Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858 |
Resumo: | This study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied. |
id |
UNICAMP-33_ab75ae205593f8cae1d892ef63c86caf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14858 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning processUso do método de desenvolvimento ágil scrum para o processo de ensino-aprendizagemMetodologias ágeisScrumeduScrumEnsino-aprendizagemAgile methodologiesScrumeduScrumTeaching-learningThis study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied.O presente estudo tem como objetivo investigar o uso do método de desenvolvimento ágil de software Scrum no processo de ensino-aprendizagem na disciplina de Montagem e Manutenção de Computadores do Curso Técnico Integrado em Informática do IFAL Campus Arapiraca. Para tal, utilizou-se um levantamento de natureza descritiva com abordagem quantitativa, a partir do qual foi possível analisar os dados levantados em questionário online. Os resultados atingidos revelam que o uso do eduScrum em sala de aula é um método favorável e produtivo de se trabalhar com os conteúdos, pois os alunos tiveram uma boa adaptação à dinâmica da metodologia, o que favoreceu o bom desempenho dos mesmos nas atividades da disciplina estudada. Palavras-chave: Metodologias ágeis; Scrum; eduScrum; Ensino-aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485810.20396/tsc.v7i2.14858Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 642318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858/9890Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Allana Karoline Calixto Lima, Ana Beatriz do Nascimento, Pedro Henrique Gomes Albuquerque, Fernando Antonio Guimarães Tenóriohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Allana Karoline CalixtoNascimento, Ana Beatriz doAlbuquerque, Pedro Henrique GomesTenório, Fernando Antonio Guimarães2021-03-22T17:06:05Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14858Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-03-22T17:06:05Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process Uso do método de desenvolvimento ágil scrum para o processo de ensino-aprendizagem |
title |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
spellingShingle |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process Lima, Allana Karoline Calixto Metodologias ágeis Scrum eduScrum Ensino-aprendizagem Agile methodologies Scrum eduScrum Teaching-learning |
title_short |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
title_full |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
title_fullStr |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
title_full_unstemmed |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
title_sort |
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process |
author |
Lima, Allana Karoline Calixto |
author_facet |
Lima, Allana Karoline Calixto Nascimento, Ana Beatriz do Albuquerque, Pedro Henrique Gomes Tenório, Fernando Antonio Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Ana Beatriz do Albuquerque, Pedro Henrique Gomes Tenório, Fernando Antonio Guimarães |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Allana Karoline Calixto Nascimento, Ana Beatriz do Albuquerque, Pedro Henrique Gomes Tenório, Fernando Antonio Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias ágeis Scrum eduScrum Ensino-aprendizagem Agile methodologies Scrum eduScrum Teaching-learning |
topic |
Metodologias ágeis Scrum eduScrum Ensino-aprendizagem Agile methodologies Scrum eduScrum Teaching-learning |
description |
This study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858 10.20396/tsc.v7i2.14858 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858/9890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 49 - 64 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166998151168 |