Neural Networks with prototypes to quantify the academic achievement drivers: : evidence from a European country
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17394 |
Resumo: | Since the 1950s, academic performance has been the focus of interest by researchers and policymakers. However, only recently have data science methods begun to be applied more systematically to this topic. This work uses data from national mathematics and Portuguese exams of the Portuguese population in the 2018/2019 school year to, through neural networks, evaluate and compare which factors affect the results of these exams and in what way.Furthermore, a new approach is presented to deal with the "black box" dilemma of more advanced data science methods. This approach involves creating a set of prototypes through Neural Networks and estimating how much each potential impacts academic performance. |
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Neural Networks with prototypes to quantify the academic achievement drivers: : evidence from a European countryRedes neuronais com protótipos para quantificar os determinantes do desempenho acadêmico: evidências de um país europeuEducationAcademic achievementData scienceEducaçãoSucesso escolarCiência de dadosSince the 1950s, academic performance has been the focus of interest by researchers and policymakers. However, only recently have data science methods begun to be applied more systematically to this topic. This work uses data from national mathematics and Portuguese exams of the Portuguese population in the 2018/2019 school year to, through neural networks, evaluate and compare which factors affect the results of these exams and in what way.Furthermore, a new approach is presented to deal with the "black box" dilemma of more advanced data science methods. This approach involves creating a set of prototypes through Neural Networks and estimating how much each potential impacts academic performance.Desde os anos 50 do século passado que o desempenho académico tem sido foco de interesse por parte de investigadores e decisores políticos. No entanto, apenas recentemente os métodos de ciência de dados começaram a ser aplicados de forma mais sistemática a este tema. Este trabalho utiliza os dados dos exames nacionais de matemática e português da população portuguesa no ano letivo 2018/2019 para, através de redes neuronais, avaliar e comparar quais os fatores que afetam os resultados desses exames, e de que forma. Além disso, uma nova abordagem é apresentada para lidar com o dilema da "caixa negra" dos métodos de ciências de dados mais avançados. Esta abordagem passa pela criação de um conjunto de protótipos através de Redes Neuronais, fornecendo uma estimativa de quanto cada potencial impacta o desempenho acadêmico.Universidade Estadual de Campinas2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1739410.20396/tsc.v9i2.17394Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No. 2 (2022): Artificial Intelligence, Education and Social Responsibility; 6-30Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Inteligência Artificial, Educação e Responsabilidade Social; 6-30Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No 2 (2022): Inteligência Artificial, Educação e Responsabilidade Social; 6-30Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 9 n. 2 (2022): Inteligência Artificial, Educação e Responsabilidade Social; 6-302318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17394/12575Portugal; 2018-2019Portugal; 2018-2019Copyright (c) 2023 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBeatriz-Afonso, AnaCruz-Jesus, FredericoCastelli, MauroOliveira, TiagoNunes, Catarina2023-05-10T16:57:26Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17394Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2023-05-10T16:57:26Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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