Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247 |
Resumo: | Heritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education. |
id |
UNICAMP-5_b1c16a8df51ab941c3642aaac13d10c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666247 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do IvaíEducación patrimonial y pedagogía freireana: una discusión sobre el programa de educación patrimonial de lt 138kv Barbosa Ferraz - São Pedro do IvaíEducação patrimonial e a pedagogia freiriana: uma discussão sobre o programa de educação patrimonial da lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do IvaíEducação patrimonialPatrimônio culturalPaulo FreireArqueologiaDiálogoEducación patrimonialPatrimonio culturalPaulo FreireArqueologíaDiálogoHeritage educationCultural heritagePaulo FreireArcheologyDialogueHeritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education. La Educación Patrimonial, asociada a la licencia ambiental, se refiere a un conjunto de acciones educativas encaminadas a generar diálogos entre la comunidad que posee el patrimonio cultural y el equipo que realiza trabajos de campo y laboratorio en Arqueología. Se ha convertido en una herramienta fundamental para fortalecer la autoestima, la identidad y la conservación de la memoria. En el campo teórico, Paulo Freire (1921-1997) contribuyó enormemente a pensar metodológicamente sobre la Educación Patrimonial. Así, en este artículo buscamos discutir los resultados del Programa de Educación Patrimonial del Proyecto de Rescate, Monitoreo Arqueológico y Educación Patrimonial Barbosa Ferraz - São Pedro do Ivaí 138kV, realizado en los municipios de São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí y Barbosa Ferraz - PR. Este Programa se basó teórica y metodológicamente en los aportes de Paulo Freire, teniendo como principio rector el establecimiento de una educación democrática, liberadora y dialógica.A Educação Patrimonial, quando associada ao licenciamento ambiental, refere-se a um conjunto de ações educativas que visam a criação de diálogos entre a comunidade detentora do patrimônio cultural e a equipe de execução do trabalho de campo e laboratório em Arqueologia. Tornou-se uma ferramenta fundamental para o fortalecimento da autoestima, da identidade e preservação das memórias. No campo teórico, Paulo Freire (1921-1997) contribuiu sobremaneira para se pensar metodologicamente à Educação Patrimonial. Dessa forma, buscamos no presente artigo discutir os resultados do Programa de Educação Patrimonial do Projeto de Resgate, Monitoramento Arqueológico e Educação Patrimonial da Linha de Transmissão de 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí, realizado nos municípios de São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí e Barbosa Ferraz - PR. Esse Programa fundamentou-se teoricamente e metodologicamente nas contribuições de Paulo Freire, tendo como princípio norteador o estabelecimento de uma educação democrática, libertadora e dialógica. Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866624710.20396/rap.v16i2.8666247Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-1392237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247/27787Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Ana Paula Moreira Pinto Garcia, José Luiz Lopes2022-02-03T12:04:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666247Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:33.397067Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Educación patrimonial y pedagogía freireana: una discusión sobre el programa de educación patrimonial de lt 138kv Barbosa Ferraz - São Pedro do Ivaí Educação patrimonial e a pedagogia freiriana: uma discussão sobre o programa de educação patrimonial da lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
title |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
spellingShingle |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Duarte, Ana Paula Moreira Pinto Educação patrimonial Patrimônio cultural Paulo Freire Arqueologia Diálogo Educación patrimonial Patrimonio cultural Paulo Freire Arqueología Diálogo Heritage education Cultural heritage Paulo Freire Archeology Dialogue |
title_short |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
title_full |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
title_fullStr |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
title_full_unstemmed |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
title_sort |
Heritage education and Freirian pedagogy: a discussion about the heritage education program of lt 138kv Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí |
author |
Duarte, Ana Paula Moreira Pinto |
author_facet |
Duarte, Ana Paula Moreira Pinto Garcia, José Luiz Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, José Luiz Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Ana Paula Moreira Pinto Garcia, José Luiz Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação patrimonial Patrimônio cultural Paulo Freire Arqueologia Diálogo Educación patrimonial Patrimonio cultural Paulo Freire Arqueología Diálogo Heritage education Cultural heritage Paulo Freire Archeology Dialogue |
topic |
Educação patrimonial Patrimônio cultural Paulo Freire Arqueologia Diálogo Educación patrimonial Patrimonio cultural Paulo Freire Arqueología Diálogo Heritage education Cultural heritage Paulo Freire Archeology Dialogue |
description |
Heritage Education, when associated with environmental licensing, refers to a set of educational actions aimed at creating dialogues between the community holding the cultural heritage and the team carrying out field and laboratory work in Archeology. It has become a fundamental tool for strengthening self-esteem, identity and preserving memories. In the theoretical field, Paulo Freire (1921-1997) greatly contributed to thinking methodologically about Heritage Education. Thus, in this article, we seek to discuss the results of the Heritage Education Program of the 138kV Barbosa Ferraz – São Pedro do Ivaí Rescue, Archaeological Monitoring and Heritage Education Project, carried out in the municipalities of São Pedro do Ivaí, São João do Ivaí and Barbosa Ferraz - PR. This Program was theoretically and methodologically based on the contributions of Paulo Freire, having as its guiding principle the establishment of a democratic, liberating and dialogic education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247 10.20396/rap.v16i2.8666247 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v16i2.8666247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8666247/27787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XXI Brasil; Siglo XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 120-139 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1800216388750540800 |