Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Demarchi, João Lorandi
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666577
Resumo: Cultural heritage is a field of conflict. The social groups that make up the Brazilian elite will determine the criteria that legitimize it recognized as a heritage and, consequently, benefit from this valuation. Banking education oriented to heritage reuses the symbolic power of protected assets, at a time that serves to justify the domination of one over others. Based on Paulo Freire's theoretical framework, this article seeks to denounce the limited situations of heritage and the call to patrimonial education. Pero also intends to bring to light the sparks of possibilities of action for a transforming and dialogical inheritance contained in the legal texts of the Constitution of 1988. In the theoretical construction of this democratic perspective, the concept of heritage-generator, from the theory of Paulo Freire.
id UNICAMP-5_66d6deb543752f1eca16fe4ca45d9434
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666577
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritagePatrimonio-generador: perspectivas de Paulo Freire en patrimonio culturalPatrimônio-gerador: perspectivas de Paulo Freire no patrimônio culturalPaulo FreireEducación patrimonialInventarios participativosPatrimonio culturalPatrimonio-generadorPaulo FreireEducação patrimonialInventário participativoPatrimônio-geradorPatrimônio culturalPaulo FreireHeritage-generatorHeritage educationParticipatory inventoriesCultural heritageCultural heritage is a field of conflict. The social groups that make up the Brazilian elite will determine the criteria that legitimize it recognized as a heritage and, consequently, benefit from this valuation. Banking education oriented to heritage reuses the symbolic power of protected assets, at a time that serves to justify the domination of one over others. Based on Paulo Freire's theoretical framework, this article seeks to denounce the limited situations of heritage and the call to patrimonial education. Pero also intends to bring to light the sparks of possibilities of action for a transforming and dialogical inheritance contained in the legal texts of the Constitution of 1988. In the theoretical construction of this democratic perspective, the concept of heritage-generator, from the theory of Paulo Freire.El patrimonio cultural es un campo de conflicto. Los grupos sociales que componen la élite brasileña determinaron los criterios que legitiman lo reconocido como patrimonio y, en consecuencia, se benefician de esta valoración. La educación bancaria orientada al patrimonio refuerza el poder simbólico de los biens protegidos, al tiempo que sirve para justificar el dominio de unos sobre otros. Partiendo del marco teórico de Paulo Freire, este artículo busca denunciar las situaciones límite del patrimonio y la llamada educación patrimonial. Pero también pretende dar a conocer las chispas de posibilidades de acción por una herencia transformadora y dialógica contenidas en los textos legales de la Constitución de 1988. En la construcción teórica de esta perspectiva democrática, el concepto de patrimônio-generador, a partir de la teoría de Paulo Freire.O patrimônio cultural é um campo de conflito. Os grupos sociais que compõem a elite brasileira determinaram os critérios que legitimam o que pode ser reconhecido como patrimônio e, por consequência, se beneficiam dessa valoração. A educação bancária voltada ao patrimônio reforça o poder simbólico dos bens protegidos, enquanto serve para justificar a dominação de uns sobre os outros. A partir do referencial teórico de Paulo Freire, esse artigo procura denunciar as situações-limite do patrimônio e da chamada educação patrimonial. Mas também pretende anunciar as centelhas de possibilidades de atuação para um patrimônio transformador e dialógico contido em textos oficiais a partir da Constituição de 1988. Na construção teórica dessa perspectiva democrática, é apresentado o conceito de patrimônio-gerador, baseado na teoria de Paulo Freire.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866657710.20396/rap.v16i2.8666577Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-83Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-83Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-832237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666577/27784Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDemarchi, João Lorandi2022-02-02T19:26:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666577Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:33.792238Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
Patrimonio-generador: perspectivas de Paulo Freire en patrimonio cultural
Patrimônio-gerador: perspectivas de Paulo Freire no patrimônio cultural
title Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
spellingShingle Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
Demarchi, João Lorandi
Paulo Freire
Educación patrimonial
Inventarios participativos
Patrimonio cultural
Patrimonio-generador
Paulo Freire
Educação patrimonial
Inventário participativo
Patrimônio-gerador
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Heritage-generator
Heritage education
Participatory inventories
Cultural heritage
title_short Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
title_full Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
title_fullStr Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
title_full_unstemmed Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
title_sort Heritage-generator: Paulo Freire’s perspectives in cultural heritage
author Demarchi, João Lorandi
author_facet Demarchi, João Lorandi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Demarchi, João Lorandi
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Educación patrimonial
Inventarios participativos
Patrimonio cultural
Patrimonio-generador
Paulo Freire
Educação patrimonial
Inventário participativo
Patrimônio-gerador
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Heritage-generator
Heritage education
Participatory inventories
Cultural heritage
topic Paulo Freire
Educación patrimonial
Inventarios participativos
Patrimonio cultural
Patrimonio-generador
Paulo Freire
Educação patrimonial
Inventário participativo
Patrimônio-gerador
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Heritage-generator
Heritage education
Participatory inventories
Cultural heritage
description Cultural heritage is a field of conflict. The social groups that make up the Brazilian elite will determine the criteria that legitimize it recognized as a heritage and, consequently, benefit from this valuation. Banking education oriented to heritage reuses the symbolic power of protected assets, at a time that serves to justify the domination of one over others. Based on Paulo Freire's theoretical framework, this article seeks to denounce the limited situations of heritage and the call to patrimonial education. Pero also intends to bring to light the sparks of possibilities of action for a transforming and dialogical inheritance contained in the legal texts of the Constitution of 1988. In the theoretical construction of this democratic perspective, the concept of heritage-generator, from the theory of Paulo Freire.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666577
10.20396/rap.v16i2.8666577
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666577
identifier_str_mv 10.20396/rap.v16i2.8666577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666577/27784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-83
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-83
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 71-83
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1800216388764172288