Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Allana Karoline Calixto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nascimento, Ana Beatriz do, Albuquerque, Pedro Henrique Gomes, Tenório, Fernando Antonio Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858
Resumo: This study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied.
id UNICAMP-33_ab75ae205593f8cae1d892ef63c86caf
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14858
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Use of the agile scrum development method for the teaching-learning processUso do método de desenvolvimento ágil scrum para o processo de ensino-aprendizagemMetodologias ágeisScrumeduScrumEnsino-aprendizagemAgile methodologiesScrumeduScrumTeaching-learningThis study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied.O presente estudo tem como objetivo investigar o uso do método de desenvolvimento ágil de software Scrum no processo de ensino-aprendizagem na disciplina de Montagem e Manutenção de Computadores do Curso Técnico Integrado em Informática do IFAL Campus Arapiraca. Para tal, utilizou-se um levantamento de natureza descritiva com abordagem quantitativa, a partir do qual foi possível analisar os dados levantados em questionário online. Os resultados atingidos revelam que o uso do eduScrum em sala de aula é um método favorável e produtivo de se trabalhar com os conteúdos, pois os alunos tiveram uma boa adaptação à dinâmica da metodologia, o que favoreceu o bom desempenho dos mesmos nas atividades da disciplina estudada. Palavras-chave: Metodologias ágeis; Scrum; eduScrum; Ensino-aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485810.20396/tsc.v7i2.14858Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 642318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858/9890Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Allana Karoline Calixto Lima, Ana Beatriz do Nascimento, Pedro Henrique Gomes Albuquerque, Fernando Antonio Guimarães Tenóriohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Allana Karoline CalixtoNascimento, Ana Beatriz doAlbuquerque, Pedro Henrique GomesTenório, Fernando Antonio Guimarães2021-03-22T17:06:05Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14858Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-03-22T17:06:05Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
Uso do método de desenvolvimento ágil scrum para o processo de ensino-aprendizagem
title Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
spellingShingle Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
Lima, Allana Karoline Calixto
Metodologias ágeis
Scrum
eduScrum
Ensino-aprendizagem
Agile methodologies
Scrum
eduScrum
Teaching-learning
title_short Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
title_full Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
title_fullStr Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
title_full_unstemmed Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
title_sort Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
author Lima, Allana Karoline Calixto
author_facet Lima, Allana Karoline Calixto
Nascimento, Ana Beatriz do
Albuquerque, Pedro Henrique Gomes
Tenório, Fernando Antonio Guimarães
author_role author
author2 Nascimento, Ana Beatriz do
Albuquerque, Pedro Henrique Gomes
Tenório, Fernando Antonio Guimarães
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Allana Karoline Calixto
Nascimento, Ana Beatriz do
Albuquerque, Pedro Henrique Gomes
Tenório, Fernando Antonio Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias ágeis
Scrum
eduScrum
Ensino-aprendizagem
Agile methodologies
Scrum
eduScrum
Teaching-learning
topic Metodologias ágeis
Scrum
eduScrum
Ensino-aprendizagem
Agile methodologies
Scrum
eduScrum
Teaching-learning
description This study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858
10.20396/tsc.v7i2.14858
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14858
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858/9890
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166998151168