The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sindique, Cláudio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884
Resumo: Autonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom.
id UNICAMP-33_c78b1ef52da3902f7427a7620fb01a54
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15884
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo FreireO uso das metodologias activas de aprendizagem para a promoção de autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo FreireMetodologias activas de ensinoAutonomiaEducação EmancipadoraPaulo FreireActive teaching methodologiesAutonomyEmancipating EducationPaulo FreireAutonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom.A autonomia é um dos pilares da pedagogia freiriana na construção de uma escola emancipadora e crítica e na promoção da liberdade do estudante. Neste artigo proponho discutir o papel das metodologias activas de aprendizagem para a promoção da autonomia dos estudantes. As metodologias activas além de desenvolverem as habilidades e competências nos estudantes, permitem caminhos e novas práticas para que o educando seja protagonista em seu próprio processo de aprendizagem. O artigo é de natureza qualitativa consubstanciada a pesquisa bibliográfica, cujo objectivo é analisar em que medida as metodologias activas contribuem para a promoção da autonomia dos educandos. Concluímos que as metodologias activas de ensino permitem que os estudantes desenvolvam sua autonomia e habilidades na sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1588410.20396/tsc.v8i2.15884Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-682318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884/11295Continet Territoy of Africa/Mozambique; ContemporaryTerritorio continental de Africa/Moçambique; ContemporaneoCopyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSindique, Cláudio2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15884Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
O uso das metodologias activas de aprendizagem para a promoção de autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo Freire
title The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
spellingShingle The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
Sindique, Cláudio
Metodologias activas de ensino
Autonomia
Educação Emancipadora
Paulo Freire
Active teaching methodologies
Autonomy
Emancipating Education
Paulo Freire
title_short The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
title_full The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
title_fullStr The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
title_full_unstemmed The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
title_sort The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
author Sindique, Cláudio
author_facet Sindique, Cláudio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sindique, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias activas de ensino
Autonomia
Educação Emancipadora
Paulo Freire
Active teaching methodologies
Autonomy
Emancipating Education
Paulo Freire
topic Metodologias activas de ensino
Autonomia
Educação Emancipadora
Paulo Freire
Active teaching methodologies
Autonomy
Emancipating Education
Paulo Freire
description Autonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884
10.20396/tsc.v8i2.15884
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v8i2.15884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884/11295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Continet Territoy of Africa/Mozambique; Contemporary
Territorio continental de Africa/Moçambique; Contemporaneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 48-68
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167033802752