Reporting creative learning practices in child education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525 |
Resumo: | This paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools. |
id |
UNICAMP-33_59a45256cca7e6603e48c5be48de7166 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14525 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Reporting creative learning practices in child educationRelato de prática de aprendizagem criativa na educação infantilAprendizagem criativaConstrucionismoPensamento computacionalEducação infantilCreative learningConstructionismComputational thinkingChild educationThis paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools.O artigo aborda a aproximação entre a academia e a rede municipal de ensino, através de uma pesquisa de doutorado do Instituto de Computação da Universidade Estadual de Campinas junto às coordenadoras dos Centros de Educação Infantil que atuam na Rede Municipal de Vinhedo-SP. Através desta parceria, foi proposta uma formação aos educadores da rede municipal, fundamentada em um framework que tem como base os conceitos da Aprendizagem Criativa, promovendo um conjunto de reflexões, debates e experiências a respeito de conceitos preexistentes na Educação Infantil que puderam ser alinhados com aqueles que apresentaram-se como novidade, entre eles, o ciclo de Aprendizagem Criativa, o pensamento computacional e as atividades envolvendo tecnologia. A formação continuada dos educadores da Educação Infantil proporcionou o design de 3 atividades seguindo os princípios da Aprendizagem Criativa, as quais foram aplicadas com 54 crianças (5 e 6 anos de idade) que participam da educação infantil de uma das escolas da rede municipal. Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452510.20396/tsc.v6i2.14525Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-1622318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525/9536Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffarohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNicastro, FlavioPinto, Eduardo Mauricio MorenoPaffaro, Sueli Aparecida Bufallo2021-09-06T21:34:52Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14525Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T21:34:52Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reporting creative learning practices in child education Relato de prática de aprendizagem criativa na educação infantil |
title |
Reporting creative learning practices in child education |
spellingShingle |
Reporting creative learning practices in child education Nicastro, Flavio Aprendizagem criativa Construcionismo Pensamento computacional Educação infantil Creative learning Constructionism Computational thinking Child education |
title_short |
Reporting creative learning practices in child education |
title_full |
Reporting creative learning practices in child education |
title_fullStr |
Reporting creative learning practices in child education |
title_full_unstemmed |
Reporting creative learning practices in child education |
title_sort |
Reporting creative learning practices in child education |
author |
Nicastro, Flavio |
author_facet |
Nicastro, Flavio Pinto, Eduardo Mauricio Moreno Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Eduardo Mauricio Moreno Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nicastro, Flavio Pinto, Eduardo Mauricio Moreno Paffaro, Sueli Aparecida Bufallo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem criativa Construcionismo Pensamento computacional Educação infantil Creative learning Constructionism Computational thinking Child education |
topic |
Aprendizagem criativa Construcionismo Pensamento computacional Educação infantil Creative learning Constructionism Computational thinking Child education |
description |
This paper join the academic vision, by a doctoral research at Institute of Computation in University of Campinas, and the coordinators of Early Childhood Education Centers on the municipal school system of Vinhedo-SP. Through this partnership, it was proposed a continue education for educators, supported by a framework based on the concepts of Creative Learning, promoting a set of reflections, discussions and experiences of previous concepts presents in early childhood education related to the new concepts, among them, Creative Learning, computational thinking and activities involving technology. The continuing education of educators led to the design of 3 activities following the principles of Creative Learning, which were applied to 54 children (5 and 6 years old) who participate in early childhood education in one of the municipal schools. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525 10.20396/tsc.v6i2.14525 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v6i2.14525 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14525/9536 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffaro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Flavio Nicastro, Eduardo Mauricio Moreno Pinto, Sueli Aparecida Bufallo Paffaro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 143-162 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166928945152 |