Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116 |
Resumo: | This study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted. |
id |
UNICAMP-33_ed66157cbedbb0a980e56843cc58d2b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18116 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB contextExplorando a relação entre recursos educacionais usados na educação superior a distância e a evasão: um estudo no contexto UABEducação a DistânciaAmbiente Virtual de AprendizagemTecnologias EducacionaisDistance EducationVirtual Learning EnvironmentEducational TechnologiesThis study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted.Este trabalho é um estudo de caso exploratório com abordagem qualitativa que analisou a relação entre o uso de recursos educacionais em ambientes virtuais de aprendizagem, na Educação Superior a distância, e as taxas de evasão. O estudo realizado justifica-se em virtude da terceira maior causa da evasão, originária dentro do próprio sistema educacional, estar relacionada com o uso da plataforma. O uso de Tecnologias Educacionais, síncronas e assíncronas, pode influenciar nos índices de evasão. Os resultados indicam que cursos com mais recursos tiveram maiores taxas de evasão, enquanto aqueles com menos recursos tiveram taxas menores. Por isso, apresenta-se uma análise crítica dos resultados da pesquisa, destacando as implicações e as contribuições do estudo.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1811610.20396/tsc.v10i2.18116Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-1952318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116/13331Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Gleice Louise Garcia Costa dosLeite, Letícia Lopes2024-04-30T15:24:04Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/18116Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:24:04Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context Explorando a relação entre recursos educacionais usados na educação superior a distância e a evasão: um estudo no contexto UAB |
title |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
spellingShingle |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos Educação a Distância Ambiente Virtual de Aprendizagem Tecnologias Educacionais Distance Education Virtual Learning Environment Educational Technologies |
title_short |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
title_full |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
title_fullStr |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
title_full_unstemmed |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
title_sort |
Exploring the relationship between educational resources used in distance higher education and dropout: a study in the UAB context |
author |
Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos |
author_facet |
Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos Leite, Letícia Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Letícia Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Gleice Louise Garcia Costa dos Leite, Letícia Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância Ambiente Virtual de Aprendizagem Tecnologias Educacionais Distance Education Virtual Learning Environment Educational Technologies |
topic |
Educação a Distância Ambiente Virtual de Aprendizagem Tecnologias Educacionais Distance Education Virtual Learning Environment Educational Technologies |
description |
This study is an exploratory case analysis that used a qualitative approach to examine the correlation between the use of educational resources in virtual learning environments for higher education and the dropout rates. The study is necessary because the third most common cause of dropout in the educational system is related to the platform itself. The use of synchronous and asynchronous educational technologies can affect dropout rates. The findings indicate that courses with more resources had higher dropout rates, while those with fewer resources had lower rates. Consequently, the research results are critically analyzed, and the study's implications and contributions are highlighted. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116 10.20396/tsc.v10i2.18116 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i2.18116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/18116/13331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 178-195 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167152291840 |