Websites in academic libraries as tools for information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Marcos Aurelio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Dumont, Lígia Maria Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816
Resumo: It aims to identify on the websites of university libraries the practice of education of users through products and services that can be fostered in both traditional and digital/virtual environments with a view to promoting students' information literacy. Research classified as exploratory, established in its drawing two universities: the Universidade Federal de Alagoas and the Universidade Federal de Minas Gerais. Data analysis was performed with a quantitative and qualitative approach. It was adopted as a collection instrument the form, which provided the data collection in 35 libraries of the two institutions. The results provided evidence that thelibraries of the two universities are in transition processes when considering the use of digital technology viewpoint to enhance user' education actions to develop information literacy.
id UNICAMP-4_9facff6c1f40f99563815ac7b0a6753f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650816
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Websites in academic libraries as tools for information literacySitios en bibliotecas universitarias como instrumentos para la formación de alfabetización informacionalWebsites em bibliotecas universitárias como instrumentos para a formação de competências em informaçãoBiblioteca universitáriaCompetência informacionalEducação em biblioteconomiaPágina WebAcademic librariesInformation user instructionInformation literacyWeb SitesIt aims to identify on the websites of university libraries the practice of education of users through products and services that can be fostered in both traditional and digital/virtual environments with a view to promoting students' information literacy. Research classified as exploratory, established in its drawing two universities: the Universidade Federal de Alagoas and the Universidade Federal de Minas Gerais. Data analysis was performed with a quantitative and qualitative approach. It was adopted as a collection instrument the form, which provided the data collection in 35 libraries of the two institutions. The results provided evidence that thelibraries of the two universities are in transition processes when considering the use of digital technology viewpoint to enhance user' education actions to develop information literacy.Objetivo identificar en los sitios web de las bibliotecas universitarias la práctica de la educación/formación de usuarios a través de productos y servicios que pueden ser fomentados tanto en ambientes tradicionales como digitales/virtuales en la perspectiva de la promoción de competencias eninformación de los estudiantes. La investigación clasificada como exploratoria, estableció en su diseño como recorte dos universidades: la Universidade Federal de Alagoas y la Universidade Federal de Minas Gerais. El análisis de los datos fue realizado con enfoque cuantitativo y cualitativo. Se adoptó como instrumento derecolección el formulario, que proporcionó el levantamiento de datos en 35 bibliotecas de las dos instituciones. Los resultados proporcionaron evidencias de que las bibliotecas de las dos universidades se encuentran en procesos de transición al considerar el punto de vista de uso de la tecnología digital para la potenciar las acciones de educación/formación de usuario para desarrollar la competencia en información.Objetiva identificar nos websites das bibliotecas universitárias a prática da educação/formação de usuários por meio de produtos e serviços que podem ser fomentados tanto em ambientes tradicionais como digitais/virtuais na perspectiva da promoção de competências em informação dos estudantes. Pesquisa classificada como exploratória, estabeleceu em seu desenho como recorte duas universidades: a Universidade Federal de Alagoas e a Universidade Federal de Minas Gerais. A análise dos dados foi realizada com enfoque quantitativo e qualitativo. Adotou-se como instrumento de coleta o formulário, que proporcionou o levantamento de dados em 35 bibliotecas das duas instituições. Os resultados forneceram evidências de que as bibliotecas das duas universidades encontram-se em processos de transição ao se considerar o ponto de vista de uso da tecnologia digital para a promoção das ações de educação/formação de usuário para promover a competência em informação.Universidade Estadual de Campinas2018-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa ExploratóriaExploratory researchBúsqueda Exploratoriaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/865081610.20396/rdbci.v16i2.8650816RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 522-542RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 522-5421678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/pdf_1https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/xmlBrazil: ContemporaryBrasil; ContemporâneoGomes, Marcos AurelioDumont, Lígia Maria Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-03T02:52:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650816Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:23.622789Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Websites in academic libraries as tools for information literacy
Sitios en bibliotecas universitarias como instrumentos para la formación de alfabetización informacional
Websites em bibliotecas universitárias como instrumentos para a formação de competências em informação
title Websites in academic libraries as tools for information literacy
spellingShingle Websites in academic libraries as tools for information literacy
Gomes, Marcos Aurelio
Biblioteca universitária
Competência informacional
Educação em biblioteconomia
Página Web
Academic libraries
Information user instruction
Information literacy
Web Sites
title_short Websites in academic libraries as tools for information literacy
title_full Websites in academic libraries as tools for information literacy
title_fullStr Websites in academic libraries as tools for information literacy
title_full_unstemmed Websites in academic libraries as tools for information literacy
title_sort Websites in academic libraries as tools for information literacy
author Gomes, Marcos Aurelio
author_facet Gomes, Marcos Aurelio
Dumont, Lígia Maria Moreira
author_role author
author2 Dumont, Lígia Maria Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Marcos Aurelio
Dumont, Lígia Maria Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca universitária
Competência informacional
Educação em biblioteconomia
Página Web
Academic libraries
Information user instruction
Information literacy
Web Sites
topic Biblioteca universitária
Competência informacional
Educação em biblioteconomia
Página Web
Academic libraries
Information user instruction
Information literacy
Web Sites
description It aims to identify on the websites of university libraries the practice of education of users through products and services that can be fostered in both traditional and digital/virtual environments with a view to promoting students' information literacy. Research classified as exploratory, established in its drawing two universities: the Universidade Federal de Alagoas and the Universidade Federal de Minas Gerais. Data analysis was performed with a quantitative and qualitative approach. It was adopted as a collection instrument the form, which provided the data collection in 35 libraries of the two institutions. The results provided evidence that thelibraries of the two universities are in transition processes when considering the use of digital technology viewpoint to enhance user' education actions to develop information literacy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Exploratória
Exploratory research
Búsqueda Exploratoria
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816
10.20396/rdbci.v16i2.8650816
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v16i2.8650816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/pdf_1
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650816/xml
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil: Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 522-542
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 522-542
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167559449673728