How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bozolan, Sandra Muniz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Hildebrand, Hermes Renato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870
Resumo: The teaching and learning process of the fundamentals of programming has proved to be complex for students and teachers. Thus, it is essential to develop research to improve it. Nowadays, it is clear that learning to program is a great challenge for all students, in different areas of knowledge. Therefore, this research seeks to show how computational thinking combined with a software tool, can assist in the teaching and learning process of 5th grade students in activities involving mathematical reasoning and the use of computational tools. In this sense, methods that facilitate learning in elementary education can be used efficiently. The present work proposes three pedagogical experiences that will be listed below: In the first example, using the QUIZIZZ tool. In the second, using the Scratch tool, a game was created, covering logical mathematical concepts, among other concepts. In the end, third example, assembly blocks, and robotics, a small robotic artifact was created.
id UNICAMP-33_b7cf2b617cb9db3aff6f78128070ded4
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14870
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning makerComo engajar estudantes das séries iniciais (5º ano) a desenvolver o pensamento matemático utilizando robótica e aprendizagem makerLógica de programaçãoPensamento computacionalMatemáticaScratchProgramming logicComputational thinkingMathematicsScratchThe teaching and learning process of the fundamentals of programming has proved to be complex for students and teachers. Thus, it is essential to develop research to improve it. Nowadays, it is clear that learning to program is a great challenge for all students, in different areas of knowledge. Therefore, this research seeks to show how computational thinking combined with a software tool, can assist in the teaching and learning process of 5th grade students in activities involving mathematical reasoning and the use of computational tools. In this sense, methods that facilitate learning in elementary education can be used efficiently. The present work proposes three pedagogical experiences that will be listed below: In the first example, using the QUIZIZZ tool. In the second, using the Scratch tool, a game was created, covering logical mathematical concepts, among other concepts. In the end, third example, assembly blocks, and robotics, a small robotic artifact was created.O processo de ensino e aprendizagem dos fundamentos de programação tem se demonstrado difícil e complexo para alunos e professores. Desta forma, torna-se imprescindível desenvolver pesquisas para sua melhoria. Cada vez mais, percebe-se que o aprendizado de programação é um grande desafio para todos os alunos, em diversas áreas do conhecimento. Sendo assim, essa pesquisa busca mostrar como o “pensamento computacional”, aliado a uma ferramenta de software, pode auxiliar no processo de ensino e aprendizagem de alunos do 5º ano do ensino fundamental, que tiveram atividades envolvendo o raciocínio matemático e o uso de ferramentas computacionais. Neste sentido, métodos que facilitam a aprendizagem no ensino fundamental podem ser utilizados de forma eficiente. O presente trabalho propõe três cenários que são exemplos de processos de aprendizagem: desenvolvimento dos conceitos matemáticos de práticas computacionais e desenvolvimento de aprendizado computacional. E os resultados obtidos neste estudo de caso comprovam a eficácia do método aplicado.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1487010.20396/tsc.v7i2.14870Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 1842318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870/9902Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBozolan, Sandra MunizHildebrand, Hermes Renato2021-02-15T19:04:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14870Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-02-15T19:04:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
Como engajar estudantes das séries iniciais (5º ano) a desenvolver o pensamento matemático utilizando robótica e aprendizagem maker
title How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
spellingShingle How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
Bozolan, Sandra Muniz
Lógica de programação
Pensamento computacional
Matemática
Scratch
Programming logic
Computational thinking
Mathematics
Scratch
title_short How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
title_full How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
title_fullStr How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
title_full_unstemmed How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
title_sort How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
author Bozolan, Sandra Muniz
author_facet Bozolan, Sandra Muniz
Hildebrand, Hermes Renato
author_role author
author2 Hildebrand, Hermes Renato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bozolan, Sandra Muniz
Hildebrand, Hermes Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Lógica de programação
Pensamento computacional
Matemática
Scratch
Programming logic
Computational thinking
Mathematics
Scratch
topic Lógica de programação
Pensamento computacional
Matemática
Scratch
Programming logic
Computational thinking
Mathematics
Scratch
description The teaching and learning process of the fundamentals of programming has proved to be complex for students and teachers. Thus, it is essential to develop research to improve it. Nowadays, it is clear that learning to program is a great challenge for all students, in different areas of knowledge. Therefore, this research seeks to show how computational thinking combined with a software tool, can assist in the teaching and learning process of 5th grade students in activities involving mathematical reasoning and the use of computational tools. In this sense, methods that facilitate learning in elementary education can be used efficiently. The present work proposes three pedagogical experiences that will be listed below: In the first example, using the QUIZIZZ tool. In the second, using the Scratch tool, a game was created, covering logical mathematical concepts, among other concepts. In the end, third example, assembly blocks, and robotics, a small robotic artifact was created.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870
10.20396/tsc.v7i2.14870
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870/9902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 169 - 184
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167013879808