Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521 |
Resumo: | Meeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning. |
id |
UNICAMP-33_dcbc36f52da7babe5018c57a805c851d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14521 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processesAção promovendo a reflexão: abordagem formativa para engajamento de professores e alunos em processos de aprendizagem criativaAprendizagemCriatividadeFormaçãoProtagonismoLearningCreativityFormationProtagonismMeeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning.Atender as necessidades dos alunos na aquisição de novas aprendizagens em um mundo complexo, globalizado e digital que está em constante mudança demanda repensar abordagens formativas, que prepare os educadores para esse desafio e que reflita na transformação de espaços, mude concepções e relações entre os atores e, consequentemente, possibilite e incentive maior engajamento nos processos de aprendizagem. Este artigo apresenta uma das abordagens adotadas pelo Núcleo de Tecnologias para a Aprendizagem da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, denominado “Seminário e Mostra Ação promovendo a Reflexão”, estruturada pelos princípios pedagógicos de projetos, autonomia, inventividade, colaboração, protagonismo e pensamento reflexivo que se aproximam das premissas da Aprendizagem Criativa. Palavras-chave: Aprendizagem; Criatividade; Formação; Protagonismo. Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452110.20396/tsc.v6i2.14521Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-1272318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521/9532Brazil; 2015Brasil; 2015Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGavassa, Regina Célia Fortuna Broti2021-09-06T19:11:09Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14521Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T19:11:09Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes Ação promovendo a reflexão: abordagem formativa para engajamento de professores e alunos em processos de aprendizagem criativa |
title |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
spellingShingle |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti Aprendizagem Criatividade Formação Protagonismo Learning Creativity Formation Protagonism |
title_short |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
title_full |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
title_fullStr |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
title_full_unstemmed |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
title_sort |
Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes |
author |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
author_facet |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Criatividade Formação Protagonismo Learning Creativity Formation Protagonism |
topic |
Aprendizagem Criatividade Formação Protagonismo Learning Creativity Formation Protagonism |
description |
Meeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521 10.20396/tsc.v6i2.14521 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v6i2.14521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521/9532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2015 Brasil; 2015 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166925799424 |