Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18365 |
Resumo: | Pedagogical practices supported by computational resources, especially those that incorporate Artificial Intelligence techniques, can help predict the level of knowledge of students in virtual learning environments. In this context, this article presents a hybrid approach, based on Bayesian Networks and ontologies, to process information about students' level of knowledge and behavior and, thus, measure their performance. A dynamic, probabilistic, domain-independent, extensible and reusable student model was created. An extension of the model was also presented to allow visualization of students' capabilities and limitations. As a case study, the proposed model was integrated into an educational platform, serving as a basis for validating and experimenting with the approach. |
id |
UNICAMP-33_d6b8b18ed128f867f7b5e954a3d5bfb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18365 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environmentsIntegração de técnicas de inteligência artificial para modelagem probabilística do estudante em ambientes virtuais de aprendizagemOntologiasIA na educaçãoRedes bayesianasModelo de estudanteOntologiesAI in educationBayesian networksStudent modelPedagogical practices supported by computational resources, especially those that incorporate Artificial Intelligence techniques, can help predict the level of knowledge of students in virtual learning environments. In this context, this article presents a hybrid approach, based on Bayesian Networks and ontologies, to process information about students' level of knowledge and behavior and, thus, measure their performance. A dynamic, probabilistic, domain-independent, extensible and reusable student model was created. An extension of the model was also presented to allow visualization of students' capabilities and limitations. As a case study, the proposed model was integrated into an educational platform, serving as a basis for validating and experimenting with the approach.Práticas pedagógicas apoiadas por recursos computacionais, especialmente aquelas que incorporam técnicas de Inteligência Artificial, podem auxiliar na predição do nível de conhecimento de estudantes em ambientes virtuais de aprendizagem. Nesse contexto, este artigo apresenta uma abordagem híbrida, baseada em Redes Bayesianas e ontologias, para tratar informações sobre o nível de conhecimento e comportamento dos estudantes e, assim, medir seu desempenho. Foi criado um modelo de estudante dinâmico, probabilístico, independente de domínio, extensível e reutilizável. Também foi apresentada uma extensão do modelo para permitir a visualização das capacidades e limitações dos estudantes. Como estudo de caso, o modelo proposto foi integrado a uma plataforma educacional, servindo de base para validação e experimentação da abordagem.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1836510.20396/tsc.v10i2.18365Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-672318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18365/13326Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Hiran N. M.Araújo, RafaelDorça, FabianoCattelan, Renan2024-04-30T14:21:14Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18365Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T14:21:14Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments Integração de técnicas de inteligência artificial para modelagem probabilística do estudante em ambientes virtuais de aprendizagem |
title |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
spellingShingle |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments Ferreira, Hiran N. M. Ontologias IA na educação Redes bayesianas Modelo de estudante Ontologies AI in education Bayesian networks Student model |
title_short |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
title_full |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
title_fullStr |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
title_full_unstemmed |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
title_sort |
Integration of artificial intelligence techniques for probabilistic student modeling in virtual learning environments |
author |
Ferreira, Hiran N. M. |
author_facet |
Ferreira, Hiran N. M. Araújo, Rafael Dorça, Fabiano Cattelan, Renan |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Rafael Dorça, Fabiano Cattelan, Renan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Hiran N. M. Araújo, Rafael Dorça, Fabiano Cattelan, Renan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ontologias IA na educação Redes bayesianas Modelo de estudante Ontologies AI in education Bayesian networks Student model |
topic |
Ontologias IA na educação Redes bayesianas Modelo de estudante Ontologies AI in education Bayesian networks Student model |
description |
Pedagogical practices supported by computational resources, especially those that incorporate Artificial Intelligence techniques, can help predict the level of knowledge of students in virtual learning environments. In this context, this article presents a hybrid approach, based on Bayesian Networks and ontologies, to process information about students' level of knowledge and behavior and, thus, measure their performance. A dynamic, probabilistic, domain-independent, extensible and reusable student model was created. An extension of the model was also presented to allow visualization of students' capabilities and limitations. As a case study, the proposed model was integrated into an educational platform, serving as a basis for validating and experimenting with the approach. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18365 10.20396/tsc.v10i2.18365 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18365 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i2.18365 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18365/13326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 38-67 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167158583296 |