The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884 |
Resumo: | Autonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom. |
id |
UNICAMP-33_c78b1ef52da3902f7427a7620fb01a54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15884 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo FreireO uso das metodologias activas de aprendizagem para a promoção de autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo FreireMetodologias activas de ensinoAutonomiaEducação EmancipadoraPaulo FreireActive teaching methodologiesAutonomyEmancipating EducationPaulo FreireAutonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom.A autonomia é um dos pilares da pedagogia freiriana na construção de uma escola emancipadora e crítica e na promoção da liberdade do estudante. Neste artigo proponho discutir o papel das metodologias activas de aprendizagem para a promoção da autonomia dos estudantes. As metodologias activas além de desenvolverem as habilidades e competências nos estudantes, permitem caminhos e novas práticas para que o educando seja protagonista em seu próprio processo de aprendizagem. O artigo é de natureza qualitativa consubstanciada a pesquisa bibliográfica, cujo objectivo é analisar em que medida as metodologias activas contribuem para a promoção da autonomia dos educandos. Concluímos que as metodologias activas de ensino permitem que os estudantes desenvolvam sua autonomia e habilidades na sala de aula.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1588410.20396/tsc.v8i2.15884Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-682318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884/11295Continet Territoy of Africa/Mozambique; ContemporaryTerritorio continental de Africa/Moçambique; ContemporaneoCopyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSindique, Cláudio2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15884Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire O uso das metodologias activas de aprendizagem para a promoção de autonomia no estudante: uma análise a partir de Paulo Freire |
title |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
spellingShingle |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire Sindique, Cláudio Metodologias activas de ensino Autonomia Educação Emancipadora Paulo Freire Active teaching methodologies Autonomy Emancipating Education Paulo Freire |
title_short |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
title_full |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
title_fullStr |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
title_full_unstemmed |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
title_sort |
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire |
author |
Sindique, Cláudio |
author_facet |
Sindique, Cláudio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sindique, Cláudio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias activas de ensino Autonomia Educação Emancipadora Paulo Freire Active teaching methodologies Autonomy Emancipating Education Paulo Freire |
topic |
Metodologias activas de ensino Autonomia Educação Emancipadora Paulo Freire Active teaching methodologies Autonomy Emancipating Education Paulo Freire |
description |
Autonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884 10.20396/tsc.v8i2.15884 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v8i2.15884 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884/11295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Continet Territoy of Africa/Mozambique; Contemporary Territorio continental de Africa/Moçambique; Contemporaneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 48-68 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 48-68 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167033802752 |