XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Resgate (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050 |
Resumo: | Afonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. |
id |
UNICAMP-6_45ff94c2f70124ba98b8ec907c08f4b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669050 |
network_acronym_str |
UNICAMP-6 |
network_name_str |
Resgate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922São Paulo del siglo XIX ilustrado en el Museu Paulista, 1922A São Paulo do século XIX ilustrada no Museu Paulista, 1922Museu PaulistaCentenario de la IndependenciaRepresentaciónExhibiciónAfonso TaunayMuseu PaulistaCentenário da IndependênciaRepresentaçãoExposiçãoAfonso TaunayMuseu PaulistaIndependence CentenaryRepresentationExhibitionAfonso TaunayAfonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. Afonso d'Escragnolle Taunay, durante su carrera profesional, especialmente durante su gestión al frente del Museu Paulista, estuvo fuertemente relacionado con la prensa escrita y el mercado editorial. Quizás esto lo acercó a varios artistas con actividades más allá de los óleos que luego se encuentran en museos y colecciones privadas. Muchos de estos pintores, incluso antes de los encargos que realizaron para el Museu Paulista, ya tenían una amplia experiencia como ilustradores, retocadores fotográficos y dibujantes de documentales, con producciones dirigidas a un público más amplio. El artículo está dedicado a explorar parte de las pinturas encargadas por estos profesionales para tres salas del Museo inaugurado en 1922, y como tal elección destacó otro tipo de pintura de historia.Afonso d'Escragnolle Taunay, durante sua trajetória profissional, em especial ao longo da gestão à frente do Museu Paulista, esteve fortemente relacionado com a imprensa escrita e o mercado editorial. Talvez isso o tenha aproximado de diversos artistas com atuação além de pinturas a óleo então encontradas em museus e coleções particulares. Muitos destes pintores, antes mesmo das encomendas que executaram para o Museu Paulista, já possuíam ampla experiência como ilustradores, retocadores de fotografias e desenhistas documentalistas, tendo produção voltada para público mais alargado. O artigo é dedicado a explorar parcela das encomendas de pinturas realizadas por tais profissionais para três salas do Museu inauguradas em 1922 e como tal escolha destacou outro tipo de pintura de históriaUniversidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/866905010.20396/resgate.v30i00.8669050Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e0220112178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050/30649contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil contemporâneoCopyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Ana Paula2023-03-14T14:07:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669050Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-03-14T14:07:41Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 São Paulo del siglo XIX ilustrado en el Museu Paulista, 1922 A São Paulo do século XIX ilustrada no Museu Paulista, 1922 |
title |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
spellingShingle |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 Nascimento, Ana Paula Museu Paulista Centenario de la Independencia Representación Exhibición Afonso Taunay Museu Paulista Centenário da Independência Representação Exposição Afonso Taunay Museu Paulista Independence Centenary Representation Exhibition Afonso Taunay |
title_short |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
title_full |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
title_fullStr |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
title_full_unstemmed |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
title_sort |
XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922 |
author |
Nascimento, Ana Paula |
author_facet |
Nascimento, Ana Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Museu Paulista Centenario de la Independencia Representación Exhibición Afonso Taunay Museu Paulista Centenário da Independência Representação Exposição Afonso Taunay Museu Paulista Independence Centenary Representation Exhibition Afonso Taunay |
topic |
Museu Paulista Centenario de la Independencia Representación Exhibición Afonso Taunay Museu Paulista Centenário da Independência Representação Exposição Afonso Taunay Museu Paulista Independence Centenary Representation Exhibition Afonso Taunay |
description |
Afonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050 10.20396/resgate.v30i00.8669050 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050 |
identifier_str_mv |
10.20396/resgate.v30i00.8669050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050/30649 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
contemporary Brazil Brasil contemporáneo Brasil contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e022011 2178-3284 reponame:Resgate (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Resgate (Online) |
collection |
Resgate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||resgate@unicamp.br |
_version_ |
1800216871403782144 |