Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leite, Letícia Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116
Resumo: This study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted.
id UNICAMP-33_ed66157cbedbb0a980e56843cc58d2b7
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18116
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB contextExplorando a relação entre recursos educacionais usados na educação superior a distância e a evasão: um estudo no contexto UABEducação a DistânciaAmbiente Virtual de AprendizagemTecnologias EducacionaisDistance EducationVirtual Learning EnvironmentEducational TechnologiesThis study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted.Este trabalho é um estudo de caso exploratório com abordagem qualitativa que analisou a relação entre o uso de recursos educacionais em ambientes virtuais de aprendizagem, na Educação Superior a distância, e as taxas de evasão. O estudo realizado justifica-se em virtude da terceira maior causa da evasão, originária dentro do próprio sistema educacional, estar relacionada com o uso da plataforma. O uso de Tecnologias Educacionais, síncronas e assíncronas, pode influenciar nos índices de evasão. Os resultados indicam que cursos com mais recursos tiveram maiores taxas de evasão, enquanto aqueles com menos recursos tiveram taxas menores. Por isso, apresenta-se uma análise crítica dos resultados da pesquisa, destacando as implicações e as contribuições do estudo.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1811610.20396/tsc.v10i2.18116Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-1952318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116/13331Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Gleice Louise Garcia Costa dosLeite, Letícia Lopes2024-04-30T15:24:04Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18116Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:24:04Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
Explorando a relação entre recursos educacionais usados na educação superior a distância e a evasão: um estudo no contexto UAB
title Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
spellingShingle Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos
Educação a Distância
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Tecnologias Educacionais
Distance Education
Virtual Learning Environment
Educational Technologies
title_short Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
title_full Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
title_fullStr Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
title_full_unstemmed Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
title_sort Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
author Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos
author_facet Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos
Leite, Letícia Lopes
author_role author
author2 Leite, Letícia Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos
Leite, Letícia Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Tecnologias Educacionais
Distance Education
Virtual Learning Environment
Educational Technologies
topic Educação a Distância
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Tecnologias Educacionais
Distance Education
Virtual Learning Environment
Educational Technologies
description This study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116
10.20396/tsc.v10i2.18116
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v10i2.18116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116/13331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167152291840