Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Ana Paula Moreira Pinto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garcia, José Luiz Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247
Resumo: Heritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education.  
id UNICAMP-5_b1c16a8df51ab941c3642aaac13d10c1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666247
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do IvaíEducación patrimonial y pedagogía freireana: una discusión sobre el programa de educación patrimonial de lt 138kv Barbosa Ferraz - São Pedro do IvaíEducação patrimonial e a pedagogia freiriana: uma discussão sobre o programa de educação patrimonial da lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do IvaíEducação patrimonialPatrimônio culturalPaulo FreireArqueologiaDiálogoEducación patrimonialPatrimonio culturalPaulo FreireArqueologíaDiálogoHeritage educationCultural heritagePaulo FreireArcheologyDialogueHeritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education.  La Educación Patrimonial, asociada a la licencia ambiental, se refiere a un conjunto de acciones educativas encaminadas a generar diálogos entre la comunidad que posee el patrimonio cultural y el equipo que realiza trabajos de campo y laboratorio en Arqueología. Se ha convertido en una herramienta fundamental para fortalecer la autoestima, la identidad y la conservación de la memoria. En el campo teórico, Paulo Freire (1921-1997) contribuyó enormemente a pensar metodológicamente sobre la Educación Patrimonial. Así, en este artículo buscamos discutir los resultados del Programa de Educación Patrimonial del Proyecto de Rescate, Monitoreo Arqueológico y Educación Patrimonial Barbosa Ferraz - São Pedro do Ivaí 138kV, realizado en los municipios de São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí y Barbosa Ferraz - PR. Este Programa se basó teórica y metodológicamente en los aportes de Paulo Freire, teniendo como principio rector el establecimiento de una educación democrática, liberadora y dialógica.A Educação Patrimonial, quando associada ao licenciamento ambiental, refere-se a um conjunto de ações educativas que visam a criação de diálogos entre a comunidade detentora do patrimônio cultural e a equipe de execução do trabalho de campo e laboratório em Arqueologia. Tornou-se uma ferramenta fundamental para o fortalecimento da autoestima, da identidade e preservação das memórias. No campo teórico, Paulo Freire (1921-1997) contribuiu sobremaneira para se pensar metodologicamente à Educação Patrimonial. Dessa forma, buscamos no presente artigo discutir os resultados do Programa de Educação Patrimonial do Projeto de Resgate, Monitoramento Arqueológico e Educação Patrimonial da Linha de Transmissão de 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí, realizado nos municípios de São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí e Barbosa Ferraz - PR.  Esse Programa fundamentou-se teoricamente e metodologicamente nas contribuições de Paulo Freire, tendo como princípio norteador o estabelecimento de uma educação democrática, libertadora e dialógica.  Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866624710.20396/rap.v16i2.8666247Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-1392237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247/27787Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Ana Paula Moreira Pinto Garcia, José Luiz Lopes2022-02-03T12:04:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666247Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:33.397067Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
Educación patrimonial y pedagogía freireana: una discusión sobre el programa de educación patrimonial de lt 138kv Barbosa Ferraz - São Pedro do Ivaí
Educação patrimonial e a pedagogia freiriana: uma discussão sobre o programa de educação patrimonial da lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
title Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
spellingShingle Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
Duarte, Ana Paula Moreira Pinto
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Arqueologia
Diálogo
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
Paulo Freire
Arqueología
Diálogo
Heritage education
Cultural heritage
Paulo Freire
Archeology
Dialogue
title_short Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
title_full Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
title_fullStr Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
title_full_unstemmed Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
title_sort Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
author Duarte, Ana Paula Moreira Pinto
author_facet Duarte, Ana Paula Moreira Pinto
Garcia, José Luiz Lopes
author_role author
author2 Garcia, José Luiz Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Ana Paula Moreira Pinto
Garcia, José Luiz Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Arqueologia
Diálogo
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
Paulo Freire
Arqueología
Diálogo
Heritage education
Cultural heritage
Paulo Freire
Archeology
Dialogue
topic Educação patrimonial
Patrimônio cultural
Paulo Freire
Arqueologia
Diálogo
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
Paulo Freire
Arqueología
Diálogo
Heritage education
Cultural heritage
Paulo Freire
Archeology
Dialogue
description Heritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247
10.20396/rap.v16i2.8666247
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247
identifier_str_mv 10.20396/rap.v16i2.8666247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247/27787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XXI
Brasil; Siglo XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1800216388750540800