Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Greiton Toledo de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Maltempi, Marcus Vinicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857
Resumo: We seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student.
id UNICAMP-33_ed3cbefcbc62f1cb5cb460976bd5fd05
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14857
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learningProcesso formativo em matemática e robótica: construcionismo, pensamento computacional e aprendizagem criativaFormação matemáticaRobóticaDoença de parkinsonPensamento computacionalMathematical formationRoboticsParkinson's diseaseComputational thinkingWe seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student.Buscamos analisar e refletir as etapas formativas em matemática a partir da produção de jogos e dispositivos robóticos destinados ao tratamento de sintomas da doença de Parkinson. Orientados pela pesquisa qualitativa, os dados da investigação foram produzidos junto ao Projeto XXX, com alunos do Ensino Médio do Instituto Federal XXX e pacientes do Hospital XXX, em XXX, e foram analisados à luz dos pressupostos teóricos do Construcionismo, Pensamento Computacional e da Aprendizagem Criativa. Trazemos as descrições-analíticas da produção dos jogos digitais e dos dispositivos robóticos, tendo como parâmetro as quatro etapas formativas em matemática: Tempestades de ideias; Protagonismo Científico; Mão na Massa; e Intervenção no Hospital. Os resultados obtidos apontam à formação matemática contextual e socialmente engajada no mundo de hoje, corroborando o desenvolvimento criativo, intelectual e científico-tecnológico do estudante. Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485710.20396/tsc.v7i2.14857Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 1072318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857/9889Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Greiton Toledo deMaltempi, Marcus Vinicius2021-02-15T19:04:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14857Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-02-15T19:04:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
Processo formativo em matemática e robótica: construcionismo, pensamento computacional e aprendizagem criativa
title Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
spellingShingle Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
Azevedo, Greiton Toledo de
Formação matemática
Robótica
Doença de parkinson
Pensamento computacional
Mathematical formation
Robotics
Parkinson's disease
Computational thinking
title_short Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
title_full Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
title_fullStr Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
title_full_unstemmed Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
title_sort Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
author Azevedo, Greiton Toledo de
author_facet Azevedo, Greiton Toledo de
Maltempi, Marcus Vinicius
author_role author
author2 Maltempi, Marcus Vinicius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Greiton Toledo de
Maltempi, Marcus Vinicius
dc.subject.por.fl_str_mv Formação matemática
Robótica
Doença de parkinson
Pensamento computacional
Mathematical formation
Robotics
Parkinson's disease
Computational thinking
topic Formação matemática
Robótica
Doença de parkinson
Pensamento computacional
Mathematical formation
Robotics
Parkinson's disease
Computational thinking
description We seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857
10.20396/tsc.v7i2.14857
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857/9889
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166996054016