Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521
Resumo: Meeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning.
id UNICAMP-33_dcbc36f52da7babe5018c57a805c851d
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14521
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processesAção promovendo a reflexão: abordagem formativa para engajamento de professores e alunos em processos de aprendizagem criativaAprendizagemCriatividadeFormaçãoProtagonismoLearningCreativityFormationProtagonismMeeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning.Atender as necessidades dos alunos na aquisição de novas aprendizagens em um mundo complexo, globalizado e digital que está em constante mudança demanda repensar abordagens formativas, que prepare os educadores para esse desafio e que reflita na transformação de espaços, mude concepções e relações entre os atores e, consequentemente, possibilite e incentive maior engajamento nos processos de aprendizagem. Este artigo apresenta uma das abordagens adotadas pelo Núcleo de Tecnologias para a Aprendizagem da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, denominado “Seminário e Mostra Ação promovendo a Reflexão”, estruturada pelos princípios pedagógicos de projetos, autonomia, inventividade, colaboração, protagonismo e pensamento reflexivo que se aproximam das premissas da Aprendizagem Criativa. Palavras-chave: Aprendizagem; Criatividade; Formação; Protagonismo.  Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452110.20396/tsc.v6i2.14521Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-1272318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521/9532Brazil; 2015Brasil; 2015Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGavassa, Regina Célia Fortuna Broti2021-09-06T19:11:09Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14521Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T19:11:09Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
Ação promovendo a reflexão: abordagem formativa para engajamento de professores e alunos em processos de aprendizagem criativa
title Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
spellingShingle Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
Aprendizagem
Criatividade
Formação
Protagonismo
Learning
Creativity
Formation
Protagonism
title_short Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
title_full Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
title_fullStr Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
title_full_unstemmed Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
title_sort Action promoting reflection : Formative approaches to engage teachers and students in creative learning processes
author Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
author_facet Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gavassa, Regina Célia Fortuna Broti
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Criatividade
Formação
Protagonismo
Learning
Creativity
Formation
Protagonism
topic Aprendizagem
Criatividade
Formação
Protagonismo
Learning
Creativity
Formation
Protagonism
description Meeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521
10.20396/tsc.v6i2.14521
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v6i2.14521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14521/9532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2015
Brasil; 2015
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 111-127
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166925799424