The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baranauskas, Maria Cecília Calani
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Valente, José Armando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723
Resumo: This edition results from the open and regular flow of submissions, evaluations and reviews of scientific articles, and extended abstracts of theses and dissertations. The section “report of experiences”, inaugurated in the last issue of the magazine to naturally accommodate works that have a narrative structure of this genre, was also maintained in this issue. In this volume, the journal includes three scientific articles, three experience reports, and an extended summary of a doctoral thesis. The contributions of this volume were written by authors active in the Brazilian community of informatics in education, originating from five different states of the federation (CE, DF, MG, SE, SP).
id UNICAMP-33_d60c12a3943ba3507b12fdaaa592c3f0
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14723
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education O informal, o formal e o técnico na cultura da informática na educaçãoAmbiente virtual de aprendizagemPráticas pedagógicasPensamento computacionalScratchMetodologias ativasFormação de professoresMetodologias de avaliaçãoVirtual learning environmentPedagogical practicesComputational thinkingScratchActive methodologiesTeacher trainingEvaluation methodologiesThis edition results from the open and regular flow of submissions, evaluations and reviews of scientific articles, and extended abstracts of theses and dissertations. The section “report of experiences”, inaugurated in the last issue of the magazine to naturally accommodate works that have a narrative structure of this genre, was also maintained in this issue. In this volume, the journal includes three scientific articles, three experience reports, and an extended summary of a doctoral thesis. The contributions of this volume were written by authors active in the Brazilian community of informatics in education, originating from five different states of the federation (CE, DF, MG, SE, SP).Esta edição resulta do fluxo aberto e regular de submissões, avaliações e revisões de artigos científicos, e resumos estendidos de teses e dissertações. A seção “relato de experiências”, inaugurada no último número da revista para acomodar naturalmente trabalhos que têm uma estrutura narrativa desse gênero, foi mantida também neste número. Neste volume, a revista inclui três artigos científicos, três relatos de experiência, e um resumo estendido de tese de doutorado. As contribuições deste volume foram escritas por autores atuantes na comunidade brasileira de informática na educação, originários de cinco diferentes estados da federação (CE, DF, MG, SE, SP).Universidade Estadual de Campinas2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo não avaliado pelos paresArtigo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1472310.20396/tsc.v5i1.14723Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 1-7Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 1-7Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 1-7Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 1-72318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723/9707Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBaranauskas, Maria Cecília CalaniValente, José Armando2022-02-03T08:45:56Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14723Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:45:56Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
O informal, o formal e o técnico na cultura da informática na educação
title The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
spellingShingle The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
Baranauskas, Maria Cecília Calani
Ambiente virtual de aprendizagem
Práticas pedagógicas
Pensamento computacional
Scratch
Metodologias ativas
Formação de professores
Metodologias de avaliação
Virtual learning environment
Pedagogical practices
Computational thinking
Scratch
Active methodologies
Teacher training
Evaluation methodologies
title_short The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
title_full The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
title_fullStr The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
title_full_unstemmed The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
title_sort The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
author Baranauskas, Maria Cecília Calani
author_facet Baranauskas, Maria Cecília Calani
Valente, José Armando
author_role author
author2 Valente, José Armando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baranauskas, Maria Cecília Calani
Valente, José Armando
dc.subject.por.fl_str_mv Ambiente virtual de aprendizagem
Práticas pedagógicas
Pensamento computacional
Scratch
Metodologias ativas
Formação de professores
Metodologias de avaliação
Virtual learning environment
Pedagogical practices
Computational thinking
Scratch
Active methodologies
Teacher training
Evaluation methodologies
topic Ambiente virtual de aprendizagem
Práticas pedagógicas
Pensamento computacional
Scratch
Metodologias ativas
Formação de professores
Metodologias de avaliação
Virtual learning environment
Pedagogical practices
Computational thinking
Scratch
Active methodologies
Teacher training
Evaluation methodologies
description This edition results from the open and regular flow of submissions, evaluations and reviews of scientific articles, and extended abstracts of theses and dissertations. The section “report of experiences”, inaugurated in the last issue of the magazine to naturally accommodate works that have a narrative structure of this genre, was also maintained in this issue. In this volume, the journal includes three scientific articles, three experience reports, and an extended summary of a doctoral thesis. The contributions of this volume were written by authors active in the Brazilian community of informatics in education, originating from five different states of the federation (CE, DF, MG, SE, SP).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo não avaliado pelos pares
Artigo não avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723
10.20396/tsc.v5i1.14723
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v5i1.14723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723/9707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 1-7
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 1-7
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 1-7
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 1-7
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166976131072