Reporting creative learning practices in child education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nicastro, Flavio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinto, Eduardo Mauricio Moreno, Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525
Resumo: This paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools.
id UNICAMP-33_59a45256cca7e6603e48c5be48de7166
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14525
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Reporting creative learning practices in child educationRelato de prática de aprendizagem criativa na educação infantilAprendizagem criativaConstrucionismoPensamento computacionalEducação infantilCreative learningConstructionismComputational thinkingChild educationThis paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools.O artigo aborda a aproximação entre a academia e a rede municipal de ensino, através de uma pesquisa de doutorado do Instituto de Computação da Universidade Estadual de Campinas junto às coordenadoras dos Centros de Educação Infantil que atuam na Rede Municipal de Vinhedo-SP. Através desta parceria, foi proposta uma formação aos educadores da rede municipal, fundamentada em um framework que tem como base os conceitos da Aprendizagem Criativa, promovendo um conjunto de reflexões, debates e experiências a respeito de conceitos preexistentes na Educação Infantil que puderam ser alinhados com aqueles que apresentaram-se como novidade, entre eles, o ciclo de Aprendizagem Criativa, o pensamento computacional e as atividades envolvendo tecnologia. A formação continuada dos educadores da Educação Infantil proporcionou o design de 3 atividades seguindo os princípios da Aprendizagem Criativa, as quais foram aplicadas com 54 crianças (5 e 6 anos de idade) que participam da educação infantil de uma das escolas da rede municipal. Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452510.20396/tsc.v6i2.14525Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-1622318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525/9536Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffarohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNicastro, FlavioPinto, Eduardo Mauricio MorenoPaffaro, Sueli Aparecida Bufallo2021-09-06T21:34:52Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14525Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T21:34:52Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reporting creative learning practices in child education
Relato de prática de aprendizagem criativa na educação infantil
title Reporting creative learning practices in child education
spellingShingle Reporting creative learning practices in child education
Nicastro, Flavio
Aprendizagem criativa
Construcionismo
Pensamento computacional
Educação infantil
Creative learning
Constructionism
Computational thinking
Child education
title_short Reporting creative learning practices in child education
title_full Reporting creative learning practices in child education
title_fullStr Reporting creative learning practices in child education
title_full_unstemmed Reporting creative learning practices in child education
title_sort Reporting creative learning practices in child education
author Nicastro, Flavio
author_facet Nicastro, Flavio
Pinto, Eduardo Mauricio Moreno
Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo
author_role author
author2 Pinto, Eduardo Mauricio Moreno
Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nicastro, Flavio
Pinto, Eduardo Mauricio Moreno
Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem criativa
Construcionismo
Pensamento computacional
Educação infantil
Creative learning
Constructionism
Computational thinking
Child education
topic Aprendizagem criativa
Construcionismo
Pensamento computacional
Educação infantil
Creative learning
Constructionism
Computational thinking
Child education
description This paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525
10.20396/tsc.v6i2.14525
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v6i2.14525
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525/9536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffaro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffaro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166928945152