem Formação Educação maker |
title_short |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
title_full |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
title_fullStr |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
title_full_unstemmed |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
title_sort |
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo |
author |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
author_facet |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maker attitude Curriculum Learning Formation Maker education Atitude maker Curriculo Aprendizagem Formação Educação maker |
topic |
Maker attitude Curriculum Learning Formation Maker education Atitude maker Curriculo Aprendizagem Formação Educação maker |
description |
The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 . |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Resumo não avaliado pelos pares Resumo não avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863 10.20396/tsc.v7i2.14863 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863/10598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 194 - 196 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167005491200 |