Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857 |
Resumo: | We seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student. |
id |
UNICAMP-33_ed3cbefcbc62f1cb5cb460976bd5fd05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14857 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learningProcesso formativo em matemática e robótica: construcionismo, pensamento computacional e aprendizagem criativaFormação matemáticaRobóticaDoença de parkinsonPensamento computacionalMathematical formationRoboticsParkinson's diseaseComputational thinkingWe seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student.Buscamos analisar e refletir as etapas formativas em matemática a partir da produção de jogos e dispositivos robóticos destinados ao tratamento de sintomas da doença de Parkinson. Orientados pela pesquisa qualitativa, os dados da investigação foram produzidos junto ao Projeto XXX, com alunos do Ensino Médio do Instituto Federal XXX e pacientes do Hospital XXX, em XXX, e foram analisados à luz dos pressupostos teóricos do Construcionismo, Pensamento Computacional e da Aprendizagem Criativa. Trazemos as descrições-analíticas da produção dos jogos digitais e dos dispositivos robóticos, tendo como parâmetro as quatro etapas formativas em matemática: Tempestades de ideias; Protagonismo Científico; Mão na Massa; e Intervenção no Hospital. Os resultados obtidos apontam à formação matemática contextual e socialmente engajada no mundo de hoje, corroborando o desenvolvimento criativo, intelectual e científico-tecnológico do estudante. Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485710.20396/tsc.v7i2.14857Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 1072318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857/9889Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Greiton Toledo deMaltempi, Marcus Vinicius2021-02-15T19:04:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14857Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-02-15T19:04:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning Processo formativo em matemática e robótica: construcionismo, pensamento computacional e aprendizagem criativa |
title |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
spellingShingle |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning Azevedo, Greiton Toledo de Formação matemática Robótica Doença de parkinson Pensamento computacional Mathematical formation Robotics Parkinson's disease Computational thinking |
title_short |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
title_full |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
title_fullStr |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
title_full_unstemmed |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
title_sort |
Formative process in mathematics and robotics: constructionism, computational thinking and creative learning |
author |
Azevedo, Greiton Toledo de |
author_facet |
Azevedo, Greiton Toledo de Maltempi, Marcus Vinicius |
author_role |
author |
author2 |
Maltempi, Marcus Vinicius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Greiton Toledo de Maltempi, Marcus Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação matemática Robótica Doença de parkinson Pensamento computacional Mathematical formation Robotics Parkinson's disease Computational thinking |
topic |
Formação matemática Robótica Doença de parkinson Pensamento computacional Mathematical formation Robotics Parkinson's disease Computational thinking |
description |
We seek to analyze and discuss the training stages in mathematics from the production of games and robotic devices for the treatment of symptoms of Parkinson's disease. Guided by qualitative research, the research data were produced in the setting of the Mattics Project, with high school students from the Federal Institute Goiano, and patients from the Dia do Idoso Hospital, and were analyzed in light theoretical assumptions of Constructionism, Computational Thinking and Creative Learning. We bring the analytical descriptions of the production of digital games and robotic devices, taking as a parameter the four formative stages in mathematics: Storms of ideas; Scientific protagonism; Hands-on; and Intervention at the Hospital. The results obtained point to the contextual and socially engaged mathematical formation in today's world, corroborating the creative, intellectual and scientific-technological development of the student. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857 10.20396/tsc.v7i2.14857 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14857/9889 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 85 - 107 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166996054016 |